• Vienna20

Gravid med bf november 2022

Plussade i förrgår, och enligt egna beräkningar så är bf 2/11-2022. Inser att det kanske inte är så många som fått plus ännu, utan många som befinner sig i slutet på oktober, men är du som jag och kanske plussat och har lite längre cykler än 28 dagar så kanske det finns flera som har fått plus och är beräknade i början av november ???? Om inget annat trillar det troligen in flera blivande mammor rätt snart 

Eftersom det är så jätte tidigt fortfarande så vore det så skönt att ventilera tankar, oro, glädje med fler i samma situation! 

• Svar på tråden Gravid med bf november 2022
  • Thasz
    soanho skrev 2022-04-13 08:30:30 följande:

Jag har väldigt lite symtom och det har varit så hela tiden, jag är i v. 10+5 nu. Mina bröstvårtor är lite ömma till och från och jag är väldigt trött och hungrig hela tiden + svullna fötter, men utöver det känner jag ingenting direkt. De senaste dagarna har jag dock mått lite illa på morgonen men jag tvingar i mig mat och då gör det över väldigt snabbt. Jag är på Bali just nu så jag tror att illamåendet till stor del kan bero på värmen och vätskebrist också. Är det någon som ska göra NIPT-test eller KUB-test? Jag ska göra NIPT-test imorgon här på Bali. Det känns lite nervöst att göra det här men det ska nog gå bra. Ta hand om er! Hjärta

Om det erbjuds så kommer vi köra KUB, men jag har inte fattat än ifall vi kommer bli erbjudna att göra det. Är i 8+4 nu, och kommer träffa bm om två veckor så vi tänkte fråga henne då. 

Coolt med Bali! Bor du där eller reser du?
  • soanho
    Thasz skrev 2022-04-13 09:24:58 följande:
    Om det erbjuds så kommer vi köra KUB, men jag har inte fattat än ifall vi kommer bli erbjudna att göra det. Är i 8+4 nu, och kommer träffa bm om två veckor så vi tänkte fråga henne då. 

Coolt med Bali! Bor du där eller reser du?
    Okej. Det verkar ju som att det är lite olika med KUB-test beroende på vart man bor. Jag bor i Göteborg och där erbjuds man bara KUB om man är över 35 år, är man under 35 får man stå för kostnad själv. 

Jag är ute och reser, så jag är tacksam att jag mår väldigt bra :) Resan planerades två veckor innan jag plussade och det kändes som bra timing att åka nu :) 
  • zarizael

Välkommen gripen. Har en dotter som nyss fyllt 11 med pms från helvetet så vet vad du menar haha urs

Kommer göra kub då jag är gammal nu och blir erbjuden ett. Tagit blodprovet för två dagar sedan och väntar spänt (läs extremt nervös) på ultraljudet. Inte för att jag är rädd för resultatet. Mest orolig att inget lever där inne, detta då en kompis fick det beskedet för några år sedan på sin kub. 

Skönt för er som inte mår illa. Blir fortfarande värre o värre här, hoppas det vänder snart

• Pico

Pga min oro så fick jag ett nytt vul idag, fick se ett prickande hjärta igen och även en liten hand som ryckte till. Beräknades till 9+0, sedan förra vul för två veckor sedan borde det varit 8+4, någon här inne som är bra på att förklara hur det kan diffa? Är det bara hur ?bra? de mäter eller vilket ska man gå på? Drömmer

På tal om symtom så har jag haft väldigt ont i brösten men det är nästintill borta nu, bara lite ?hårda? och inte så spända och ömma längre. Inte haft så mycket illamående som mim förra graviditet som slutade i MA, men märker nu senaste veckan att det blir värre på kvällarna, igår kom jag knappt till sängen så illa det blev. Väldigt svullen om magen på eftermiddag/kväll också.. 

• zarizael

Tänk dig själv att du ska mäta något som är ca 2cm på en svartvit pixlig skärm. Där bilden beror på hur du vinklar dopplern. Du förstorar dessa 2cm till kanske 20cm på skärmen och ska mäta från punkt a till b. Klart du kan få lite skillnad varje gång du mäter Och ju mindre foster ju större felmarginal på någon mm i mätningen  

Även om alla foster växer i samma tempo i början så finns det alltid en felmarginal i mätningen. Du kan faktiskt hitta en formel på nätet hur graviditetslängden beräknas. Såg den för 11år sedan så minns den ej. Där stod även hur stor mätosäkerheten är. Du kommer alltid få svar i veckor +- någon dag hit eller dit :)
    Hoppas mitt svamel gick o förstå någorlunda haha

• Värmekudde

Pico: Åhh vad kul! Jag var också på ett till vul idag! Är också 9+0 och allt såg bra ut så nu är jag så lättad igenSkrattande Det såg ut som en liten potatis där inne haha
    Fick boka tid till KUB om cirka 3veckor. Känns som en lång tid dit men jag är så glad att allt bara rullar på just nu! 

• Thasz

Så avis på er!! Vad kul och härligt att se att allt är bra. ???? Har inte gjort något vul eller kub, så har egentligen ingen aning om det lever någonting därinne. 

• Pico

Zarizael - ja men det var så jag tänkte också, vet bara inte riktigt hur jag själv ska räkna, kanske bara ska gå tillbaka till det ursprungliga från NC, känns ju ändå som mest rimligt.. i så fall skulle jag vara 8+6 idag. Jag är lite tokig så vill gärna ha en fast tid att gå efter så att jjag ?vet? att det är en viss vecka. Även om det såklart kan ändras senare Glad

värmekudde - åh vad skönt! jag ska på kub om 4 veckor.. så jjag hoppas att jag ska klara min oro fram tills dess, nu har jag kommit längre än mitt MA så det känns på ett sätt som ett mål i sig. Hjärta

• Värmekudde
    Pico skrev 2022-04-14 07:04:28 följande:

Zarizael - ja men det var så jag tänkte också, vet bara inte riktigt hur jag själv ska räkna, kanske bara ska gå tillbaka till det ursprungliga från NC, känns ju ändå som mest rimligt.. i så fall skulle jag vara 8+6 idag. Jag är lite tokig så vill gärna ha en fast tid att gå efter så att jjag ?vet? att det är en viss vecka. Även om det såklart kan ändras senare Glad

värmekudde - åh vad skönt! jag ska på kub om 4 veckor.. så jjag hoppas att jag ska klara min oro fram tills dess, nu har jag kommit längre än mitt MA så det känns på ett sätt som ett mål i sig. Hjärta

Jag förstår hur du menar. Jag har också gått längre än mitt ma i förra graviditeten och det kändes så bra när jag passerade den veckan. 

• zarizael

Pico det känner jag igen :) med första var man besatt av datum och lästa apparna så fort dom bytte vecka :) 
    Kör på det datum du tycker är bäst, bebisen föds ju när den vill oavsett BF datum :)

Jag har 1,5 vecka till kub och blir mer o mer nervös. Kan tiden gå lite fortare nu så man får veta om det bor någon där inne eller ej. Mår mer o mer illa för var dag men det är ju inga garantier för liv där inne. 

Svar på tråden Gravid med bf november 2022