Anonym (Teddy) skrev 2022-03-28 21:44:24 följande:
Jag har läst tråden. Jag vet inte vad mer som kan ligga bakom, det är ju det jag undrar. Jag undrar eftersom jag tycker det är konstigt, och faktiskt rätt skrämmande, att en bank kan spärra dina konton och handikappa dig på det viset, som ju blir resultatet. Allt pga två transaktioner på under 10 000. Att banken kan ifrågasätta, begära in svar på deras frågor, ringa och ställa frågor osv hade varit en sak. Men detta som din man har varit med om känns som ett övergrepp. Får han öppna nya konton nu? Har banken accepterat hans förklaring? Eller är han en paria för den banken nu? Hur ska en människa klara sig utan bankkonton?
Jag förstår att det kan verka galet och att känns väldigt skrämmande att banken får göra så.
Men bankens skyldighet att ha koll över vilka pengar som kommer in/går ut är omfattande.
Det är därför de skickar ut frågor kring kundkännedom. Det är alltså viktigt vad man svarar men det går ju att kontakta banken om något förändras.
Banken måste veta syftet bakom transaktionerna annars riskerar de själva omfattande sanktioner.
De måste ju följa lagen.
Det handlar ju om att hindra att svarta pengar kommer in i systemet och försvåra för finansiering av brottslighet.
Ett vanligt tillvägagångssätt för penningtvätt är sk penningtvättmålvakter, där just swish är vanligt verktyg.
Det är även därför du aldrig kan sätta in kontanter eller växla pengar utan att visa legitimation. Du måste då ofta svara på frågor var pengarna kommer ifrån eller vad du ska göra med de växlade pengarna (tex resekassa).
Det är hemskt för de oskyldiga som drabbas samtidigt som jag förstår varför denna lagen finns och värdet av den.