• Anonym (Hm)

Banken har spärrat kontot

Hej! någon med kunskaper om spärrade konton hos bank? 

Först problem med bankid. Men kunde skapa nytt, då upptäcktes att kontona var låsta, idag kan man inte logga in. 

Någon som vet varför? Ringt kundtjänst som inte ville lämna ut ngn info. Får snällt vänta på ett brev sa dom. Men blir nervös över att det snart är lön. 

Har inte utmätning, håller inte på med pengatvätt eller ngt sånt. Har säkert fler transaktioner än gemeneman men är mkt småbelopp som jag köper saker från kina. 

• Svar på tråden Banken har spärrat kontot
  • Anonym (Hm)

Är jättetacksam för alla svar! 

Kan det ha något att göra med att han har mkt krediter och lån? inte hos Nordea utan andra banker/långivare?  

• Glinda från Oz
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-22 18:50:08 följande:

Kan det ha något att göra med att han har mkt krediter och lån? inte hos Nordea utan andra banker/långivare?  

Det som händer om man inte betalar krediter och lån är att inkasso och/eller kronofogden hör av sig, det kan bli utmätning på lönen och sådana saker de spärrar inte kontot. Det har antigen blivit något fel, han har har gått på en bluff och gett pengar till terrorister eller så har han begått grov brottslighet som du inte känner till
  • Anonym (S)
    Friger skrev 2022-03-22 18:25:51 följande:
    Alltid skeptisk till den typen av sökningar, lite som att fråga internerna på Kumla om de är skyldiga. Det värsta de flesta gjort är att hjälpt gamla tanter över gatan.

Det TS beskriver låter ju dessutom normalt. Inget du får kontot spärrat för.
    Fast det räcker med en okänd transaktion för att banken ska ha rätt enligt penningtvättreglerna att spärra kontot.
    De behöver inte ha det bekräftat utan det räcker med att det är misstänkt.

Googlar du får du upp flera lawline-svar om ämnet.
    Du kan även läsa lagstiftningen

Jag jobbar inom kommunen som ekonomisk rådgivare och har haft flertal klienter som råkat ut för detta. En kvinna som sålt en telefon och tagit ut pengarna samma dag som drabbades.

Du får ju tro vad du vill
  • Anonym (Iren Trots)

Jag fick mitt konto avslutat då jag vägrade komma in med svar på kundkännedomsfrågorna. De skickade påminnelse efter påminnelse, men jag såg det som ett spännande experiment att se hur det skulle gå. Efter rätt många månader avslutades mitt konto.

• Anonym (S)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-22 18:50:08 följande:

Har han sökt skuldsanering?

Vid det Inledande beslutet stängs nämligen alla konton kopplade till lån och krediter.
  • Friger
    Anonym (S) skrev 2022-03-22 19:17:28 följande:
    Fast det räcker med en okänd transaktion för att banken ska ha rätt enligt penningtvättreglerna att spärra kontot.
    De behöver inte ha det bekräftat utan det räcker med att det är misstänkt.

Googlar du får du upp flera lawline-svar om ämnet.
    Du kan även läsa lagstiftningen

Jag jobbar inom kommunen som ekonomisk rådgivare och har haft flertal klienter som råkat ut för detta. En kvinna som sålt en telefon och tagit ut pengarna samma dag som drabbades.

Du får ju tro vad du vill

Gjorde som du föreslog, jag sökte.

Banken måste fråga kunden om transaktionen innan dom spärrar kontot står det när jag söker. Låter du bli att svara på frågorna eller banken inte är nöjd med svaren så kan du få kontot fryst.

Men banken riskerar att få försvara ett sådant beslut i domstol. Då duger det knappast med att ha spärrat ett konto för en telefons skull. Snarare tror jag på tanken att inte svarat på frågor eller svarat väldigt dumt på frågorna, typ missförstått dem och svarat "ja" på frågan om pengarna kommer från kriminell verksamhet.

Inte heller tror jag att banken reagerar på enstaka mindre överföringar. De måste som alla andra ha system som larmar vid onormal aktivitet.

Prova att fylla i ett sex-siffrigt belopp som reseavdrag på deklarationen om du vill bli utvald för närmare granskning av din deklaration! :D

• Anonym (Hm)
    Anonym (S) skrev 2022-03-22 19:25:42 följande:
    Har han sökt skuldsanering?

Vid det Inledande beslutet stängs nämligen alla konton kopplade till lån och krediter.

Tack för att du svarar! 

nej, alltså han har inte lån på sånna belopp. Han har ett lån på ca 200k och lite små krediter här och där  Aldrig sen med en betalning, inga påminnelser eller inkasso. Inte heller ngn skuld hos kronofogden. Han fick problem under pandemin och hamnade mellan två jobb därav krediter då ha inte hade ngt sparande. Inte heller några skatteskulder. 

• Anonym (S)
    Friger skrev 2022-03-22 19:36:40 följande:

Gjorde som du föreslog, jag sökte.

Banken måste fråga kunden om transaktionen innan dom spärrar kontot står det när jag söker. Låter du bli att svara på frågorna eller banken inte är nöjd med svaren så kan du få kontot fryst.

Men banken riskerar att få försvara ett sådant beslut i domstol. Då duger det knappast med att ha spärrat ett konto för en telefons skull. Snarare tror jag på tanken att inte svarat på frågor eller svarat väldigt dumt på frågorna, typ missförstått dem och svarat "ja" på frågan om pengarna kommer från kriminell verksamhet.

Inte heller tror jag att banken reagerar på enstaka mindre överföringar. De måste som alla andra ha system som larmar vid onormal aktivitet.

Prova att fylla i ett sex-siffrigt belopp som reseavdrag på deklarationen om du vill bli utvald för närmare granskning av din deklaration! :D

Nej det måste banken inte även om det är det vanligaste. De har rätt att spärra direkt.

lawline.se/answers/kan-banken-sparra-kunds-konto-innan-kunden-kontaktats
  • Anonym (S)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-22 19:37:08 följande:

Tack för att du svarar! 

nej, alltså han har inte lån på sånna belopp. Han har ett lån på ca 200k och lite små krediter här och där  Aldrig sen med en betalning, inga påminnelser eller inkasso. Inte heller ngn skuld hos kronofogden. Han fick problem under pandemin och hamnade mellan två jobb därav krediter då ha inte hade ngt sparande. Inte heller några skatteskulder. 

Ok..jag förstår...
    Försöker att tänka i alla led...

Jag hoppas att ni får svar snart...förstår att det är jobbigt att vänta och osäkert med lönen också.
    Om ni kommer ha svårt att betala allt innan ni vet när och var hans lön kommer så är ju ett tips att redan nu höra av och varsla att betalningarna kanske blir sena (helst hyran).
  • Anonym (Hm)

Ville uppdatera! 

Brevet från Nordea kom onsdag kväll och dom ville ha svar på sina frågor innan kl 15 på fredagen. Vilket var helt omöjligt att inkomma med. 

Det är två swish-transaktioner dom ifrågasätter. En på runt 2500kr och en swishbetalning som var lite högre. Nordea har stängt alla konton och han är nu utkastad från banken. Hans lön studsade direkt tillbaka till lönekontoret och han hade förvarnat om nytt konto så lönen kom in som den skulle. Han har även ändrat konto på skatteåterbäringen. 

Är det ngn vits att svara på Nordeas brev när tiden löpt ut? han är redan utestängd och skadan är redan gjord. Men vad händer med pengarna han hade på kontot som stängde? Inte mkt pengar men var runt 2k. 

Tack till alla som svarat! 

Svar på tråden Banken har spärrat kontot