• SweeneyTodd

Här samlas alla nattugglor!

Här kan vi prata, om allt mellan himmel och jord. :) 

• Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-17 20:26:45 följande:
    Tack för det.Solig Jag fyllde år samma dag, haha, ganska typiskt, nå det gör ju ingen praktisk skillnad. Alldeles innan jag steg ut ur porten kände jag hur tankarna började rusa okontrollerat på ett otäckt vis, och kände en doft av salt hav, så som det doftar i västra Sverige, Norge och Danmark och utanför. Dumt nog förstod jag inte vad som var på gång, trodde att det var rädsla för det bara. Sedan då jag vaknade till låg jag på asfalten utanför och det stod några människor runt om och tittade och frågade saker. Jag tog mig in igen, hade slagit i ena armen ordentligt, huvudet lite med, men inte så farligt. Man blir så trött och ledsen efteråt. Vilket föranleder mig att vid tillfälle kanske återkomma till medicineringen. Hoppas för övrigt att du har haft en helt bra sommar!
    Åh nej! Vilken otur att det hände just på din födelsedag 🥺 Men stort grattis i efterskott och hoppas att du hade en fin födelsedag fram tills att det där tråkiga hände 🥳🌸🎈 Vilken otäck beskrivning med en doft av salt hav. Det kanske är så att doftsinnet felkopplar på något vis under ett anfall. Eller så har det med de rusande tankarna att göra, att vad som helst kan komma upp. Om det var ett tag sedan senaste gången så hade du säkert börjat slappna av och ett nytt anfall kändes mindre troligt. Sedan händer det såklart, precis när du sänkt garden lite 😥 Kan tänka mig att det var svårt att förstå vad folk sade när du befann dig i det tillståndet. Men bra att du lyckades ta dig in och jag förstår verkligen att du blir trött och ledsen efteråt. Förutom att du ramlade och slog dig så rycks ju tryggheten undan och ett tag framöver väntar man säkert bara på att det ska ske igen. Ja, det kan ju vara värt att fundera lite på medicineringen! Min evighetslånga sommar är snart över och den har varit helt bra på alla sätt och vis 🤩 Hoppas du slipper fler anfall nu, någonsin!
  • Eurydike
    Aniiee skrev 2024-08-19 23:12:56 följande:

Höstens matprojekt för mig är att samla ihop skolluncher från Finland. Men jag vet inte riktigt hur. Jag har tillgång till Åbos menyer men annars... Får klura på det. 

Ska du göra något med luncherna du samlar ihop? Prova att laga dem eller titta efter något särskilt? 🤔 Jag provlagar gärna en skollunch från Finland 😋
  • Eurydike
    FredrikLiksom skrev 2024-08-19 22:11:54 följande:
    Skönt!

Jag ser nu att du tog inlägg 2500 en sida bakåt i tråden. Så nu är du regerande mästare utan att ens försökt. Inte illa.
    Nämen, det missade 😸 jag. Och jag missade även att lämna ifrån mig pokalen. Den har tjänstgjort här hemma som ett akvarium för silverfiskar, men nu har jag tömt ut de små krypen och skickar vidare den till Fultextad imorgon 🏆
  • Aniiee
    Eurydike skrev 2024-08-20 00:04:20 följande:
    Ska du göra något med luncherna du samlar ihop? Prova att laga dem eller titta efter något särskilt? 🤔 Jag provlagar gärna en skollunch från Finland 😋
    Kolla vad de äter jämfört med svenska elever, provlaga lite. Bara på skoj. Jag kan posta en meny från Åbo imogon så kan du se om det är något du vill provlaga. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Eurydike
    Aniiee skrev 2024-08-20 00:26:52 följande:
    Kolla vad de äter jämfört med svenska elever, provlaga lite. Bara på skoj. Jag kan posta en meny från Åbo imogon så kan du se om det är något du vill provlaga. 
    Gör gärna det om du har tid och lust och hittar något recept som skiljer sig lite från den svenska maten! Då kommer jag provlaga en vegetarisk variant 🤩
  • Meddelande borttaget
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2024-08-20 00:02:02 följande:
    Åh nej! Vilken otur att det hände just på din födelsedag 🥺 Men stort grattis i efterskott och hoppas att du hade en fin födelsedag fram tills att det där tråkiga hände 🥳🌸🎈 Vilken otäck beskrivning med en doft av salt hav. Det kanske är så att doftsinnet felkopplar på något vis under ett anfall. Eller så har det med de rusande tankarna att göra, att vad som helst kan komma upp. Om det var ett tag sedan senaste gången så hade du säkert börjat slappna av och ett nytt anfall kändes mindre troligt. Sedan händer det såklart, precis när du sänkt garden lite 😥 Kan tänka mig att det var svårt att förstå vad folk sade när du befann dig i det tillståndet. Men bra att du lyckades ta dig in och jag förstår verkligen att du blir trött och ledsen efteråt. Förutom att du ramlade och slog dig så rycks ju tryggheten undan och ett tag framöver väntar man säkert bara på att det ska ske igen. Ja, det kan ju vara värt att fundera lite på medicineringen! Min evighetslånga sommar är snart över och den har varit helt bra på alla sätt och vis 🤩 Hoppas du slipper fler anfall nu, någonsin!
    Tack så väldigt mycket!Solig Nå den blev nog fin till slut, med sällskap och mat. Precis, det sätter väl sig på sådana delar som annars skapar dofter, något sker också med tankarna, det kallas tydligen att man får en aura innan. Att jag var dum nog och tänkte bort det var för att jag inte för länge sedan innan det hade haft ett mindre anfall, så jag tänkte att inte kommer de så tätt. Istället skulle jag ha gått in och bara lagt mig på golvet eller så. Ja, efteråt är man som uppriven, all självtillit bortryckt, man känner sig utsatt, dum och ledsen. Men man måste se framåt! Kanske att medicinering kan hjälpa utan att ställa till alltför mycket besvär i sin tur.

Det var trevligt att läsa, att du har tagit tillvara på sommaren, den sköra nordiska sommaren, ljus och kort och intensiv. Tack, jag hoppas också att jag slipper dem, men om det sker igen ska jag inte bortse från auran i så fall, åtminstone försöka.
    FredrikLiksom skrev 2024-08-19 22:11:54 följande:
    Skönt!

Jag ser nu att du tog inlägg 2500 en sida bakåt i tråden. Så nu är du regerande mästare utan att ens försökt. Inte illa.
    Haha, nå men vitsi, det var som inte dåligt! Tack för att du påpekade, ibland får jag till det, om än helt utan ansträngning.

Förhoppningsvis förstör jag inte något i kedjan eller lägger mig i sådant jag inte har att göra med, annars får ni bortse från det här inlägget, men helt enkelt fann jag den här menyn på svenska, som då är Vuxenutbildningen i Helsingfors: www.hel.fi/static/kasko/ruokalistat/stadin-ao-sv.pdf

Här går nog att välja olika sorters menyer från skola och hemtjänst med mera och sedan specifika skolor, daghem osv, också på svenska till största delen: menu.kaarea.fi/KaareaAromieMenus/SV/Default/Kaarea/_/Default.aspx

I den andra linken är inte alla namnval på svenska då man ska välja vilken skola eller plats man vill ha matinfo om, är det Åbo som är intressant heter det Turku i menyn, följt av själva skolnamnet, sedan är menyn nog helt på svenska.

• Aniiee
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-20 20:43:53 följande:

Förhoppningsvis förstör jag inte något i kedjan eller lägger mig i sådant jag inte har att göra med, annars får ni bortse från det här inlägget, men helt enkelt fann jag den här menyn på svenska, som då är Vuxenutbildningen i Helsingfors: www.hel.fi/static/kasko/ruokalistat/stadin-ao-sv.pdf

Här går nog att välja olika sorters menyer från skola och hemtjänst med mera och sedan specifika skolor, daghem osv, också på svenska till största delen: menu.kaarea.fi/KaareaAromieMenus/SV/Default/Kaarea/_/Default.aspx

I den andra linken är inte alla namnval på svenska då man ska välja vilken skola eller plats man vill ha matinfo om, är det Åbo som är intressant heter det Turku i menyn, följt av själva skolnamnet, sedan är menyn nog helt på svenska.

Tackar och bockar! 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!