• Anonym (Hm)

Banken har spärrat kontot

Hej! någon med kunskaper om spärrade konton hos bank? 

Först problem med bankid. Men kunde skapa nytt, då upptäcktes att kontona var låsta, idag kan man inte logga in. 

Någon som vet varför? Ringt kundtjänst som inte ville lämna ut ngn info. Får snällt vänta på ett brev sa dom. Men blir nervös över att det snart är lön. 

Har inte utmätning, håller inte på med pengatvätt eller ngt sånt. Har säkert fler transaktioner än gemeneman men är mkt småbelopp som jag köper saker från kina. 

• Svar på tråden Banken har spärrat kontot
  • Anonym (S)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-27 21:21:49 följande:

Ville uppdatera! 

Brevet från Nordea kom onsdag kväll och dom ville ha svar på sina frågor innan kl 15 på fredagen. Vilket var helt omöjligt att inkomma med. 

Det är två swish-transaktioner dom ifrågasätter. En på runt 2500kr och en swishbetalning som var lite högre. Nordea har stängt alla konton och han är nu utkastad från banken. Hans lön studsade direkt tillbaka till lönekontoret och han hade förvarnat om nytt konto så lönen kom in som den skulle. Han har även ändrat konto på skatteåterbäringen. 

Är det ngn vits att svara på Nordeas brev när tiden löpt ut? han är redan utestängd och skadan är redan gjord. Men vad händer med pengarna han hade på kontot som stängde? Inte mkt pengar men var runt 2k. 

Tack till alla som svarat! 

Hej
    Jag skulle nog svara
    om inte banken godtar det så gör de inte det men då har ni försökt iallafall. Svarar ni imorgon har det ju bara gått en dag.
    Om ni har möjlighet att gå till ett bankkontor så kan ni ju lämna in svaren där.

I de fall som jag känner till, där kontona blivit avslutade har pengarna på kontot skickats på utbetalningsavi. 
    Om det kommer ske i detta fall kan jag inte svara på.
    Hoppas att det löser sig iallafall
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-27 21:21:49 följande:

Ville uppdatera! 

Brevet från Nordea kom onsdag kväll och dom ville ha svar på sina frågor innan kl 15 på fredagen. Vilket var helt omöjligt att inkomma med. 

Det är två swish-transaktioner dom ifrågasätter. En på runt 2500kr och en swishbetalning som var lite högre. Nordea har stängt alla konton och han är nu utkastad från banken. Hans lön studsade direkt tillbaka till lönekontoret och han hade förvarnat om nytt konto så lönen kom in som den skulle. Han har även ändrat konto på skatteåterbäringen. 

Är det ngn vits att svara på Nordeas brev när tiden löpt ut? han är redan utestängd och skadan är redan gjord. Men vad händer med pengarna han hade på kontot som stängde? Inte mkt pengar men var runt 2k. 

Tack till alla som svarat! 

Menar du att banken har spärrat hans konto pga två transaktioner på under ca 10 000 kr? Verkar konstigt. Det ligger väl mer bakom?
  • Anonym (E)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-27 23:45:43 följande:
    Menar du att banken har spärrat hans konto pga två transaktioner på under ca 10 000 kr? Verkar konstigt. Det ligger väl mer bakom?
    Varför skulle det vara konstigt? Bankerna reagerar på avvikande mönster och det behöver inte vara jättehöga summor.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (E) skrev 2022-03-27 23:48:47 följande:
    Varför skulle det vara konstigt? Bankerna reagerar på avvikande mönster och det behöver inte vara jättehöga summor.
    Om det är förbjudet att swisha 2500 kronor varför är det förprogrammerade beloppet 3000 kronor/vecka? 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (E) skrev 2022-03-27 23:48:47 följande:
    Avvikande mönster? Vad är det som är avvikande? Vad är det som motiverar en total nedstängning av alla konton pga swishöverföringar med såna summor?
  • Anonym (Uppringd)

Jag blev uppringd av Nordea som ville veta varför jag betalat tre dollar till ett konto i USA. Det hade jag ju aldrig gjort tidigare. De verkar väldigt noga. Jag fick dock behålla mitt konto sen jag förklarade att jag köpt ett provpaket med smink.

• Anonym (S)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-28 04:00:29 följande:
    Avvikande mönster? Vad är det som är avvikande? Vad är det som motiverar en total nedstängning av alla konton pga swishöverföringar med såna summor?
    Vet ju inte vad som var orsak i detta fall men det kan t.ex  vara att pengarna kommer från avsändare som banken inte kan spåra och/eller att pengarna tas ut omdelbart eller förs vidare snabbt.

Bankerna har höga krav på sig och måste agera direkt vid minsta misstanke om penningtvätt eller liknande. De måste inte veta eller ha bevis.
    Summor är irrelevant.
  • Anonym (E)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-28 04:00:29 följande:
    Anonym (Nej) skrev 2022-03-28 00:23:51 följande:
    Om det är förbjudet att swisha 2500 kronor varför är det förprogrammerade beloppet 3000 kronor/vecka? 

Hur ska jag veta vad för mönster som dessa transaktioner brytit? "S" gav några exempel men ingen här är helt insatt i algoritmerna som styr.

Det är inte summan som är väsentlig i dessa fall. Swishar du 50 kr i veckan och plötsligt börjar swisha 2500 kr kommer banken att undra också.

• Anonym (Stina)

Banker vill ju gärna ha kunder. En bank kan ha policy att kolla upp avvikande transaktioner men en bank stänger inte ett konto för gott och blockerar en kund för något som kunden gjort helt lagligt med sina egna pengar. 

Och händer det en så sitter man väl inte bara och undrar vad som händer med pengarna man hade på kontot. Självklart handlar detta om olagliga affärer. 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (E) skrev 2022-03-28 17:29:38 följande:
    Anonym (Nej) skrev 2022-03-28 00:23:51 följande:

Hur ska jag veta vad för mönster som dessa transaktioner brytit? "S" gav några exempel men ingen här är helt insatt i algoritmerna som styr.

Det är inte summan som är väsentlig i dessa fall. Swishar du 50 kr i veckan och plötsligt börjar swisha 2500 kr kommer banken att undra också.

Undra, ja. Stänga alla konton, verkligen? Det är en sak att ifrågasätta kunden, en helt annan att utestänga kunden helt och hållet ifrån banken..
Svar på tråden Banken har spärrat kontot