Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Tow2Mater skrev 2022-02-27 18:23:14 följande:

Sverige ska nu tydligen bidra med material till Ukraina:

"Sverige kommer skicka 135 000 fältransoner, 5 000 hjälmar, 5 000 kroppsskydd, och 5 000 pansarskott och 500 miljoner kronor i humanitärt stöd till Ukraina.

? Det är första gången Sverige ger sånt här stöd sedan sovjetiska angreppet mot Finland." (ref. Omni)

Ja, ska röstas igenom i riksdagen imorgon!
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2022-02-27 18:23:14 följande:

Sverige ska nu tydligen bidra med material till Ukraina:

"Sverige kommer skicka 135 000 fältransoner, 5 000 hjälmar, 5 000 kroppsskydd, och 5 000 pansarskott och 500 miljoner kronor i humanitärt stöd till Ukraina.

? Det är första gången Sverige ger sånt här stöd sedan sovjetiska angreppet mot Finland." (ref. Omni)

Ja! Ska röstas igenom i riksdagen imorgon!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2022-02-27 17:31:58 följande:
    Är det sant? De sa ju att de inte skulle göra det. Bara ryssarna inte beskjuter Istanbul eller något sånt..... Putin skulle ju kunna göra nåt knäppt om han blir desperat. 
    Ja, SVT. 

Det tror jag inte för Turkiet är med i NATO.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KillBill skrev 2022-03-02 15:41:36 följande:
    Inget land har rätt att vägra en flykting som flyr från krig eller förföljelse att ansöka om asyl. Det är det som gäller. 
    Precis. Alla är lika inför lagen. Eller ska vara.

Megafonhögern är ovanligt tysta. Som bortblåst är nu hållningen om att "hjälpa på plats", hur mycket mer man kan göra för ett stort antal människor om man inte tar emot ett litet antal "lyxflyktingar", hur Sverige inte kan hjälpa hela världen, hur mottagandet borde organiseras enbart genom kvotflyktingsystemet, att alla som har passerat ett säkert land på väg till Sverige inte flyr från krig utan är ekonomiska flyktingar, hur de kommer att öka klimatavtrycket, hur det skapar en obalans när så många av ett kön kommer.

Och sist men inte minst det egoistiska och ansvarslösa "godhetsknarkandet" om de som vill hjälpa.

Det är tydligt att det är skillnad på att hjälpa folk och folk.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2022-03-03 03:14:25 följande:
    Dublinförordningen

Senast ändrad 2 February 2021

3. Vilket EU-land kom personen till först när en yttre gräns passerades?
    Om familj inte finns och om inget land utfärdat något dokument som tillåter den asylsökande att vistas inom EU så är det första landet en asylsökande reste in i ansvarigt för asylprövningen.

Att söka asyl är en aktiv handling. Det är det första landet där en ansökan lämnas in som ansvarar för att utreda vilket land som är ansvarigt för asylprövningen. Det finns också en bestämmelse i Dublinförordningen som innebär att även om det finns ett annat EU-land som är ansvarigt så kan en medlemsstat alltid välja att åta sig prövningen av asylansökan.2 I Sverige finns en relativt restriktiv hållning där ärenden endast i undantagsfall tas över när en annan stat identifierats som ansvarig enligt kriterierna i Dublinförordningen.3

Dublinförordningen (migrationsinfo.se) Verkligen knäpptyst.

Vad har Dublinförordningen med hur debatten går? Det är väldigt tyst från SD och megafonhögern om allt jag räknade upp.

Fast de kanske kommer igång snart. SD har ju redan uttalat sig om att det är fullt i Sverige.

omni.se/loof-om-sds-sverige-ar-fulltinlagg-bedrovligt/a/PoBO80
  • nihka
    Friger skrev 2022-03-04 08:55:01 följande:
    När det är krig i Ukraina så kommer det kvinnor och barn. Männen stannar och slåss.

När det krigas i Syrien så kommer det unga män. Är kvinnorna kvar och slåss tillsammans med barnen?

Sen så är Ukraina i vårat närområde. Väldigt skillnad. Deras kultur är närmare våran.
    De ukrainska männen stannar och slåss för SIN EGEN sida. När det gäller Syrien handlade det under den stora flyktingvågen om ett inbördeskrig och kalifatet där unga män tvångsrekryterades av IS. Det kom också många flyktingfamiljer.

Ryssland och dess utposter är ännu närmare Sverige än Ukraina är. Känner du därför mer gemenskap med Ryssland än Ukraina?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-03-04 09:19:29 följande:
    Mmm ...

Den kulturskillnaden.

Ukrainska kvinnor kommer till oss med sina barn och gråter över att deras män blivit kvar men säger samtidigt att det är rätt att de stannar och slåss för deras nation även om det är svårt för dem personligen.

Den andra typen av "män"  hamnar på Youtube-videos när de (ibland under knivhot) tränger sig förbi kvinnor och barn ombord på tåg och bussar som skall evakuera folk ut ur Ukraina.

Olika beteenden får olika mycket sympati.
    Mmm...

Personer som delar din uppfattning om män och "män" hamnar på youtube-videos när de skiljer ut bl a utländska studenter som vill fly Ukraina för att de har "fel" utseende och därför inte tillåts gå ombord tåg och bussar.

Olika beteenden får olika mycket sympati. Även här hemma i Sverige serru.
  • nihka
    Anomym som vanligt skrev 2022-03-04 11:09:52 följande:
    Förstår hur du tänker. Om inget under inträffar kommer Ryssland att vinna kriget och annektera eller placera en marionettregering i Ukraina.

Vad var då all blodspillan värd?
    Större delen av 44 miljoner ukrainare håller inte med dig och strider för sin rätt att leva fritt i sitt eget land.
  • nihka
    Marie Wessman skrev 2022-03-04 11:12:26 följande:
    Kanske, men jag känner många Ukrainare som lever i Ryssland med och de har alltid sagt att det är jättebra att bo i Ryssland. Även de gånger jag varit där har det varit bra.

Jag tycker det är okunnigt att jämföra Nazi Tysklands styre med Ryssland.
    Dessa ukrainare som bor i Ryssland kan ju prova att uttrycka sin åsikt att Putin inte ska släppa bomber på ukrainare i Ukraina. Inte så jättebra med 20-års fängelse.

Stora likheter. Både Putins och Hitlers ambition var att med våld skapa ett jätterike.
  • nihka
    Anomym som vanligt skrev 2022-03-03 10:55:05 följande:

Ryssland kommer troligen att vinna kriget. Nästa steg kan bli att angripa de länder som inte är med i Nato men stött Ukraina aktivt.

Ryssland har redan förlorat kriget. Fler än Putin någonsin kunde föreställa sig stödjer Ukraina, fler än någonsin har vänt sig ifrån Ryssland och fler än någonsin är positiva till medlemskap i NATO och EU.

Putin är körd. Han kommer att ersättas och så småningom kommer även Ryssland att vara en demokrati.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa