Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Flash Gordon skrev 2022-03-24 11:13:08 följande:
    Det är inte taget ur sitt sammanhang och du huttar samma typ av argumentation i andra ryska medier med koppling till staten/Putin.

Inget i de där kanalerna och tidningarna finns där om det går emot Putins intressen. Som MINST så får han väst att bli osäkra. Som bäst så blir väst rädda och backar..
    Ooops. Freudian slip.

Nej, väst blir varken rädda eller osäkra av att Ryssland sänder TV med åsiktsmaskiner i soffor. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Padirac skrev 2022-03-24 13:57:07 följande:
    Bäst?!!

Som MINST så får han väst att bli osäkra. Som VÄRST så blir väst rädda och backar..
    Fruktansvärt avslöjande, men så har det alltid stuckit ut som en elefant som försöker gömma sig bakom ett snöre.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-03-24 13:39:28 följande:
    Putin talade om, högt och tydligt, att han tänkte invadera Ukraina. Ingen i väst trodde på honom. Han behöver inte bekymra sig för att någon i en TV-debatt skulle "avslöja" hans planer
    Du kanske inte följde med i rapporteringen om Krim 2014 eller den ryska truppförflyttningen till gränsen mot Ukraina mer nyligen?

Vadå ingen trodde på honom? Var har du drömt ihop det? Bara som exempel, Sveriges radio rapporterar här 30 januari om att risken för krig inte varit så här stor sedan 90-talet och Balkan. Väst varnade om sanktioner. Putin startade sitt krig 24 februari och sanktionerna kom.

sverigesradio.se/avsnitt/har-ar-rysslands-nasta-steg-i-konflikten-med-ukraina
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-03-24 18:08:58 följande:
    Ja, det betyder mycket den träningen men nu, det senaste kvartalet innan invasionen så hade man kunnat öka leveranserna om man bara hade trott på det Putin sade rakt ut.

Men man hade inte förmågan att se saken annat än ur sitt eget västerländska perspektiv och då blev det förstås "helt omöjligt" att Ryssland skulle anfalla.

Att hobby-tyckare på ett skräpforum som här på FL inte fattar grejen med att se den andres perspektiv, det är ju en sak, men att västs alla underrättelsebyråer inte fick politikerna i väst att agera annorlunda - det är för klent.
    Glömde du bort att ta del av all nyhetsrapportering efter 2013? Varför tror du att exempelvis Sverige har tränat ukrainsk militär om ingen trodde Putin var ett hot? Vem var det de skulle försvara sig mot? Polen?
  • nihka
    Padirac skrev 2022-03-24 18:43:24 följande:
    Från det där hållet har Putin-regimens propaganda spridits om att utbrytarregionerna i östra Ukraina är självständiga stater och att en statskupp  genomfördes i Ukraina i samband med Euro Maidan.
    Så extremt genomskinligt. VEM tror hen att hen lurar? 
  • nihka
    nattuw skrev 2022-03-24 23:05:08 följande:
    Kan det vara så att många trodde att hoten om sanktioner skulle räcka och att en allt för stor upprustning av Ukraina skulle gör att Putin kände sig tvingad att handla innan Ukraina blev militärt starkare?

Om orsaken för invasionen åtminstone delvis berodde på att Putin inte ville ha en militärt stark och västkontrollerad stat vid sin gräns så är den tanken inte så långsökt.

Trotts allt så brukar hot om sanktioner vara relativt framgångsrika för att undvika upptrappningar. Jag gissar på att det gör det enklare att förhandla utan att "tappa ansiktet". Medan pågående konflikter brukar leva egna liv där sanktioner sälla ger någon större effekt.
    Det finns inget hot mot Ryssland. Ingen har hotat med att invadera Ryssland. Fortfarande så försvarar Ukraina bara sitt eget land. Det regnar inte raketer över Moskva.

Hur länge ska du låtsas som att Ryssland inte känner av effekterna av sanktionerna? Och det blir bara fler och fler. Lockdown kommer få en ny betydelse.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-03-25 00:24:42 följande:
    Jo, en del tänkte säkert så men det bygger även det på att man trodde att Putin inte kommer att genomföra det han faktiskt sa att han skulle genomföra om inte hans krav blir uppfyllda.

Man hade ingen avsikt att uppfylla hans krav.

Istället tror man att Putin bara försöker skrämmas men vissa tänkte säkert att "för säkerhets skull så ska vi inte provocera fram en reaktion"

Väst har läst Putin så himla fel eftersom man varit fast i sin egen bild av hur situationen är och hur världen ser ut.
    Har väst läst Putin fel? Det är förstås därför NATO har ställt upp sitt försvar där Putin tycker det känns så hotfullt mot Ryssland. 
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-03-25 08:57:27 följande:
    Vilka "band" mellan "Putin och SD" tänker du på?

Genuint nyfiken eftersom de enda jag sett som påstår att det finns "band" är folk som ser SD som sin värsta politiska fiende.
    Huh? Vilken elefant? Bakom vilket snöre?

Ditt SD har velat så mycket fram och tillbaka om sina band (utan citattecken) med Ryssland och Putin att SD-Mattias Karlsson fått uttala sig om SDs "problematiska" hållning till Ryssland när SD röstar i EU-parlamentet. Det var när SD röstade Rysslandsvänligt med sina Putinvänliga gruppkamrater. Det "problematiska" bestod av att man sa en sak i riksdagen och helt motsatt i EU-parlamentet. Inte så jätteproblematiskt för den som förstår vad hycklare betyder.

www.svd.se/a/e7202670-80f9-3d13-bd90-4c858b8f2b32/sd-medger-problematisk-hallning-till-ryssland

SDs ordförande i Nacka är exempel på SDare med ett mindre "problematiskt"  förhållande till Ryssland och Putin. Han brukade skiva hyllningar till Putin på facebook bland annat:

"Putin, kom hit och avsätt vår landsförrädare till statsminister".

Internet glömmer inte.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-03-25 09:32:11 följande:
    Du skrev "band". Du länkar till individers åsikter om SD. Till politiska motståndares ledarsidor.

Vad av det du länkar tycker du utgör "band" mellan "Putin och SD"?
    .

Det enda "band" som belagts under alla dessa år är att en riksdagsledamot (Gamov) en gång år 2017 reste som valobservatör på vad som senare visade sig vara ryska statens bekostnad. Han fick sparken från SD för det. Så mycket för "band"

Inte ens Expo har mer artiklar om "band" mellan SD och Ryssland är den om Gamov.

.
    Att det vanliga gänget här på FL inte drar sig för att skriva vad som helst utan täckning för att försöka sätta en bild som gynnar deras eget Parti, det är inget att bry sig om - det är bara som det är, men du är hederlig i ditt argumenterade. Hittar du verkligen några bevis på "band" mellan "Putin och SD"?
    En gravid elefant som försöker klä om bakom en fiskelina.

Vilken elefant?

Ditt SD har plenty med band till Ryssland och Putin:

www.svd.se/a/e7202670-80f9-3d13-bd90-4c858b8f2b32/sd-medger-problematisk-hallning-till-ryssland
  • nihka
    Tom Araya skrev 2022-03-25 04:49:00 följande:
    Jag undrar om banden mellan Putin och SD nu kapas av att SD blivit mer positivt inställda till NATO?
    SD gör det SD alltid gör: ett finger upp i luften för att kolla av vad de flesta tycker och så tycker man likadant. Och har förstås alltid tyckt så även när man tyckte tvärtemot.

Förneka och tvätta, tvätta, tvätta där det inte går så bra att förneka att det finns synliga bevis.

SD glömmer ofta att internet inte glömmer. Då blir det "problematiskt".
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa