Anonym (Lotta) skrev 2022-04-07 08:08:26 följande:
Bara vi i tråden för tillfället varför jag försöker mig på bemöta din fråga...
Basic i processen skapa nytt förtroende handlar om det privata som delas med den det berör. Här gjorde definitivt TS's fru/partner gigantiskt övertramp på festen där hon skröt om sin orgasm efter sin otrohet med annan man/partner. Tummade i offentligt vänskapssammanhang på parets integritet i känslig fråga.
Hur ser specifikt din partners tvivel ut?
Sägas kan att arbetet med att återskapa tilliten efter de lögner som i princip alltid uppstår i samband med otrohet som sagt inget är man gör i en handvändning, men det går att bygga upp en ny trygghet även om det krävs mycket av den otrogne. Bedragaren kan inte bara säga "vi vänder blad och går vidare" om den bedragne inte klarar det. Då hamnar paret i en återvändsgränd. Någon sade till mig att "otrohet spränger broar" och det är alltså upp till den bedragne att bestämma om personen vill satsa och bygga dem på nytt. Det går att förlåta mycket men vissa saker inkräktar på kärleken. Otrohet är en sådan sak. I arbetet handlar mycket om ömsesidig kommunikation.. Transparens och en ny öppenhet rekommenderas som berörts, det får inte finnas hemlighetsmakeri kring dina göranden. Med risk för din upplevelse av "ordbajs" inför resonemanget här vill jag spalta ett par konkreta punkter till dig. Tyck gärna till om dem.
- Jobba på närheten i vardagen och till fest. Återskapa närhet i relationen.
Avsett tid och utrymme för samtal, närhet och bistå mer praktiskt i hemmet.
- Skippa alla hemligheter.
- Var helt öppen och tala om sanningen gällande otroheten.
Vad den stod för hos just dig. Besvara din partners alla "varför" frågor.
- Påvisa rent praktiskt att relationen med älskarinnan är över.
Relationer med älskarinnan/älskaren måste genast avslutas innan jobbet
med att rädda relationen kan ta vid. Undantaget handlar om ni kommit
överens om och båda två lever i en ömsesidig "öppen relation". Då läggs
samtalen upp annorlunda ifall någon givit sidopersonen sitt allt.
Fint. Vad av detta får en tvivlare att sluta tvivla?
Vad i det här bör inte ingå i ett förhållande ö.h.t? Om det inte gör det är det sällan den ena partners fel? Det är väl till och med så att många otrogna saknar detta från sin partner och det är anledningen till att de söker det någon annanstans?
(Måste ju fråga vad du menar med bistå mer praktiskt i hemmet? Är det något anekdotisk du projicerar? kan man utgå från att någon som varit otrogen inte gör det? Och, i så fall, hur får det någon att tvivla mindre?)
På vilket sätt hjälper det att veta exakt hur och varför? På vilket sätt tvivlar någon mindre av att grotta in sig i detaljer och ta upp det ideligen?
Tvivlet, grubbleriet, svartsjuka och ältandet ligger hos tvivlaren. Endast denne kan hantera det. Precis som med alla tankar och känslor. Det här är 1.01 i alla typer av terapi.
Inget förhållande mår bra av att det ligger ett moln av tvivel., osäkerhet, svartsjuka, tillitsproblem etc. mellan partners.