• Anonym (Hm)

Banken har spärrat kontot

Hej! någon med kunskaper om spärrade konton hos bank? 

Först problem med bankid. Men kunde skapa nytt, då upptäcktes att kontona var låsta, idag kan man inte logga in. 

Någon som vet varför? Ringt kundtjänst som inte ville lämna ut ngn info. Får snällt vänta på ett brev sa dom. Men blir nervös över att det snart är lön. 

Har inte utmätning, håller inte på med pengatvätt eller ngt sånt. Har säkert fler transaktioner än gemeneman men är mkt småbelopp som jag köper saker från kina. 

• Svar på tråden Banken har spärrat kontot
  • Anonym (4545)

Rysk bakgrund? 

• Anonym (Hm)
    Anonym (4545) skrev 2022-03-21 20:28:35 följande:

Rysk bakgrund? 

Haha Nej! Men jobbar med it-säkerhet? 
  • Anonym (S)

Har du fått eller skickat pengar till utlänska konton?

Eller fått kontot kapat?

• Anonym (Hm)
    Anonym (S) skrev 2022-03-21 20:38:16 följande:

Har du fått eller skickat pengar till utlänska konton?

Eller fått kontot kapat?

Det här är min man det gäller. Jag skriver som en kratta, försökte låta neutral i TS. 

jag tror att han har skickat till SKRILL för ngt år sedan. Men annars en massa småköp här och där. Belopp på 29-149kr? Swishar mkt småbelopp mellan sina konto. 

• Anonym (S)

Jobbar med ekonomisk rådgivning och de gånger som klienter fått kontona spärrade har det oftast handlat om mystiska utlandstransaktioner, kraftiga övertrasseringar eller att man misskött en kredit

• Anonym (S)

Eller om man inte svarat på kundkännedomsfrågorna....

• Anonym (Hm)
    Anonym (S) skrev 2022-03-21 20:59:12 följande:

Jobbar med ekonomisk rådgivning och de gånger som klienter fått kontona spärrade har det oftast handlat om mystiska utlandstransaktioner, kraftiga övertrasseringar eller att man misskött en kredit

Tack för svar! 

ska den misskötta krediten vara hos just den banken? 

vad innebär en kraftig övertrassering? om vi pratar summor? 

• Anonym (Hm)
    Anonym (S) skrev 2022-03-21 21:00:49 följande:

Eller om man inte svarat på kundkännedomsfrågorna....

Om han nu blivit spärrad, vad händer med pengarna som kommer in? Tänker på hans lön som ska betala räkningarna?
  • Anonym (S)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-21 21:13:35 följande:

Tack för svar! 

ska den misskötta krediten vara hos just den banken? 

vad innebär en kraftig övertrassering? om vi pratar summor? 

Ja krediten ska vara hos banken.

Summa är svårt att säga. De brukar ju inte stänga direkt utan då brukar man få varning om trasseringen.

Tror att det handlar om någon transaktion som satt igång deras varningssystem. Behöver inte vara från utlandet utan bara okänd avsändare.
    Då är de skyldiga att agera enligt penninglagstiftningen. De brukar skicka frågor kring transaktionerna som ni får svara på innan de låser upp kontot.

Under tiden kommer varken pengar in eller ut ur kontot.

Vet ej vad som händer med lönen när det är så kort tid innan utbetalning. Om den studsar eller vad som händer.
    Mitt råd är att ringa lönekontoret och höra hur det brukar bli (om ett konto inte är tillgängligt)
  • Glinda från Oz

Gå in på en fysisk bank och fråga. Be din man prata med lönekontoret och se till att de skickar pengarna till dit konto istället. Sen får ni ringa runt till de ställena din man har autogiro på. E- fakturor kan man oftast se på respektive företags hemsida så de kan ni lägga in manuellt. 

Svar på tråden Banken har spärrat kontot