Banken har spärrat kontot
Har du fått eller skickat pengar till utlänska konton?
Eller fått kontot kapat?
Har du fått eller skickat pengar till utlänska konton?
Eller fått kontot kapat?
Jobbar med ekonomisk rådgivning och de gånger som klienter fått kontona spärrade har det oftast handlat om mystiska utlandstransaktioner, kraftiga övertrasseringar eller att man misskött en kredit
Eller om man inte svarat på kundkännedomsfrågorna....
Tack för svar!
ska den misskötta krediten vara hos just den banken?
vad innebär en kraftig övertrassering? om vi pratar summor?
Nu har banken sagt upp alla autogiron tydligen?
alltså vad händer, fortfarande inget brev hem med förklaring.
Är jättetacksam för alla svar!
Kan det ha något att göra med att han har mkt krediter och lån? inte hos Nordea utan andra banker/långivare?
Gjorde som du föreslog, jag sökte.
Banken måste fråga kunden om transaktionen innan dom spärrar kontot står det när jag söker. Låter du bli att svara på frågorna eller banken inte är nöjd med svaren så kan du få kontot fryst.
Men banken riskerar att få försvara ett sådant beslut i domstol. Då duger det knappast med att ha spärrat ett konto för en telefons skull. Snarare tror jag på tanken att inte svarat på frågor eller svarat väldigt dumt på frågorna, typ missförstått dem och svarat "ja" på frågan om pengarna kommer från kriminell verksamhet.
Inte heller tror jag att banken reagerar på enstaka mindre överföringar. De måste som alla andra ha system som larmar vid onormal aktivitet.
Prova att fylla i ett sex-siffrigt belopp som reseavdrag på deklarationen om du vill bli utvald för närmare granskning av din deklaration! :D
Tack för att du svarar!
nej, alltså han har inte lån på sånna belopp. Han har ett lån på ca 200k och lite små krediter här och där Aldrig sen med en betalning, inga påminnelser eller inkasso. Inte heller ngn skuld hos kronofogden. Han fick problem under pandemin och hamnade mellan två jobb därav krediter då ha inte hade ngt sparande. Inte heller några skatteskulder.
Ville uppdatera!
Brevet från Nordea kom onsdag kväll och dom ville ha svar på sina frågor innan kl 15 på fredagen. Vilket var helt omöjligt att inkomma med.
Det är två swish-transaktioner dom ifrågasätter. En på runt 2500kr och en swishbetalning som var lite högre. Nordea har stängt alla konton och han är nu utkastad från banken. Hans lön studsade direkt tillbaka till lönekontoret och han hade förvarnat om nytt konto så lönen kom in som den skulle. Han har även ändrat konto på skatteåterbäringen.
Är det ngn vits att svara på Nordeas brev när tiden löpt ut? han är redan utestängd och skadan är redan gjord. Men vad händer med pengarna han hade på kontot som stängde? Inte mkt pengar men var runt 2k.
Tack till alla som svarat!
Banker vill ju gärna ha kunder. En bank kan ha policy att kolla upp avvikande transaktioner men en bank stänger inte ett konto för gott och blockerar en kund för något som kunden gjort helt lagligt med sina egna pengar.
Och händer det en så sitter man väl inte bara och undrar vad som händer med pengarna man hade på kontot. Självklart handlar detta om olagliga affärer.