• Friger

Banken har spärrat kontot

Anonym (S) skrev 2022-03-21 21:00:49 följande:

Eller om man inte svarat på kundkännedomsfrågorna....

Låter rimligt... Kundkännedomsfrågorna. Svarar du inte på dessa så tror jag du får kontot spärrat. Tror att jag blivit hotad med det någonstans, är kund hos flera banker.

Inte tror jag att banken spärrar ett konto för transaktioner om några hundralappar eller tusenlappar.
  • Friger
    Anonym (S) skrev 2022-03-22 17:39:41 följande:
    Jo det kan de göra.
    Vanligare än vad man tror.  Googla så får du se...vanliga männisjor som får kontona spärrade pga mindre summor men många..
    Alltid skeptisk till den typen av sökningar, lite som att fråga internerna på Kumla om de är skyldiga. Det värsta de flesta gjort är att hjälpt gamla tanter över gatan.

Det TS beskriver låter ju dessutom normalt. Inget du får kontot spärrat för.
  • Friger
    Anonym (S) skrev 2022-03-22 19:17:28 följande:
    Fast det räcker med en okänd transaktion för att banken ska ha rätt enligt penningtvättreglerna att spärra kontot.
    De behöver inte ha det bekräftat utan det räcker med att det är misstänkt.

Googlar du får du upp flera lawline-svar om ämnet.
    Du kan även läsa lagstiftningen

Jag jobbar inom kommunen som ekonomisk rådgivare och har haft flertal klienter som råkat ut för detta. En kvinna som sålt en telefon och tagit ut pengarna samma dag som drabbades.

Du får ju tro vad du vill

Gjorde som du föreslog, jag sökte.

Banken måste fråga kunden om transaktionen innan dom spärrar kontot står det när jag söker. Låter du bli att svara på frågorna eller banken inte är nöjd med svaren så kan du få kontot fryst.

Men banken riskerar att få försvara ett sådant beslut i domstol. Då duger det knappast med att ha spärrat ett konto för en telefons skull. Snarare tror jag på tanken att inte svarat på frågor eller svarat väldigt dumt på frågorna, typ missförstått dem och svarat "ja" på frågan om pengarna kommer från kriminell verksamhet.

Inte heller tror jag att banken reagerar på enstaka mindre överföringar. De måste som alla andra ha system som larmar vid onormal aktivitet.

Prova att fylla i ett sex-siffrigt belopp som reseavdrag på deklarationen om du vill bli utvald för närmare granskning av din deklaration! :D

Svar på tråden Banken har spärrat kontot