Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Banken har spärrat kontot

Anonym (Teddy) skrev 2022-03-27 23:45:43 följande:
    Menar du att banken har spärrat hans konto pga två transaktioner på under ca 10 000 kr? Verkar konstigt. Det ligger väl mer bakom?
    Varför skulle det vara konstigt? Bankerna reagerar på avvikande mönster och det behöver inte vara jättehöga summor.
  • Anonym (E)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-28 04:00:29 följande:
    Avvikande mönster? Vad är det som är avvikande? Vad är det som motiverar en total nedstängning av alla konton pga swishöverföringar med såna summor?
    Anonym (Nej) skrev 2022-03-28 00:23:51 följande:
    Om det är förbjudet att swisha 2500 kronor varför är det förprogrammerade beloppet 3000 kronor/vecka? 

Hur ska jag veta vad för mönster som dessa transaktioner brytit? "S" gav några exempel men ingen här är helt insatt i algoritmerna som styr.

Det är inte summan som är väsentlig i dessa fall. Swishar du 50 kr i veckan och plötsligt börjar swisha 2500 kr kommer banken att undra också.

• Anonym (E)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-28 17:47:32 följande:
    Undra, ja. Stänga alla konton, verkligen? Det är en sak att ifrågasätta kunden, en helt annan att utestänga kunden helt och hållet ifrån banken..
    Stänga av tills det är utrett låter inte ett dugg konstigt i mina öron. Om det hade varit något olagligt vill inte banken medverka till detta.
  • Anonym (E)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-28 21:16:22 följande:
    Det handlar inte om att stänga av, dom avslutade alla konton innan dom ens frågade vad det var för transaktioner! Allt var avslutat innan brevet ens kom i vår brevlåda. 

Vilket var precis vad jag menade...

Jag tycker att det är helt knäppt att banken inte kan ta det via telefon med innehavaren och att det inte var längre tid för att hinna svara på brevet.

Svar på tråden Banken har spärrat kontot