Flash Gordon skrev 2023-01-21 18:20:29 följande:
Det där är ditt påstående. Inte mitt. Du tar dina tankar och lägger in dem i mina ord. Jag har aldrig sagt något om att invadera och Nato. Jag har talat om att vinna kriget. Om att vinna freden.
Om man inte förstår och adresserar grundorsaken så skjuter man bara på problemet till senare hur mycket man än militärt har besegrat sin motståndare.
USA spenderade drygt två decennium i Afghanistan och allt deras arbete där raserades på en vecka när de lämnade och man var tillbaka på ruta ett.
Och historien är full av den typen av misstag. Versailles. Danzig. Bosnien. Kosovo ...
flemens skrev 2023-01-21 15:08:17 följande:
Jag påstår däremot att man faktiskt förstår precis den där putin helt och hållet, och det är att han har fullständigt verklighetsfrämmande tankar om att NATO finns till för att anfalla, invadera och ockupera ryssland. Alltså rena fantasier eftersom det aldrig varit eller är tanken, just för att det är mer eller mindre omöjligt i verkligheten. Eller möjligt är det ju om det kommer nån liknande den där putin till makten i USA, men då blir det ju kärnvapenkrig.
Kalla honom verklighetsfrämmande och full av fantasier om du vill. Kalla Putin och alla ryssar för galna om det känns bättre så. Men du vinner inget krig på det sättet.
Min idé om att "vinna" är att när vapnen tystnar så kan man skapa en varaktig fred. Det kräver mer än att bara kalla sin motståndare "galen"
Ok, jag trodde du tänkte att den där putin inte alls fantiserar om NATOs invasion och utrotande av ryska folket, och att man skulle "förstå" det. Som jag redan förklarat så är ju hans påståenden helt tagna ur luften, det är det som är grundorsaken helt enkelt (sen att det som av en händelse råkar finnas enorma gasfyndigheter i östra delen med vilken Ukraina skulle kunna slå ut hans gasförsäljning till Europa tror jag spelar in också)
Men denna grundorsak "förstår" man redan. Det är därför man stöder Ukraina med vapen. Men du tycks ha någon annan förståelse eftersom du inte håller med. Därför undrar jag vad du vet om "grundorsaken" som ingen krigande part på motståndarsidan tycks förstå?
Det Ukraina och NATO förstår är att förhandlingar innebär att Ukraina ska släppa land som ryssland ockuperar ifrån sig, det är nämligen kravet från ryssen för att börja förhandla öht.
Jag har för övrigt inte kallat eller har någon önskan att kalla "alla ryssar" för galna eller påstått att några krig vinns på det sättet (apropå att lägga ord i mun på andra ;) ) Krig vinns med mer våld än motståndaren klarar av. Sen läggs vapnen ner. Och det är vad den fria världen och den där putin förstår också.