• Anonym (F)

Ok med porr eller inte ok?

Är det ok eller inte ok att titta på porr om man är i ett förhållande? Vad tycker du? 
    Och vad gör man om man är oense i frågan?

• Svar på tråden Ok med porr eller inte ok?
  • Anonym (okej)
    Anonym (Uu) skrev 2022-03-11 21:29:31 följande:

Eh, man tittar ju på andra nakna människor medan man onanerar och ser porr? Hur är det jämförbart med att förbjuda partnern att umgås med vänner (som inte är sexuellt på något sätt alls)? 

Nej, vanliga filmer tittar man inte på för att onanera till andra nakna människor. Det är skillnaden. Tragiskt att jag ens ska behöva förklara det åt dig.

Det du rabblar upp, att förbjuda sin partner från att ha en utekväll eller att ha vänner av motsatt kön, är på inget sätt samma sak som att inte vilja att partnern ska titta på andra nakna människor och masturbera till dem. Ganska roligt att du inte förstår skillnaden. Med din logik är det inte okej att ha några krav överhuvdtaget. Man ska gå med på vad som helst, även sådant man inte är okej med. Annars är man sjukligt svartsjuk och osäker. Då är det också sjukligt svartsjukt att förbjuda sin partner att flirta med andra.

Du behöver inte berätta för mig att man inte har någon relation till porrstjärnan. Jag har själv sett porr i många år (inte längre, dock) och jag började titta på det i väldigt ung ålder så jag vet  mycket väl hur det funkar. Dina tillrättavisningar biter inte på mig, tyvärr.

Nej, det är inte alls en löjlig jämförelse. Det är i princip samma sak. De pratar inte med varandra, de rör inte vid varandra och de gör ingenting tillsammans. Han tittar bara på henne och masturberar. Han vet inte ens vem hon är och sedan träffar han henne aldrig igen. Får inte ens veta hennes namn. Du inser nog själv att det i princip är samma sak och nu när jag målar upp scenariot för dig kanske du börjar förstå hur galet det egentligen är, för det är ingen större skillnad inte. Varför skulle det ena vara okej men inte det andra?

Det är jämförbart då bägge härstammar från en sjuklig svartsjuka där man tar ut den på sin partner i olika försök att kontrollera denne för att försöka lätta på sin svartsjuka. 

Fast om fantasi och filmer är samma sak som verkligheten och att faktiskt göra saker, varför gäller det bara vuxenfilmer och inte vanliga filmer? Jag vet inte varför du trodde det var någon sorts slam dunk att erkänna att du inte förstår skillnaden mellan verklighet och fantasi.. det var mest sorgligt. 

Du är sjukligt svartsjuk. Du är avundsjuk på en fantasi, någon som inte ens existerar, en simpel visuell stimulans för att underlätta onani, ett förhållande som inte existerar. Utefter denna osäkerhet försöker du sedan kontrollera din man. Det är sjukligt. Du är så sjukligt svartsjuk att du inte ens längre förstår skillnad på fantasi och verklighet. 

Det där är typisk extremistisk argumentation. "öhhh om inte c är okej så betyder det att resten av bokstäverna i alfabetet inte heller är okej för det är allt eller inget!!!". Du måste förstå att för vanliga människor finns det skillnader mellan hälsosamma och sjukliga krav och vi kan särskilja på dessa utan att behöva ha allt i svart eller vitt.

Oj har du sett porr i flera år? Damn, men din logik har du haft en jäkla massa relationer med olika porrstjärnor. Vilken lirare. Du har i princip haft hundratals porrstjärnor hemma hos dig knullandes på soffan. Väldans vad promiskuös du varit.  Med säkert både män och kvinnor antar jag.

Du försöker visst kontrollera onani då porr oftast är en del av det, speciellt för män som är mer visuella. Många människor får knappast ut samma sak av enbart fantasier. Jag är kvinna och skulle aldrig ens få för mig att onanera utan porr, usch så tråkigt. Om en man fick för sig att han kunde förbjuda mig från att kolla på porr vore det samma sak som att förbjuda mig från att onanera. Nä den osäkerheten skulle han få stoppa upp någonstans där solen inte skiner. 
  • Anonym (Uu)
    Anonym (okej) skrev 2022-03-11 23:53:48 följande:
    Det är jämförbart då bägge härstammar från en sjuklig svartsjuka där man tar ut den på sin partner i olika försök att kontrollera denne för att försöka lätta på sin svartsjuka. 

Fast om fantasi och filmer är samma sak som verkligheten och att faktiskt göra saker, varför gäller det bara vuxenfilmer och inte vanliga filmer? Jag vet inte varför du trodde det var någon sorts slam dunk att erkänna att du inte förstår skillnaden mellan verklighet och fantasi.. det var mest sorgligt. 

Du är sjukligt svartsjuk. Du är avundsjuk på en fantasi, någon som inte ens existerar, en simpel visuell stimulans för att underlätta onani, ett förhållande som inte existerar. Utefter denna osäkerhet försöker du sedan kontrollera din man. Det är sjukligt. Du är så sjukligt svartsjuk att du inte ens längre förstår skillnad på fantasi och verklighet. 

Det där är typisk extremistisk argumentation. "öhhh om inte c är okej så betyder det att resten av bokstäverna i alfabetet inte heller är okej för det är allt eller inget!!!". Du måste förstå att för vanliga människor finns det skillnader mellan hälsosamma och sjukliga krav och vi kan särskilja på dessa utan att behöva ha allt i svart eller vitt.

Oj har du sett porr i flera år? Damn, men din logik har du haft en jäkla massa relationer med olika porrstjärnor. Vilken lirare. Du har i princip haft hundratals porrstjärnor hemma hos dig knullandes på soffan. Väldans vad promiskuös du varit.  Med säkert både män och kvinnor antar jag.

Du försöker visst kontrollera onani då porr oftast är en del av det, speciellt för män som är mer visuella. Många människor får knappast ut samma sak av enbart fantasier. Jag är kvinna och skulle aldrig ens få för mig att onanera utan porr, usch så tråkigt. Om en man fick för sig att han kunde förbjuda mig från att kolla på porr vore det samma sak som att förbjuda mig från att onanera. Nä den osäkerheten skulle han få stoppa upp någonstans där solen inte skiner. 

Att det härstammar från sjuklig svartsjuka är, som sagt, enbart dina ord och du saknar bevis för detta. Lägg nu fram bevis för att jag är sjukligt svartsjuk. Kan du inte? Då kanske du ska sluta prata om saker du inte har någon aning om. Eftersom jag måste vara övertydlig med dig så är det lika bra att jag säger det med en gång - bevis är alltså inte vad du tror eller uppfattar det som. Att du inte håller med mig är en sak. Jag förstår om du kanske har svårt att ta till dig att människor har olika krav och förväntningar i sina relationer. Det betyder, på inget sätt, att man tvingar partnern till någonting. Det betyder endast att man lägger fram sina förväntningar och åsikter. Om dessa inte stämmer överens med partnerns förväntningar och åsikter kanske förhållandet tar slut. Det är så det brukar vara, förstår du. Om man inte är kompatibla håller det inte.

Jag uppmanar dig att läsa mina inlägg igen. Gör om, gör rätt. Jag slutade läsa efter andra stycket av ditt inlägg, då jag såg att det enda du kan komma med är lögner och felaktiga påståenden. Bevisa var jag har sagt att man har en relation till porrskådisarna man tittar på eller var jag har sagt att man är kär i dem. Väntar med spänning. 

Det är ingen som har pratat om att förbjuda onani. Gör om, gör rätt. Sluta hitta på saker för egen vinning. Du verkar vara väldigt kränkt av det faktum att jag inte accepterar porr i mina förhållanden. Du verkar ta extremt illa upp av detta men det är inte mitt problem. Du tar så illa upp att du måste komma med lögner och felaktiga påståenden. Stackars krake, blir så kränkt av att människor har olika uppfattningar och åsikter att du skriker dig hes på familjeliv. Du kan babbla om kontroll och sjuklig svartsjuka hur mycket du vill, du har inga bevis att komma med och du har redan förlorat, tyvärr. Det gjorde du direkt då du började ljuga och lägga ord i min mun. Du klarar inte ens av enkel argumentation. Ett tips till dig är att öva på det inför nästa gång, så slipper du göra bort dig igen.

PS: du bestämmer inte vad som är hälsosamma kontra sjukliga krav. Puss. ;)

• Anonym (klockan)
    Anonym (okej) skrev 2022-03-11 23:32:30 följande:
    Du vet om att din man fantiserar om andra kvinnor när han onanerar va?

Du är svartsjuk på en fantasi, ett förhållande som inte existerar. Det är sjukligt. Allt din man gör är att sitta hemma och kolla på film. Du är så osäker att du måste försöka begränsa vad din man upphetsas av så att du inte känner att du tävlar med porrstjärnor. Det är sjukligt. Du är svartsjuk över en kvinna som inte vet vem din man är och har noll intresse för honom. Det är sjukligt. 

Vad är det för avgörande i att hans hand ligger på kuken medans han ser två snygga människor ha sex i porr eller om han bara blir upphetsad av en vanlig film med två snygga människor och sedan går och onanerar efteråt med fantasin i åtanke?

Är det mer ångestframkallande för dig att din man sitter och blir kåt av porr än om din man sitter och kollar på någon perfekt kvinna i en film och fantiserar om hur fantastisk hon är?
    .
    Känner du min man eller gör du lösa antaganden där du egentligen inte har någon koll alls? Du generaliserar och gissar dig fram utifrån dina uppfattningar. Du kan inte säga med säkerhet hur något ligger till.

Nja, handlar inte om fantasin i sig. Det handlar mer om att man onanerar till andra, nakna människor. Det är inte okej för mig. Det är inte ett sådant förhållande jag vill ha. Oj, du verkar gilla att upprepa samma fras likt en gammal skiva som hakat upp sig. ''Det är sjukligt, det är sjukligt''. Det får du tycka. Tyvärr håller jag inte med mig. Däremot håller jag med andra i tråden om att du är kränkt och du har mycket svårt att acceptera att människor har olika åsikter. Detta är något du bör jobba på och inte ta ut det över andra stackars människor, bara för att du har svårt att acceptera att alla inte delar din syn på saken. Man har olika uppfattningar om vad som är ok eller inte ok i förhållanden, vad som är sjukligt och inte sjukligt. Du är knappast någon Gud som sitter på rätt svar för alla andra.

Jag hoppas att du en dag kan finna en ökad förståelse och acceptans för andra människor och att vi alla har olika åsikter och värderingar i våra förhållanden. Du kan aldrig vinna eller lyckas övertyga någon om du fortsätter hålla på som du gör nu.
  • Anonym (Anonymous)

Jag vet inte riktigt hur ett reglerande av porrkonsumtion går till? Har aldrig haft det problemet i något av mina förhållanden med tjejer, men samtidigt så tänker jag ju på att "sköta mig". Alla gånger jag har sett på porr har jag gjort det under helt privata omständigheter, där jag inte har något annat inplanerat och ingen heller störs av det. Jag skulle inte vilja begränsa min flickvän kring vad hon gör när hon är för sig själv heller, så jag ställer mig rätt neutral här.

Har full förståelse för att porren väcker känslor och åsikter, vilket absolut kan vara befogat. Ifall någon part i ett par kollar på så mycket porr att det faktiskt stör själva relationen och uppenbarligen försvårar hela livspusslet så finns det ju ett gediget problem, men i realiteten tror jag det ofta finns fler komponenter som ställer till det. I vilket fall tänker jag att man då måste vidta någon typ av åtgärd och då kanske en typ av reglering av porrkonsumtion kan ingå, även om det skulle variera stort beroende på problemfaktorn.

• Anonym (klockan)
    Anonym (Uu) skrev 2022-03-12 00:49:45 följande:

Att det härstammar från sjuklig svartsjuka är, som sagt, enbart dina ord och du saknar bevis för detta. Lägg nu fram bevis för att jag är sjukligt svartsjuk. Kan du inte? Då kanske du ska sluta prata om saker du inte har någon aning om. Eftersom jag måste vara övertydlig med dig så är det lika bra att jag säger det med en gång - bevis är alltså inte vad du tror eller uppfattar det som. Att du inte håller med mig är en sak. Jag förstår om du kanske har svårt att ta till dig att människor har olika krav och förväntningar i sina relationer. Det betyder, på inget sätt, att man tvingar partnern till någonting. Det betyder endast att man lägger fram sina förväntningar och åsikter. Om dessa inte stämmer överens med partnerns förväntningar och åsikter kanske förhållandet tar slut. Det är så det brukar vara, förstår du. Om man inte är kompatibla håller det inte.

Jag uppmanar dig att läsa mina inlägg igen. Gör om, gör rätt. Jag slutade läsa efter andra stycket av ditt inlägg, då jag såg att det enda du kan komma med är lögner och felaktiga påståenden. Bevisa var jag har sagt att man har en relation till porrskådisarna man tittar på eller var jag har sagt att man är kär i dem. Väntar med spänning. 

Det är ingen som har pratat om att förbjuda onani. Gör om, gör rätt. Sluta hitta på saker för egen vinning. Du verkar vara väldigt kränkt av det faktum att jag inte accepterar porr i mina förhållanden. Du verkar ta extremt illa upp av detta men det är inte mitt problem. Du tar så illa upp att du måste komma med lögner och felaktiga påståenden. Stackars krake, blir så kränkt av att människor har olika uppfattningar och åsikter att du skriker dig hes på familjeliv. Du kan babbla om kontroll och sjuklig svartsjuka hur mycket du vill, du har inga bevis att komma med och du har redan förlorat, tyvärr. Det gjorde du direkt då du började ljuga och lägga ord i min mun. Du klarar inte ens av enkel argumentation. Ett tips till dig är att öva på det inför nästa gång, så slipper du göra bort dig igen.

PS: du bestämmer inte vad som är hälsosamma kontra sjukliga krav. Puss. ;)

Personen ljuger bara och har ingenting att komma med. Hon har väldigt svårt att acceptera att alla inte tycker och tänker som henne. Sådana typer finns det gott om. Haha. Tungan ute

''Det är sjukligt, det är sjukligt!'' Haha! Hjäälp! Hon har hakat upp sig likt en gammal cd-skiva och är helt öövertygad om att hennes åsikter och uppfattningar är de enda rätta.
  • Anonym (Japp)

Absolut inte ok. Jag själv tittar inte på porr och vill inte ha en karl som gör det heller. Att det skulle vara sjukligt att ha sådana åsikter är lika knäppt som att påstå att det är sjukligt att tycka att partnern inte ska flirta med andra (för det finns ju trots allt de som inte tycker det är så farligt att flirta med andra). Ingen annan än de personer som ingår i förhållandet bestämmer vad som är okej eller inte okej i just det förhållandet. Vissa i tråden har väldigt svårt att acceptera att andra inte tycker och tänker som dem och då är man ute på hal is, om man har sådana stora svårigheter. DET om något är sjukligt.

• Anonym (Anonymous)
    Anonym (Uu) skrev 2022-03-11 20:25:59 följande:

Vem bestämmer vad som är hälsosamma krav? DU? Ja, i dina relationer gör du det. Du bestämmer inte vad som är hälsosamma krav för andra. Som en annan i tråden skrev tidigare - är det ok att förbjuda sin partner att röka? Eller är det också ett krav som absolut inte är okej? Vem är du att sitta och bestämma vilka krav som är okej/inte okej för ANDRA? Du kanske är okej med vissa saker och inte okej med andra saker, det betyder inte att andra resonerar likadant.

I fallet med rökning så får du ju i dig nikotin samt tobaksrök som skadar både dig själv och andra. Med porr så får du i dig ingenting rent fysiologiskt och har ingen bevisad påverkan på din faktiska hälsa såvida du inte själv mår dåligt av det.

Det förekommer absolut utnyttjanden och övergrepp inom porrproduktion, vilket gör det rätt osäkert att veta vad som är schyst porr eller inte. Finns dock väldigt mycket porr som inte innehåller några faktiska människor heller utan är skapad på andra vis (animering, text, teckningar, ljudspår etc) som går alldeles utmärkt att konsumera.

Att förbjuda porr som helhet i ett förhållande, av ren princip, skulle jag mer säga är likt att förbjuda rockmusik hellre än rökning. Vissa vill kanske ha det så och det är upp till dem, men jag skulle inte dra dessa liknelser som du gör. Det bottnar mer i en fråga om moral hellre än att undvika hälsorisker.
  • Anonym (J)

Okej för min del. 

Är man inte överens får man väl göra slut. Man kan inte bestämma över någon annan. 

• Anonym (MM)

Jag tror att dom flesta män som har kvar sin sexualitet tittar på någon typ av porr ibland. Om det behöver hållas hemligt och smygas med beror på sin partners inställning. Även kvinnor gillar porr, men jag är övertygad om att män är mer visuella av sin natur.

Med det sagt kan porr även vara ett problem om det används alltför mycket på ett osunt sätt. Men det gäller allt i livet, måttlighet är en dygd.

• sextiotalist

Inga problem. Jag äger inte min sambo.
    Jag anser inte heller att krav hör hemma i en sund relation, eftersom det borde ligga i bådas intesse att trivas ihop.
    Den dagen krav börjar uttalas, är det tecken på obalans i relationen.

Svar på tråden Ok med porr eller inte ok?