Marie Wessman skrev 2022-03-04 10:23:20 följande:
Jo, men jag tänker när USA gick in i Irak. De bjöd ju på rejält motstånd många dog på båda sidor... men resultatet blev detsamma som om de gett upp. Samma i Vietnam och 10-20 år senare så är de vänner igen.
Tänk om Ghadaffi gett upp, istället bomba dom sönder landet så mycket så att det fortfarande knappt har vatten.
Fast Putin har till skillnad från ovastående varit rätt öppen med att hans ambition är att återskapa gamla USSR, så han kommer knappast nöja sig med Ukraina, om Ukraina faller lätt så fortsätter han med nästa land.
Tänker du att man borde ha gjort så med Hitler också, låtit han fortsätta invadera länder för att till varje pris undvika krig? Hur tror du vi hade levt idag då?
Ger man efter har man i praktiken givit upp den moderna demokratin, yttrandefriheten etc. (och det är ju också vad som hänt i t.ex Vietnam)
Frågan är vad som i längden orsakar mer lidande, att ge upp och leva under förtryck eller att kriga för ett fritt samhälle? Jag tror det lönar sig att kriga för demokrati och yttrandefrihet. Jag vill att mina barn skall ha det bättre, inte sämre.