• Anonym (Hm)

Banken har spärrat kontot

Hej! någon med kunskaper om spärrade konton hos bank? 

Först problem med bankid. Men kunde skapa nytt, då upptäcktes att kontona var låsta, idag kan man inte logga in. 

Någon som vet varför? Ringt kundtjänst som inte ville lämna ut ngn info. Får snällt vänta på ett brev sa dom. Men blir nervös över att det snart är lön. 

Har inte utmätning, håller inte på med pengatvätt eller ngt sånt. Har säkert fler transaktioner än gemeneman men är mkt småbelopp som jag köper saker från kina. 

• Svar på tråden Banken har spärrat kontot
  • Glinda från Oz

Med pengarna menar jag hans lön. 

• Anonym (Hm)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-21 23:33:37 följande:

Gå in på en fysisk bank och fråga. Be din man prata med lönekontoret och se till att de skickar pengarna till dit konto istället. Sen får ni ringa runt till de ställena din man har autogiro på. E- fakturor kan man oftast se på respektive företags hemsida så de kan ni lägga in manuellt. 

Lönekontoret hade sagt att allt redan var genomdraget i systemet. Men till nästa månad går det hade dom sagt. 
  • Anonym (Hm)

Nu har banken sagt upp alla autogiron tydligen? 

alltså vad händer, fortfarande inget brev hem med förklaring. 

• Anonym (....)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-22 11:38:50 följande:

Antagligen så misstänker de pengatvätt. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-22 11:38:50 följande:

Det låter som kontot inte bara är spärrat utan avslutat.
    Mest troligt så misstänker de penningtvätt eller typ finansiering av tex terrorism.
    Ibland avslutar de direkt utan att ställa frågor först, om det rör sig om stora belopp eller många transaktioner som ser misstänkta ut.

En fråga, swishandet mellan konton, är det olika banker? 
    Kan isåfall vara det som utlöst det, många okända transaktioner som banken reagerat på...
  • Anonym (Nej)
    Anonym (S) skrev 2022-03-22 15:52:13 följande:
    Mest troligt så misstänker de penningtvätt eller typ finansiering av tex terrorism.
    Ibland avslutar de direkt utan att ställa frågor först, om det rör sig om stora belopp eller många transaktioner som ser misstänkta ut.

Kan isåfall vara det som utlöst det, många okända transaktioner som banken reagerat på...

Att ta bort autogiron låter i och för sig som standard när de fryser ett konto, inga pengar ska in eller ut. 

Jag tror inte det är transaktioner mellan svenska banker som är problemet. Jag har sålt handgjorda saker på marknader i flera år och jag säljer på etsy. Jag kan få in 300-500 betalningar per månad och jag vet många som gör så. Får polisen veta det får man en skattesmäll och böter de spärrar inte kontot. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (S) skrev 2022-03-22 15:52:13 följande:

Det är mellan sina två konton i Nordea, ibland till vårt matkonto på Ica. Alltså det är verkligen inga summor. 49kr här och som max 500kr där. Han har handlat en del saker från kina. Han lagar telefoner som hobby. Så kan göra kanske 10st småbeställningar från typ aliexpress på belopp från 49kr och uppåt Mot max 500kr 

det här är en medelsvensson med normal lön. Man ser ju att det han handlat för är skattade pengarna från lön. Han säljer en del telefoner men är typ alltid med förlust så vi pratar 500-2000kr in max någon enstaka gång? 

• Friger
    Anonym (S) skrev 2022-03-21 21:00:49 följande:

Eller om man inte svarat på kundkännedomsfrågorna....

Låter rimligt... Kundkännedomsfrågorna. Svarar du inte på dessa så tror jag du får kontot spärrat. Tror att jag blivit hotad med det någonstans, är kund hos flera banker.

Inte tror jag att banken spärrar ett konto för transaktioner om några hundralappar eller tusenlappar.
  • Anonym (S)
    Friger skrev 2022-03-22 16:56:00 följande:
    Låter rimligt... Kundkännedomsfrågorna. Svarar du inte på dessa så tror jag du får kontot spärrat. Tror att jag blivit hotad med det någonstans, är kund hos flera banker.

Inte tror jag att banken spärrar ett konto för transaktioner om några hundralappar eller tusenlappar.
    Jo det kan de göra.
    Vanligare än vad man tror.  Googla så får du se...vanliga männisjor som får kontona spärrade pga mindre summor men många..
  • Friger
    Anonym (S) skrev 2022-03-22 17:39:41 följande:
    Jo det kan de göra.
    Vanligare än vad man tror.  Googla så får du se...vanliga männisjor som får kontona spärrade pga mindre summor men många..
    Alltid skeptisk till den typen av sökningar, lite som att fråga internerna på Kumla om de är skyldiga. Det värsta de flesta gjort är att hjälpt gamla tanter över gatan.

Det TS beskriver låter ju dessutom normalt. Inget du får kontot spärrat för.
Svar på tråden Banken har spärrat kontot