Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Banken har spärrat kontot

Har du fått eller skickat pengar till utlänska konton?

Eller fått kontot kapat?

• Anonym (S)

Jobbar med ekonomisk rådgivning och de gånger som klienter fått kontona spärrade har det oftast handlat om mystiska utlandstransaktioner, kraftiga övertrasseringar eller att man misskött en kredit

• Anonym (S)

Eller om man inte svarat på kundkännedomsfrågorna....

• Anonym (S)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-21 21:13:35 följande:

Tack för svar! 

ska den misskötta krediten vara hos just den banken? 

vad innebär en kraftig övertrassering? om vi pratar summor? 

Ja krediten ska vara hos banken.

Summa är svårt att säga. De brukar ju inte stänga direkt utan då brukar man få varning om trasseringen.

Tror att det handlar om någon transaktion som satt igång deras varningssystem. Behöver inte vara från utlandet utan bara okänd avsändare.
    Då är de skyldiga att agera enligt penninglagstiftningen. De brukar skicka frågor kring transaktionerna som ni får svara på innan de låser upp kontot.

Under tiden kommer varken pengar in eller ut ur kontot.

Vet ej vad som händer med lönen när det är så kort tid innan utbetalning. Om den studsar eller vad som händer.
    Mitt råd är att ringa lönekontoret och höra hur det brukar bli (om ett konto inte är tillgängligt)
  • Anonym (S)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-22 11:38:50 följande:

Nu har banken sagt upp alla autogiron tydligen? 

alltså vad händer, fortfarande inget brev hem med förklaring. 

Det låter som kontot inte bara är spärrat utan avslutat.
    Mest troligt så misstänker de penningtvätt eller typ finansiering av tex terrorism.
    Ibland avslutar de direkt utan att ställa frågor först, om det rör sig om stora belopp eller många transaktioner som ser misstänkta ut.

En fråga, swishandet mellan konton, är det olika banker? 
    Kan isåfall vara det som utlöst det, många okända transaktioner som banken reagerat på...
  • Anonym (S)
    Friger skrev 2022-03-22 16:56:00 följande:
    Låter rimligt... Kundkännedomsfrågorna. Svarar du inte på dessa så tror jag du får kontot spärrat. Tror att jag blivit hotad med det någonstans, är kund hos flera banker.

Inte tror jag att banken spärrar ett konto för transaktioner om några hundralappar eller tusenlappar.
    Jo det kan de göra.
    Vanligare än vad man tror.  Googla så får du se...vanliga männisjor som får kontona spärrade pga mindre summor men många..
  • Anonym (S)
    Friger skrev 2022-03-22 18:25:51 följande:
    Alltid skeptisk till den typen av sökningar, lite som att fråga internerna på Kumla om de är skyldiga. Det värsta de flesta gjort är att hjälpt gamla tanter över gatan.

Det TS beskriver låter ju dessutom normalt. Inget du får kontot spärrat för.
    Fast det räcker med en okänd transaktion för att banken ska ha rätt enligt penningtvättreglerna att spärra kontot.
    De behöver inte ha det bekräftat utan det räcker med att det är misstänkt.

Googlar du får du upp flera lawline-svar om ämnet.
    Du kan även läsa lagstiftningen

Jag jobbar inom kommunen som ekonomisk rådgivare och har haft flertal klienter som råkat ut för detta. En kvinna som sålt en telefon och tagit ut pengarna samma dag som drabbades.

Du får ju tro vad du vill
  • Anonym (S)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-22 18:50:08 följande:

Är jättetacksam för alla svar! 

Kan det ha något att göra med att han har mkt krediter och lån? inte hos Nordea utan andra banker/långivare?  

Har han sökt skuldsanering?

Vid det Inledande beslutet stängs nämligen alla konton kopplade till lån och krediter.
  • Anonym (S)
    Friger skrev 2022-03-22 19:36:40 följande:

Gjorde som du föreslog, jag sökte.

Banken måste fråga kunden om transaktionen innan dom spärrar kontot står det när jag söker. Låter du bli att svara på frågorna eller banken inte är nöjd med svaren så kan du få kontot fryst.

Men banken riskerar att få försvara ett sådant beslut i domstol. Då duger det knappast med att ha spärrat ett konto för en telefons skull. Snarare tror jag på tanken att inte svarat på frågor eller svarat väldigt dumt på frågorna, typ missförstått dem och svarat "ja" på frågan om pengarna kommer från kriminell verksamhet.

Inte heller tror jag att banken reagerar på enstaka mindre överföringar. De måste som alla andra ha system som larmar vid onormal aktivitet.

Prova att fylla i ett sex-siffrigt belopp som reseavdrag på deklarationen om du vill bli utvald för närmare granskning av din deklaration! :D

Nej det måste banken inte även om det är det vanligaste. De har rätt att spärra direkt.

lawline.se/answers/kan-banken-sparra-kunds-konto-innan-kunden-kontaktats
  • Anonym (S)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-22 19:37:08 följande:

Tack för att du svarar! 

nej, alltså han har inte lån på sånna belopp. Han har ett lån på ca 200k och lite små krediter här och där  Aldrig sen med en betalning, inga påminnelser eller inkasso. Inte heller ngn skuld hos kronofogden. Han fick problem under pandemin och hamnade mellan två jobb därav krediter då ha inte hade ngt sparande. Inte heller några skatteskulder. 

Ok..jag förstår...
    Försöker att tänka i alla led...

Jag hoppas att ni får svar snart...förstår att det är jobbigt att vänta och osäkert med lönen också.
    Om ni kommer ha svårt att betala allt innan ni vet när och var hans lön kommer så är ju ett tips att redan nu höra av och varsla att betalningarna kanske blir sena (helst hyran).
  • Anonym (S)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-27 21:21:49 följande:

Ville uppdatera! 

Brevet från Nordea kom onsdag kväll och dom ville ha svar på sina frågor innan kl 15 på fredagen. Vilket var helt omöjligt att inkomma med. 

Det är två swish-transaktioner dom ifrågasätter. En på runt 2500kr och en swishbetalning som var lite högre. Nordea har stängt alla konton och han är nu utkastad från banken. Hans lön studsade direkt tillbaka till lönekontoret och han hade förvarnat om nytt konto så lönen kom in som den skulle. Han har även ändrat konto på skatteåterbäringen. 

Är det ngn vits att svara på Nordeas brev när tiden löpt ut? han är redan utestängd och skadan är redan gjord. Men vad händer med pengarna han hade på kontot som stängde? Inte mkt pengar men var runt 2k. 

Tack till alla som svarat! 

Hej
    Jag skulle nog svara
    om inte banken godtar det så gör de inte det men då har ni försökt iallafall. Svarar ni imorgon har det ju bara gått en dag.
    Om ni har möjlighet att gå till ett bankkontor så kan ni ju lämna in svaren där.

I de fall som jag känner till, där kontona blivit avslutade har pengarna på kontot skickats på utbetalningsavi. 
    Om det kommer ske i detta fall kan jag inte svara på.
    Hoppas att det löser sig iallafall
  • Anonym (S)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-28 04:00:29 följande:
    Avvikande mönster? Vad är det som är avvikande? Vad är det som motiverar en total nedstängning av alla konton pga swishöverföringar med såna summor?
    Vet ju inte vad som var orsak i detta fall men det kan t.ex  vara att pengarna kommer från avsändare som banken inte kan spåra och/eller att pengarna tas ut omdelbart eller förs vidare snabbt.

Bankerna har höga krav på sig och måste agera direkt vid minsta misstanke om penningtvätt eller liknande. De måste inte veta eller ha bevis.
    Summor är irrelevant.
  • Anonym (S)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-28 17:36:24 följande:

Banker vill ju gärna ha kunder. En bank kan ha policy att kolla upp avvikande transaktioner men en bank stänger inte ett konto för gott och blockerar en kund för något som kunden gjort helt lagligt med sina egna pengar. 

Och händer det en så sitter man väl inte bara och undrar vad som händer med pengarna man hade på kontot. Självklart handlar detta om olagliga affärer. 

Banken har inte en policy. Det är en lag.
    Penningtvättlagen.

Och jo banken inte bara kan utan har skyldighet att spärra och stänga konton om det finns 
    m i n s t a misstanke om penningtvätt.
    De behöver alltså inte veta att så är fallet.

Detta är alltså inte något jag sitter och tror mig veta utifrån vad jag tänker är rimligt eller inte.
    Jag vet. 
    Jag har jobbat med ekonomisk rådgivning i lite mer än ett decennium och har mött ganska många som blivit utsatta för detta.
    Jag har utbildning som innefattar juridik och har även gått vidareutbildning när den nya penningtvättlagen kom.

Så TS behöver inte alls ha gjort något olagligt, bara att 2 transaktioner är okända eller känns misstänkta och då har banken en skyldighet att agera.
  • Anonym (S)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-28 21:25:44 följande:
    Tack för alla råd du gett! jag behövde ngn att ventilera med och fick mkt bra spekulationer och info av dig! Nu vet jag vad banken regerade på. Inte så mkt att göra åt nu. Tack för allt! 
    Alltid kul att kunna hjälpa till.

I er kommun finns det en sådan som "jag", det vill säga budget och skuldrådgivare.
    Rådgivningen är kostnadsfri och rådgivaren har tystnadsplikt.

Hos rådgivningen kan man både få hjälp att få vardagsekonomin att gå ihop men även titta på lösningar på skulder samt kontakter med banker/kreditinstitut.

Rådgivaren skulle tex tillsammans med er kontakta bankens klagomålsansvarig (dit man vänder sig för att få klarlagt om nedstängningen var korrekt)

Jag läser i tråden att det har varit tufft på många plan och jag förstår om din sambo inte orkar ta fighten.

Jag önskar er verkligen lycka till!
  • Anonym (S)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-28 21:44:24 följande:
    Jag har läst tråden. Jag vet inte vad mer som kan ligga bakom, det är ju det jag undrar. Jag undrar eftersom jag tycker det är konstigt, och faktiskt rätt skrämmande, att en bank kan spärra dina konton och handikappa dig på det viset, som ju blir resultatet. Allt pga två transaktioner på under 10 000. Att banken kan ifrågasätta, begära in svar på deras frågor, ringa och ställa frågor osv hade varit en sak. Men detta som din man har varit med om känns som ett övergrepp. Får han öppna nya konton nu? Har banken accepterat hans förklaring? Eller är han en paria för den banken nu? Hur ska en människa klara sig utan bankkonton?
    Jag förstår att det kan verka galet och att känns väldigt skrämmande att banken får göra så.
    Men bankens skyldighet att ha koll över vilka pengar som kommer in/går ut är omfattande.
    Det är därför de skickar ut frågor kring kundkännedom. Det är alltså viktigt vad man svarar men det går ju att kontakta banken om något förändras.

Banken måste veta syftet bakom transaktionerna annars riskerar de själva omfattande sanktioner. 
    De måste ju följa lagen.

Det handlar ju om att hindra att svarta pengar kommer in i systemet och försvåra för finansiering av brottslighet.
    Ett vanligt tillvägagångssätt för penningtvätt är sk penningtvättmålvakter, där just swish är vanligt verktyg.

Det är även därför du aldrig kan sätta in kontanter eller växla pengar utan att visa legitimation. Du måste då ofta svara på frågor var pengarna kommer ifrån eller vad du ska göra med de växlade pengarna (tex resekassa).

Det är hemskt för de oskyldiga som drabbas samtidigt som jag förstår varför denna lagen finns och värdet av den. 
Svar på tråden Banken har spärrat kontot