• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • Tom Araya
    nihka skrev 2022-03-03 01:57:44 följande:
    Precis. Alla är lika inför lagen. Eller ska vara.

Megafonhögern är ovanligt tysta. Som bortblåst är nu hållningen om att "hjälpa på plats", hur mycket mer man kan göra för ett stort antal människor om man inte tar emot ett litet antal "lyxflyktingar", hur Sverige inte kan hjälpa hela världen, hur mottagandet borde organiseras enbart genom kvotflyktingsystemet, att alla som har passerat ett säkert land på väg till Sverige inte flyr från krig utan är ekonomiska flyktingar, hur de kommer att öka klimatavtrycket, hur det skapar en obalans när så många av ett kön kommer.

Och sist men inte minst det egoistiska och ansvarslösa "godhetsknarkandet" om de som vill hjälpa.

Det är tydligt att det är skillnad på att hjälpa folk och folk.
    Dublinförordningen

Senast ändrad 2 February 2021

3. Vilket EU-land kom personen till först när en yttre gräns passerades?
    Om familj inte finns och om inget land utfärdat något dokument som tillåter den asylsökande att vistas inom EU så är det första landet en asylsökande reste in i ansvarigt för asylprövningen.

Att söka asyl är en aktiv handling. Det är det första landet där en ansökan lämnas in som ansvarar för att utreda vilket land som är ansvarigt för asylprövningen. Det finns också en bestämmelse i Dublinförordningen som innebär att även om det finns ett annat EU-land som är ansvarigt så kan en medlemsstat alltid välja att åta sig prövningen av asylansökan.2 I Sverige finns en relativt restriktiv hållning där ärenden endast i undantagsfall tas över när en annan stat identifierats som ansvarig enligt kriterierna i Dublinförordningen.3

Dublinförordningen (migrationsinfo.se)

• Aniiee
    Flash Gordon skrev 2022-03-03 00:14:54 följande:
    7000 i ett land med 145 miljoner invånare.

Det ger en bild av hur det ser ut i Ryssland.
    Ja, det är ju då så många som arresterats. Hur många som protesterat vet jag inte, men jag har svårt att tro att de arresterats 100%av demonstranterna. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • FDFMGA
    Aniiee skrev 2022-03-03 07:46:46 följande:
    Ja, det är ju då så många som arresterats. Hur många som protesterat vet jag inte, men jag har svårt att tro att de arresterats 100%av demonstranterna. 
    Hur opinionen i Ryssland - för eller emot angreppet mot Ukraina verkligen ser ut är det nog omöjligt att veta, i synnerhet för oss i Sverige som tar yttrandefrihet för given.
  • Kermit1561
    Tom Araya skrev 2022-03-02 23:10:54 följande:
    Den ser inte välförsvarad ut och kan stoppas/bromsas/bekämpas på många olika sätt, flyg, artilleri, minor, sprängda vägar/broar, bakhåll.
    Jag har svårt att tänka mig att en sådan kolonn bara rullar på utan att ha nån form av trupp som går före och rensar minor och kollar efter bakhåll.
    Luftrummet i sin tur domineras trots allt av Ryssarna även om Ukrainas flyg inte är helt utslaget och en sådan kolonn kommer att ha AA i olika former att försvara sig med. 
    Så de enda alternativen som jag ser det är artilleri och spränga broar. 
    Broar finns det ju ingenjörstrupper som bygger nya rätt fort och artilleri har jag inte sett det rapporteras om speciellt mycket så frågan är hur mycket de har? 

Det är en sak att anfalla spridda Ryska enheter och en annan att anfalla större grupperingar. 
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-03-03 01:43:16 följande:
    Den har väl inte rullat på rysk-kontrollerat område hela tiden?
    Jo, i princip.Ryssarna börjar kontrollera inte obetydliga landområden norr om Kiev nu. Kolonnen är ryssarna som reparerar sina tidiga misstag. Den handlar mycket om att föra fram förråd och reserver till just bakom fronten.

Tidigare attacker mot kolonner har kunnat ske till stor del för att ryssarna bara hade en anfallsvåg och den skulle fram fort. Då tänjde man på underhållslinjerna och man lämnade obekämpade motståndsfickor bakom sig. När så underhållet och reserverna skulle fram så kunde ukrainarna slå ut dessa. Följden blev också att fronten stannade pga brist på drivmedel och dylikt.

Låt stridsvagnarna köra fram långt och stoppa sedan deras försörjning bakifrån. Då blir stridsvagnarna ståendes.Obrukbara. Typ.
  • Flash Gordon
    Aniiee skrev 2022-03-03 07:46:46 följande:
    Det är några tusen som protesterar. Om det är 7000 eller 70000 gör ingen skillnad. Det finns ingen stor opinion mot Putin även om väst gärna vill hoppas det.

Eventuella förändringar i Ryssland i detta läge kommer inte att komma från folket.
  • Anomym som vanligt

Ryssland kommer troligen att vinna kriget. Nästa steg kan bli att angripa de länder som inte är med i Nato men stött Ukraina aktivt.

• Kermit1561
    Anomym som vanligt skrev 2022-03-03 10:55:05 följande:

Ryssland kommer troligen att vinna kriget. Nästa steg kan bli att angripa de länder som inte är med i Nato men stött Ukraina aktivt.

Med tanke på hur omvärlden reagerat är det föga troligt att de fortsätter med nya krig inom en snar framtid. 
  • nihka
    Tom Araya skrev 2022-03-03 03:14:25 följande:
    Dublinförordningen

Senast ändrad 2 February 2021

3. Vilket EU-land kom personen till först när en yttre gräns passerades?
    Om familj inte finns och om inget land utfärdat något dokument som tillåter den asylsökande att vistas inom EU så är det första landet en asylsökande reste in i ansvarigt för asylprövningen.

Att söka asyl är en aktiv handling. Det är det första landet där en ansökan lämnas in som ansvarar för att utreda vilket land som är ansvarigt för asylprövningen. Det finns också en bestämmelse i Dublinförordningen som innebär att även om det finns ett annat EU-land som är ansvarigt så kan en medlemsstat alltid välja att åta sig prövningen av asylansökan.2 I Sverige finns en relativt restriktiv hållning där ärenden endast i undantagsfall tas över när en annan stat identifierats som ansvarig enligt kriterierna i Dublinförordningen.3

Dublinförordningen (migrationsinfo.se) Verkligen knäpptyst.

Vad har Dublinförordningen med hur debatten går? Det är väldigt tyst från SD och megafonhögern om allt jag räknade upp.

Fast de kanske kommer igång snart. SD har ju redan uttalat sig om att det är fullt i Sverige.

omni.se/loof-om-sds-sverige-ar-fulltinlagg-bedrovligt/a/PoBO80
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa