Inlägg från: flemens |Visa alla inlägg
  • flemens

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

nattuw skrev 2023-02-19 21:55:49 följande:
    Jag kanske minns fel men var inte vapenaktierna högt värderad redan innan Ryssland gick in i Ukraina?
    Jo, de var de i och för sig, men eftersom rysslands anfall och västs vilja att tömma sina egna lager (som måste fyllas på snabbt) är en såpass kraftig och spektakulär vändning och vapenindustrin har säkrat framtiden för högre vinster i årtionden. Inte minst för den ovärderliga reklamen vapensystem fått. Inte minst tack vare att Putin ingår i illuminati och samarbetar med vapenindustrin (om vi nu får parafrasera diverse konspirationsteoretiker både till höger och vänster ;) )

• flemens
    Tow2Mater skrev 2023-02-20 02:14:15 följande:
    Under 2022:

Allra bäst går aktier i europeiska vapenbolag med Tyskland i fronten, framgår det.

tyska Rheinmetall leder racet med en uppgång på 166 procent sedan årsskiftet.

Tvåa på listan över europeiska noterade vapentillverkare är franska Thales med en uppgång på 57 procent sedan årets början.

Enligt Placera-artikeln har Saab-aktien avancerat 75 procent.

www.dagensps.se/bors-finans/raketfart-i-vapenaktier-sa-bra-gar-saab/

Helvete, har missat det. Jag har bara kört på de största i USA. Lockheed Martin, som tillverkar HIMARS bl.a. är den som gått bäst på ett år 23% (men gått ner 2,22% i år)

Men annars är det inte mycket att hurra för hos dessa företags produkter som levererats till Ukraina.

Northrop Grumman +20% men ner 13% i år. (avancerade missildelar bl.a.)

Boeing +1,30% (Harpoon)

Raytheon +8,75% (Patriot)

L3 Harris -1,60% (avancerad militär kommunikationsutr)

Har nog varit lite för USA-centrerad ;)

• flemens
    Flash Gordon skrev 2023-03-07 08:25:12 följande:
    Du kan avgöra saken enkelt, om du vill.

Genom att visa hur det hänger ihop att SD dels är mest emot Ryssland i EU-parlamentet, dels leder Sverige in i Nato och att SD skulle vara någon slags "ryska agenter".

Bevisa hur det hänger ihop så kan vi prata sedan.

Jag kan ju tycka att SD är ryska agenter i och med att de genom åren inte sällan använt ryska propagandakanalen RT likväl som  den amerikanska propagandakanalen Fox News, som källor/inspiration för att "legitimera" sin kritik mot vänsterregerinen. Eller "agenter" är lite väl starkt ord, nyttiga idioter mer mer verklighetsnära. Jag tror inte de rent intellektuellt har förmågan att förstå sin egen roll i ryssens strategi för att skapa konflikt i det västerländska samhället, som till skillnad mot ryssens tillåter annorlunda synsätt, hur perversa de än är.

Och för att inte förväxlas med extremvänstern: ja, jag är normalt begåvad och emot massinvandringspolitiken.

• flemens
    Padirac skrev 2023-03-08 17:44:07 följande:
    Flash försöker med en liten ordlek spela ned SDs kopplingar till och agerande för ryska intressen.

Flash försöker som jag ser det påstå att det inte finns bevis för att SD (och inte enskilda personer inom SD) är agenter på samma sätt som james bond eller autin powers.

Men.. att vara inflytelseagent eller påverkans agent betyder inte alls detta utan faktiskt kan betyda just 'nyttig idiot' så som Hanif Bali visade sig vara   - någonting som Flash mycket väl vet och har fått förklarat för sig tidigare i tråden.

Naturlgtvis är inte SD och deras anhängare agenter i james bond-stil (så intelligenta är de inte). Det förstår ju normalt begåvade människor. Men det ursäktar inte på något sätt deras benägenhet att följa det ryssen manipulerar dem till. Och ja, jag vet att deras representanter röstat emot Putins makt i EU, men det säger inget om SD och dess anhängare som helhet. De är oftast intellektuellt lata och köper det mesta som RT och Fox News publicerar. Jag kan rekommendera folk att följa rysslands megafon nummer ett: Tucker Carlson på Fox News. Jag själv finner stort nöje i att se att han uppenbart verkar läsa tweeten från MFA Russia (Ministry of the Russian foreign affairs) och skapa "nyheter" utefter deras twitterkonto.

Jag har många "vänner" på Facebook som valt att lägga till mig som vän eftersom jag det senaste decenniet varit kritisk till den huvudlösa och ointelligenta känslobaserade invandringspolitiken som vänstern (och Reinfelt) fört. Så jag har i mitt flöde sett hur de tänker. Jag förstår hur SD har kunnat tillverkats. SD är en naturlig konsekvens av förd politik, inte för att ryssen manipulerat svenska folket. Men det är bekvämt att ha hjälp av rysk propaganda.

• flemens

Återigen, för vilken gång i ordningen, så hotar ryssen med kärnvapen. Den här gången om Storbritannien inte stoppar transporterna av militärmateriel till Ukriana. Undrar varför bara Storbritannien tro?

Den som använder kärnvapen lär ju inte ha många logiska kretsar som inte brunnit kvar. Är hans galenskap orsak nog att låta putin ta Ukraina, eller delar av den? Och nästa gång han invaderar nåt av de gamla sovjetstaterna?

Att han inte har alla hästar i stallet vet vi ju sen förut i och med hans bisarra konspirationsteori om att NATO är på väg att anfalla och invadera ryssland och göra dem alla till bögar och transor.

• flemens
    Rataxes skrev 2023-03-22 20:30:06 följande:

Citerar Lars Wilderäng...

"Det är nu helt tydligt att femtekolonnarna i Vänsterpartiet och Miljöpartiet går Putins och Kremls ärenden, då de annars kunde nöjt sig med att lägga ner sina röster. Istället markerade man, vilket kan vara ett krav för fortsatt finansiering.

Särskilt Miljöpartiet har hela tiden drivit Kremls linje och gått Kremls ärenden med t ex nedläggningen av kärnkraften och vurmen för vindkraft, vilket förutsätter rysk fossilgas. Det har också funnits öppna anklagelser inom partiet för kollaboration med Ryssland. Hur djupt utrikesunderrättelsetjänsten SVR:s klor går in i Miljöpartiet och Vänsterpartiet lär vi väl aldrig få reda på ? hur djupt DDR:s underrättelsetjänst Stasi hade infiltrerat Sverige fick vi aldrig reda på då Stasiarkiven eldades upp för att inte röja vilka av den tidens politiker som var landsförrädare.

Men nu är röstningen genomförd.

Det är nu av högsta vikt att Vänsterpartiet och Miljöpartiet utestängs ur samtliga forum för försvarspoltiik, då de inte ställer sig bakom att Sverige är allierad med andra demokratier. Det blir också omöjligt att ha dessa i en regering eller som stödpartier för en framtida regering, utan Socialdemokraterna får söka stöd hos andra partier som inte är femtekolonnare."

Och jag kan bara instämma. 

Socialdemokraternas regeringsunderlag MP och V kan aldrig tillåtas ingå i en regering.

Ja, dessa vänsterpartier har länge vadat i putins vatten.
  • flemens
    klyban skrev 2023-04-06 15:55:40 följande:
    Haha, sicket nonsens.
    Kan du utveckla det? På vilket sätt är det "nonsens" att konstatera att prata om "fred" när ett land helt utan rimlig anledning anfaller ett annat land? Att acceptera vanföreställningar om "inringning" och "nazister" som motiv? På vilket sätt tänker du att det skiljer sig från "judars utbredning och makt"? Förklara din tankekedja som motiverade din kommentar. Vad jag är intresserad av är inte din känslomässiga reaktion, utan den logiska.
  • flemens
    klyban skrev 2023-04-06 16:44:02 följande:

Mer nonsens hjälper dig inte heller.
    Vi vet alla vem som var nazister sist och vi alla vet vad S tycker om nazisten putin Skrattande

Dock så vet vi att putinkramarna finns i SD och dess fans, de ville ju putin skulle koma hit och avsätta regeringen.

Lugnt, jag förstår mer nonsens är på G nu Skål

Du verkar vara lite besatt av SD, lite som nazister var besatta av judar skulle jag vilja påstå. Men om du går igång på det, så välbekomme.
  • flemens
    klyban skrev 2023-04-06 18:17:50 följande:
    Vad jag märker är att du får ingen substans, och saklighet om SD verkar störa dig svårt.
    Jag har nu inga positiva saker att säga om SD och dess väljare som kan likställas med Trumps zombie-armé, men jag noterar att du är som sagt mer investerad i dem än sakfrågan. Undrar varför, eftersom det är ganska irrelevant när det kommer till ryssens anfallskrig. Varför är du så besatt av dessa troll mer än sakfrågan?
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa