• Anonym (Hm)

Banken har spärrat kontot

Hej! någon med kunskaper om spärrade konton hos bank? 

Först problem med bankid. Men kunde skapa nytt, då upptäcktes att kontona var låsta, idag kan man inte logga in. 

Någon som vet varför? Ringt kundtjänst som inte ville lämna ut ngn info. Får snällt vänta på ett brev sa dom. Men blir nervös över att det snart är lön. 

Har inte utmätning, håller inte på med pengatvätt eller ngt sånt. Har säkert fler transaktioner än gemeneman men är mkt småbelopp som jag köper saker från kina. 

• Svar på tråden Banken har spärrat kontot
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-28 17:36:24 följande:

Banker vill ju gärna ha kunder. En bank kan ha policy att kolla upp avvikande transaktioner men en bank stänger inte ett konto för gott och blockerar en kund för något som kunden gjort helt lagligt med sina egna pengar. 

Och händer det en så sitter man väl inte bara och undrar vad som händer med pengarna man hade på kontot. Självklart handlar detta om olagliga affärer. 

Du skriver exakt vad jag tänker.
  • Anonym (S)

Banker vill ju gärna ha kunder. En bank kan ha policy att kolla upp avvikande transaktioner men en bank stänger inte ett konto för gott och blockerar en kund för något som kunden gjort helt lagligt med sina egna pengar. 

Och händer det en så sitter man väl inte bara och undrar vad som händer med pengarna man hade på kontot. Självklart handlar detta om olagliga affärer. 

Banken har inte en policy. Det är en lag.
    Penningtvättlagen.

Och jo banken inte bara kan utan har skyldighet att spärra och stänga konton om det finns 
    m i n s t a misstanke om penningtvätt.
    De behöver alltså inte veta att så är fallet.

Detta är alltså inte något jag sitter och tror mig veta utifrån vad jag tänker är rimligt eller inte.
    Jag vet. 
    Jag har jobbat med ekonomisk rådgivning i lite mer än ett decennium och har mött ganska många som blivit utsatta för detta.
    Jag har utbildning som innefattar juridik och har även gått vidareutbildning när den nya penningtvättlagen kom.

Så TS behöver inte alls ha gjort något olagligt, bara att 2 transaktioner är okända eller känns misstänkta och då har banken en skyldighet att agera.
  • Anonym (E)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-28 17:47:32 följande:
    Undra, ja. Stänga alla konton, verkligen? Det är en sak att ifrågasätta kunden, en helt annan att utestänga kunden helt och hållet ifrån banken..
    Stänga av tills det är utrett låter inte ett dugg konstigt i mina öron. Om det hade varit något olagligt vill inte banken medverka till detta.
  • Anonym (A)
    Anonym (E) skrev 2022-03-28 19:28:35 följande:
    Stänga av tills det är utrett låter inte ett dugg konstigt i mina öron. Om det hade varit något olagligt vill inte banken medverka till detta.
    Håller med
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-27 23:45:43 följande:
    Menar du att banken har spärrat hans konto pga två transaktioner på under ca 10 000 kr? Verkar konstigt. Det ligger väl mer bakom?
    Vad ligger mer bakom? Har du läst tråden? 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (E) skrev 2022-03-28 19:28:35 följande:
    Det handlar inte om att stänga av, dom avslutade alla konton innan dom ens frågade vad det var för transaktioner! Allt var avslutat innan brevet ens kom i vår brevlåda. 
  • Anonym (Hm)

Hur menar du att min man suttit och undrat vad som händer? Han har pratat med Nordea så fort det här uppdagades men han fick ingen information alls. Bara att han skulle vänta tills han fick hem info i brevlådan. Vilket tog väldigt lång tid. Han ringde fem ggr till Nordea för att få rätt info men fick samma svar varje gång. När han fått brevet var allt redan avslutat. Vad för olagliga affärer? Du pratar om en man som hamnade mellan stolarna under pandemin och gick helt under isen för att han förlorade sin mor och lillebror. Han sålde sin mobiltelefon för att få in pengar till räkningar därav ena swishen. Han sålde sen sin dator för att få in sista delen till hyran vilket var den andra swishen. Det är lätt att vara kaxig och dömande bakom en skärm. Men min sambo är djupt deprimerad efter att ha förlorat så många familjemedlemmar på kort tid. Allt i vardagen är tungt, det här var ngt han inte behövde. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (S) skrev 2022-03-28 18:14:24 följande:
    Banken har inte en policy. Det är en lag.
    Penningtvättlagen.

Och jo banken inte bara kan utan har skyldighet att spärra och stänga konton om det finns 
    m i n s t a misstanke om penningtvätt.
    De behöver alltså inte veta att så är fallet.

Detta är alltså inte något jag sitter och tror mig veta utifrån vad jag tänker är rimligt eller inte.
    Jag vet. 
    Jag har jobbat med ekonomisk rådgivning i lite mer än ett decennium och har mött ganska många som blivit utsatta för detta.
    Jag har utbildning som innefattar juridik och har även gått vidareutbildning när den nya penningtvättlagen kom.

Så TS behöver inte alls ha gjort något olagligt, bara att 2 transaktioner är okända eller känns misstänkta och då har banken en skyldighet att agera.
    Tack för alla råd du gett! jag behövde ngn att ventilera med och fick mkt bra spekulationer och info av dig! Nu vet jag vad banken regerade på. Inte så mkt att göra åt nu. Tack för allt! 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-28 21:24:00 följande:

Hur menar du att min man suttit och undrat vad som händer? Han har pratat med Nordea så fort det här uppdagades men han fick ingen information alls. Bara att han skulle vänta tills han fick hem info i brevlådan. Vilket tog väldigt lång tid. Han ringde fem ggr till Nordea för att få rätt info men fick samma svar varje gång. När han fått brevet var allt redan avslutat. Vad för olagliga affärer? Du pratar om en man som hamnade mellan stolarna under pandemin och gick helt under isen för att han förlorade sin mor och lillebror. Han sålde sin mobiltelefon för att få in pengar till räkningar därav ena swishen. Han sålde sen sin dator för att få in sista delen till hyran vilket var den andra swishen. Det är lätt att vara kaxig och dömande bakom en skärm. Men min sambo är djupt deprimerad efter att ha förlorat så många familjemedlemmar på kort tid. Allt i vardagen är tungt, det här var ngt han inte behövde. 

Du har rätt. Och jag fick mig en tankeställare när du svarade, så tack för att du gjorde det. Jag ber om ursäkt, jag uttryckte mig taskigt. Hoppas det löser sig för er! 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-28 21:14:50 följande:
    Vad ligger mer bakom? Har du läst tråden? 
    Jag har läst tråden. Jag vet inte vad mer som kan ligga bakom, det är ju det jag undrar. Jag undrar eftersom jag tycker det är konstigt, och faktiskt rätt skrämmande, att en bank kan spärra dina konton och handikappa dig på det viset, som ju blir resultatet. Allt pga två transaktioner på under 10 000. Att banken kan ifrågasätta, begära in svar på deras frågor, ringa och ställa frågor osv hade varit en sak. Men detta som din man har varit med om känns som ett övergrepp. Får han öppna nya konton nu? Har banken accepterat hans förklaring? Eller är han en paria för den banken nu? Hur ska en människa klara sig utan bankkonton?
  • Anonym (E)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-28 21:16:22 följande:
    Det handlar inte om att stänga av, dom avslutade alla konton innan dom ens frågade vad det var för transaktioner! Allt var avslutat innan brevet ens kom i vår brevlåda. 

Vilket var precis vad jag menade...

Jag tycker att det är helt knäppt att banken inte kan ta det via telefon med innehavaren och att det inte var längre tid för att hinna svara på brevet.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-28 21:34:07 följande:
    Du har rätt. Och jag fick mig en tankeställare när du svarade, så tack för att du gjorde det. Jag ber om ursäkt, jag uttryckte mig taskigt. Hoppas det löser sig för er! 
    Tack, på riktigt! Det kommer att lösa sig. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-28 21:44:24 följande:
    Jag har läst tråden. Jag vet inte vad mer som kan ligga bakom, det är ju det jag undrar. Jag undrar eftersom jag tycker det är konstigt, och faktiskt rätt skrämmande, att en bank kan spärra dina konton och handikappa dig på det viset, som ju blir resultatet. Allt pga två transaktioner på under 10 000. Att banken kan ifrågasätta, begära in svar på deras frågor, ringa och ställa frågor osv hade varit en sak. Men detta som din man har varit med om känns som ett övergrepp. Får han öppna nya konton nu? Har banken accepterat hans förklaring? Eller är han en paria för den banken nu? Hur ska en människa klara sig utan bankkonton?
    Han har inte förmått sig att ta tag i det för att han är deprimerad. Det här blev för mkt för honom. Han hade inte ens en rimlig tidsplan. Att få igång alla autogiron och ta tag i allt som studsat nu kräver mer än han orkar, det är jag som får hjälpa till med det. Jag propsar på att jag ska få hjälpa till och motbevisa men han orkar inte  Finns inte en chans att ngn av oss ens skulle fundera på att ens försöka öppna konton hos Nordea. Det finns andra banker så är inga problem. Men att sparka på ngn som redan låg ner är hemskt. Rimligtvis kunde Nordea gett en större tidsfrist så man kunde kommit in med en förklaring. För det är så lite pengar i sammanhanget. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-28 21:25:44 följande:
    Tack för alla råd du gett! jag behövde ngn att ventilera med och fick mkt bra spekulationer och info av dig! Nu vet jag vad banken regerade på. Inte så mkt att göra åt nu. Tack för allt! 
    Alltid kul att kunna hjälpa till.

I er kommun finns det en sådan som "jag", det vill säga budget och skuldrådgivare.
    Rådgivningen är kostnadsfri och rådgivaren har tystnadsplikt.

Hos rådgivningen kan man både få hjälp att få vardagsekonomin att gå ihop men även titta på lösningar på skulder samt kontakter med banker/kreditinstitut.

Rådgivaren skulle tex tillsammans med er kontakta bankens klagomålsansvarig (dit man vänder sig för att få klarlagt om nedstängningen var korrekt)

Jag läser i tråden att det har varit tufft på många plan och jag förstår om din sambo inte orkar ta fighten.

Jag önskar er verkligen lycka till!
  • Anonym (S)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-28 21:44:24 följande:
    Jag förstår att det kan verka galet och att känns väldigt skrämmande att banken får göra så.
    Men bankens skyldighet att ha koll över vilka pengar som kommer in/går ut är omfattande.
    Det är därför de skickar ut frågor kring kundkännedom. Det är alltså viktigt vad man svarar men det går ju att kontakta banken om något förändras.

Banken måste veta syftet bakom transaktionerna annars riskerar de själva omfattande sanktioner. 
    De måste ju följa lagen.

Det handlar ju om att hindra att svarta pengar kommer in i systemet och försvåra för finansiering av brottslighet.
    Ett vanligt tillvägagångssätt för penningtvätt är sk penningtvättmålvakter, där just swish är vanligt verktyg.

Det är även därför du aldrig kan sätta in kontanter eller växla pengar utan att visa legitimation. Du måste då ofta svara på frågor var pengarna kommer ifrån eller vad du ska göra med de växlade pengarna (tex resekassa).

Det är hemskt för de oskyldiga som drabbas samtidigt som jag förstår varför denna lagen finns och värdet av den. 
Svar på tråden Banken har spärrat kontot