• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • skolios
    Aniiee skrev 2022-03-02 16:52:03 följande:

Är det någon som har pejl på 6-milskonvojen, ar den rört sig något nämnvärt eller liknar det fortfarande mest en gigantiskt lång parkering?

Ingen aning men jag undrar samma sak. Den där konvojen orsakar mig så mig så mycket huvudbry så jag blir tokig. Vad består den av, vart är den på väg, vad är deras plan, varför kommer dom inte fram?
  • skolios
    Tow2Mater skrev 2022-03-02 16:09:38 följande:

"Det ukrainska försvarsministeriet vände sig i dag till ryska soldaters mammor, och bjöd dem till Ukraina för att hämta hem sina söner.

"Vi har fattat ett beslut att överlämna tillfångatagna ryska trupper åt mammor, om de kommer och hämtar dem från Kiev i Ukraina", skriver ministeriet.

Ukraina har också upprättat en telefon- och mailtjänster för ryska föräldrar, som vill få reda på om just deras söner är bland de tillfångatagna eller dödade."

svenska.yle.fi/a/7-10013113
    Det märks att Ukrainas president har varit komiker. Så här mycket humor under en krigstragedi har jag aldrig hört talas om förut.
  • Aniiee
    Nebenzia called on the UN General Assembly to reject a resolution condemning Russia's actions in Ukraine

According to him, it can provoke an escalation.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Mimosa86
    skolios skrev 2022-03-02 17:53:14 följande:
    Det märks att Ukrainas president har varit komiker. Så här mycket humor under en krigstragedi har jag aldrig hört talas om förut.

Humor.. vad är det för humor i detta?

Många av de ryska soldaterna är värnpliktiga. Vissa fick information om att det var träning. Helt plötsligt ska de inta ett fredligt brödraland och döda befolkningen helt sonika. Galenskap. Jag tror få, speciellt unga, ryssar stödjer detta. Och jag har svårt se att någon mamma finner sig i att ha ena barn ska riskera sitt liv pga av en galen maktmänniska. Har svårt att se att någon mamma, Rysk som Ukrainsk finner acceptans i att det just nu sitter livrädda barn och gråter med dödsångest. 

Att bjuda in kvinnor att hämta hem sina söner (soldater) är väl rätt logiskt eftersom man då underminerar ett bakhåll än om män gör det. smart tänkt. Men risk finns väl då att galenpellen har ihjäl dem alla.

• Aniiee
    skolios skrev 2022-03-02 17:51:28 följande:
    Ingen aning men jag undrar samma sak. Den där konvojen orsakar mig så mig så mycket huvudbry så jag blir tokig. Vad består den av, vart är den på väg, vad är deras plan, varför kommer dom inte fram?
    Det är ju nästan så man kan misstänka att någon högt ansvarig ryss saboterar den egna armen....
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Kermit1561
    Mimosa86 skrev 2022-03-02 18:11:36 följande:

Humor.. vad är det för humor i detta?

Många av de ryska soldaterna är värnpliktiga. Vissa fick information om att det var träning. Helt plötsligt ska de inta ett fredligt brödraland och döda befolkningen helt sonika. Galenskap. Jag tror få, speciellt unga, ryssar stödjer detta. Och jag har svårt se att någon mamma finner sig i att ha ena barn ska riskera sitt liv pga av en galen maktmänniska. Har svårt att se att någon mamma, Rysk som Ukrainsk finner acceptans i att det just nu sitter livrädda barn och gråter med dödsångest. 

Att bjuda in kvinnor att hämta hem sina söner (soldater) är väl rätt logiskt eftersom man då underminerar ett bakhåll än om män gör det. smart tänkt. Men risk finns väl då att galenpellen har ihjäl dem alla.

Jag tror inte det handlar om oro för bakhåll (fångar har ju utväxlats förr utan mammors inblandning)  snarare att man vill se till att informationen om kriget sprids i Ryssland och speciellt till familjer där söner riskerar komma hem i likpåsar. Det är ju sånt som påverkar opinionen. Det är svårare att tysta mammor också, det ser sämre ut att puckla på och arrestera kvinnor än män.
  • Kermit1561
    Aniiee skrev 2022-03-02 18:12:19 följande:
    Det är ju nästan så man kan misstänka att någon högt ansvarig ryss saboterar den egna armen....
    Ja, det är inte utan att man undrar om det är interna stridigheter/motsättningar. Det skulle inte vara så konstigt. 
  • skolios
    Aniiee skrev 2022-03-02 18:12:19 följande:
    Det kommer ju rapporter om diverse oligarker och ryska tjänstemän som öppet kritiserar kriget. Oklart hur dom vågar göra detta samtidigt som dom befinner sig i Ryssland dock. Även att ryska soldater som befinner sig i Ukraina saboterar sin egna utrustning så att de inte ska behöva skjuta. Men inga bekräftade uppgifter. 
    Vad gäller konvojen tror jag det är något annat skumt med den. Jag är rädd för att det kan finnas en listig plan bakom dess märkliga beteende. Och varför skjuter inte Ukraina mot konvojen? Kan dom inte? Är den flygunderstödd?.
  • Flash Gordon
    skolios skrev 2022-03-02 17:51:28 följande:
    Konvojen består av 1000+ fordon och ca 15000 man som väntar på att belägringen av Kiev ska börja.

Ryssland har med all säkerhet bytt taktik.

Nu ska man inte ta Kiev i en snabb operation och man vägrar gå in och utföra strider hus för hus i en tremiljonersstad. Istället ska man svälta ut staden och bombardera dem med artilleri och missiler tills invånarna ger upp.
  • KillBill

Hur kan Malcom Kyeyune vid SD:s tankesmedja Oikos fritt få sprida rysk propaganda utan att någon inom Sverigedemokraterna sätter ner foten?

Ännu märkligare är det att Moderatledaren Ulf Kristersson verkar acceptera ett  regeringsunderlag som har en tankesmedja som sprider rysk propaganda..

I Twittertråden ges många exempel: twitter.com/mrhenko123/status/1499049044861198339

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa