• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • AndreaBD
    Anomym som vanligt skrev 2022-03-04 09:04:20 följande:
    Tror inte det hjälper. De får ju tom lära sig i skolan att väst sprider desinformation och youtube mm är fakenews. Det enda de ska lita på är de statskontrollerade kanalerna.
    Men det går ju att kolla om presidenten är jude. Om man nu inte tror att det mesta som står på nätet är osant. Ryssland är inte Nordkorea. De har tillgång till annan information. Och det som Putin berättar är ju ganska uppenbarligen osant. 
  • Anomym som vanligt

Tyvärr är det nog så att vanlige Igor i Ryssland är inte så brydd. Han vill inte ha krig men nu var det nödvändigt och det var Ukrainas eget fel enligt myndigheterna.

Igor berörs föga av sanktioner. Mat och bränle är egenproducerat. Åker inte på utlandsresor och köper kapitalvarorna från Kina.

• Flash Gordon
    Friger skrev 2022-03-04 08:55:01 följande:
    När det är krig i Ukraina så kommer det kvinnor och barn. Männen stannar och slåss.

När det krigas i Syrien så kommer det unga män. Är kvinnorna kvar och slåss tillsammans med barnen?
    Mmm ...

Den kulturskillnaden.

Ukrainska kvinnor kommer till oss med sina barn och gråter över att deras män blivit kvar men säger samtidigt att det är rätt att de stannar och slåss för deras nation även om det är svårt för dem personligen.

Den andra typen av "män"  hamnar på Youtube-videos när de (ibland under knivhot) tränger sig förbi kvinnor och barn ombord på tåg och bussar som skall evakuera folk ut ur Ukraina.

Olika beteenden får olika mycket sympati.
  • KillBill
    Friger skrev 2022-03-04 08:55:01 följande:
    När det är krig i Ukraina så kommer det kvinnor och barn. Männen stannar och slåss.

När det krigas i Syrien så kommer det unga män. Är kvinnorna kvar och slåss tillsammans med barnen?

Sen så är Ukraina i vårat närområde. Väldigt skillnad. Deras kultur är närmare våran.
    I Ukraina förbjuds männen att lämna landet. Hade inte inte detta förbud funnits hade det sett annorlunda ut.

Det var en annan situation i syrien.  Befolkningen var angripna både från Assad/Putin och från Islamska staten. Att att fler män än kvinnor lämnade Syrien berodde på bl.a. på att flykten ansågs farlig och att konservativa familjer inte tillät kvinnor att själv fly.  Sedan har många Syriska kvinnor kommit till Sverige lite senare och idag är 44% av de Syriska flyktingar som kommit till  Sverige kvinnor. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Marie Wessman

Min sambo har släkt i Ukraina och en kusin miste sin son som var precis fyllda 19år eftersom han var kommenderad att vakta en millitäranläggning som bombades. Så meningslöst. Naturligtvis ligger all skuld för det hos Putin.

Men på nyår så hyllade de Ukrainare jag var med Putin när han höll tal. Många höll med Putins krav om att inte gå med i Nato. Nu är alla galna o skall dö för sitt land. De skall döda och dö för mark som många lämnat.

Hade det inte varit bättre att ge upp direkt och försöka lösa det hela i FN?
    Nu dör massor av människor av en anledning som varken jag, eller dom förstår.

Putin är väl över 70 och dör nog snart ändå känner jag.

• Kermit1561
    skolios skrev 2022-03-03 20:53:24 följande:
    Tror du verkligen Putin bryr sig om omvärldens reaktioner? Jag tror han skrattar åt omvärldens sanktioner, fördömande, hat. Jag tror att han inte känner ett dugg när han ser hur omvärlden lyser i blått och gult och hur folk demonstrerar. Det enda Putin är rädd för är ifall den egna befolkningen vänder honom ryggen. Men jag tror inte att det finns i hans värld att det kan hända. Han är också rädd för att förlora. 
    Jag pratar inte om flaggviftandet och memes utan om ekonomiska sanktioner och att man skickar vapen. Sånt påverkar på kort och lång sikt eftersom det drar ut på kriget och påverkar hemmopinionen. Det visar framförallt att EU/NATO inte bryr sig om hans hot och att om han tar ett steg till i samma riktning så är risken stor att de faktiskt ger sig in med trupper. 
    Han bryr sig inte om rätt och fel eller hur många som dör i hans krig men har bryr sig om han riskerar att förlora. 
  • Kermit1561
    AndreaBD skrev 2022-03-03 23:34:57 följande:
    Men samtidigt så känner sig Putin numera så pass "missförstådd" och kränkt och dåligt behandlad att han inte ens skulle vara nöjd med det. Han känner sig numera provocerad av precis allt. Såg just en pressträff med ryske utrikesministern Lavrov. Samma sak där! Varje fråga han får av utländska journalister missförstår han som en kränkning mot Ryssland. Det är därför det ser illa ut.
    Ja, men stödet för Putin bygger ju på egoism, inte religiös fanatism.Om han startar krig som han inte har någon chans att vinna eller blir uppenbart knäpp så kommer han bli avsatt av sina egna, de har inget intresse av att dö eller förlora allt för Putin. Är han inte till nytta för dem så åker han ut. 
    Och det vet han ju också.
  • Kermit1561
    Marie Wessman skrev 2022-03-04 09:39:16 följande:

Min sambo har släkt i Ukraina och en kusin miste sin son som var precis fyllda 19år eftersom han var kommenderad att vakta en millitäranläggning som bombades. Så meningslöst. Naturligtvis ligger all skuld för det hos Putin.

Men på nyår så hyllade de Ukrainare jag var med Putin när han höll tal. Många höll med Putins krav om att inte gå med i Nato. Nu är alla galna o skall dö för sitt land. De skall döda och dö för mark som många lämnat.

Hade det inte varit bättre att ge upp direkt och försöka lösa det hela i FN?
    Nu dör massor av människor av en anledning som varken jag, eller dom förstår.

Putin är väl över 70 och dör nog snart ändå känner jag.

Vad finns det att lösa i FN om de ger upp? Det finns ingen anlednig för Putin att diskutera nånting om han redan har vunnit.  Tyvärr så visar ju erfarenheten att den här typen av autoritära ledare inte bryr sig om något annat än brutal makt. De fortsätter tills någon stoppar dem med våld så att ge efter gör bara saken värre. så om Ukraina gav upp skulle han bara börja titta efter nästa land.
    Det var ju det man lärde sig av Hitler och det är ju därför väst gör i princip allt utom att gå in med trupp. 
  • Marie Wessman
    Kermit1561 skrev 2022-03-04 09:58:31 följande:
    Vad finns det att lösa i FN om de ger upp? Det finns ingen anlednig för Putin att diskutera nånting om han redan har vunnit.  Tyvärr så visar ju erfarenheten att den här typen av autoritära ledare inte bryr sig om något annat än brutal makt. De fortsätter tills någon stoppar dem med våld så att ge efter gör bara saken värre. så om Ukraina gav upp skulle han bara börja titta efter nästa land.
    Det var ju det man lärde sig av Hitler och det är ju därför väst gör i princip allt utom att gå in med trupp. 
    Jo, men jag tänker när USA gick in i Irak. De bjöd ju på rejält motstånd många dog på båda sidor... men resultatet blev detsamma som om de gett upp. Samma i Vietnam och 10-20 år senare så är de vänner igen.
    Tänk om Ghadaffi gett upp, istället bomba dom sönder landet så mycket så att det fortfarande knappt har vatten.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa