Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Missermajser skrev 2023-01-08 14:39:42 följande:

Det råder väl ingen tvekan eller oenighet om att Kremls intrång i Ukraina är ett brott mot gällande folkrätt?

Jodå. Det finns putinmegafoner som försöker smyga in tankar om att det är ju inte helt och hållet Ryssland fel att Ryssland valde att anfalla Ukraina och tankar om vad som skulle kunna vara en medgörlig väg framåt detta "inbördeskrig".
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Missermajser skrev 2023-01-08 23:01:41 följande:

Moraliskt sett spelar det väl ingen roll om Ryssland haft anledningar eller inte. Fel är väl fel. Nu är det ju dock så att kriget är en realitet likväl som att det har förekommit inbördes strider mot beväpnade styrkor DPR och LPR sedan 8 år tillbaks.

Det bör ju på något vis bli fred mellan Ryssland och Ukraina. Sedan även inom Ukraina så att folk kan ha fred och politisk belåtenhet både inom västra och östra Ukraina. 

Vilken väg till fred har minst konsekvenser för flest människor? 

Det är inte jag som försöker försköna Putins övergrepp mot det ukrainska folket.

Att Putin slutar kriga så klart. Men han har ju aldrig börjat kriga enligt honom själv. Det finns inget krig, bara en "militär specialoperation". Fast nyligen försa han sig visst:

"Efter 302 dagar av krig tar Putin det förbjudna ordet i sin mun, mitt under direktsänd tv. Något som innebär att han skulle kunna bryta mot sina egna lagar"

Kanske kan någon kasta Putin i ryskt fängelse nu eller skicka honom till fronten.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kn6MA7/putin-sa-ordet-krig-pa-presskonferens-i-moskva
  • nihka
    Missermajser skrev 2023-01-14 13:23:50 följande:
    Hur lyckades du tolka det på något annat vi än att Ryssland är inblandade? Du har aldrig slagit av tanken att jag tog upp honom just för att jag anser att Ryssland ÄR inblandade?
    "Inblandad"? Ryssland är den ENDA orsaken till kriget. Om Ryssland drar sig ur kriget finns inte längre något krig. Ukraina hade inga som helst planer på att anfalla Ryssland.
  • nihka
    Missermajser skrev 2023-01-14 16:45:05 följande:

Jaha, ok den slutsatsen kan jag varken säga bu eller bä om! 

Vi får väl hoppas det om det skulle bli så att Ryssland drar sig ur.

Vad ville du ha för slags debatt kring det? 

Syftet är enbart att klargöra så röster som påstår något annat inte får fäste i verkligheten.
  • nihka

Tror inte särskilt många "ryssar" utanför Ryssland är speciellt sugna på att klassas som ryssar för att sedan tvångsrekryteras till den ryska arm?n för att kriga mot sina grannar.

• nihka
    flemens skrev 2023-01-21 15:08:17 följande:

Eftersom du påstår att andra inte "förstår" eller "sätter sig in vad det handlar om" och därför aldrig kan vinna. Det låter på dig som att du "har satt dig in i" hur den där putin tänker och därför frågade jag om hur du tänker att han tänkt sig att hans fantasier skulle kunna realiseras. Dvs. att NATO kommer att anfalla, invadera och ockupera ryssland och ta död på den ryska själen.

Jag påstår däremot att man faktiskt förstår precis den där putin helt och hållet, och det är att han har fullständigt verklighetsfrämmande tankar om att NATO finns till för att anfalla, invadera och ockupera ryssland. Alltså rena fantasier eftersom det aldrig varit eller är tanken, just för att det är mer eller mindre omöjligt i verkligheten. Eller möjligt är det ju om det kommer nån liknande den där putin till makten i USA, men då blir det ju kärnvapenkrig.

Lite för höga tankar om sina egna tankar bara
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-21 18:20:29 följande:
    Det där är ditt påstående. Inte mitt. Du tar dina tankar och lägger in dem i mina ord. Jag har aldrig sagt något om att invadera och Nato. Jag har talat om att vinna kriget. Om att vinna freden.

Om man inte förstår och adresserar grundorsaken så skjuter man bara på problemet till senare hur mycket man än militärt har besegrat sin motståndare.

USA spenderade drygt två decennium i Afghanistan och allt deras arbete där raserades på en vecka när de lämnade och man var tillbaka på ruta ett.

Och historien är full av den typen av misstag. Versailles. Danzig. Bosnien. Kosovo ...
    flemens skrev 2023-01-21 15:08:17 följande:

Jag påstår däremot att man faktiskt förstår precis den där putin helt och hållet, och det är att han har fullständigt verklighetsfrämmande tankar om att NATO finns till för att anfalla, invadera och ockupera ryssland. Alltså rena fantasier eftersom det aldrig varit eller är tanken, just för att det är mer eller mindre omöjligt i verkligheten. Eller möjligt är det ju om det kommer nån liknande den där putin till makten i USA, men då blir det ju kärnvapenkrig.

Kalla honom verklighetsfrämmande och full av fantasier om du vill. Kalla Putin och alla ryssar för galna om det känns bättre så. Men du vinner inget krig på det sättet.

Min idé om att "vinna" är att när vapnen tystnar så kan man skapa en varaktig fred. Det kräver mer än att bara kalla sin motståndare "galen"
    Inget fel på att kalla en spade för en spade och samtidigt verka för att få spaden att sluta gräva och istället gräva ner spaden. 
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-24 16:00:44 följande:
    Jag försöker hålla en civiliserad ton i samtalet så jag ska skriva det här så artigt som möjligt:

Du framställer inte dig själv som en person som kan tala om för andra att "läsa på" så försök låt bli den typen av personangrepp så blir samtalet bättre.

tack.
    Nej. Tankar, teorier och åsikter är inte fakta och den som kallar andra för idioter som inte håller med dem är inte artiga. Inte ens lite grann.

Att uppmana någon att ta reda på fakta är inte ett personangrepp.

Varsågod.

Det har funnits många ledare före Putin och de har inte alla haft samma agenda. Inte ens Putin hade (officiellt?) Putins agenda från början - då du och ditt SD öppet prisade Putin.
  • nihka
    nattuw skrev 2023-01-25 01:14:56 följande:
    Att flytta fram gränserna är i allra högsta grad ett hot. Det oavsett om det är Väst med NATO och EU eller Ryssland som bryter status quo.
    NATO är ingen krigsförande makt utan en försvarsallians och ingen tvångsansluts, så det flyttas inte fram några gränser.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-27 06:06:18 följande:
    Vilket är exakt, ungefär, åtminstone halva poängen.

Bedömer man bara situationen från sin egen position så kommer man inte att lyckas med att vinna. Lyckligtvis så är det smartare folk än så som i slutänden får försöka lösa situationen.

Men just nu är vi i den religiösa fasen där den uppenbara sanningen står skriven i guldskrift på himlen.
    Lyckligtvis är de flesta så smarta att de inte lyssnar på din putinpropaganda.

Det finns bara ett hot och det kommer från Putin som har anfallit en självständig stat. Inte heller om Putin väljer att anfalla Sverige handlar det om någon försvar för att Ryssland är hotat oavsett vad Putin påstår sig känna hit och dit utan det skulle handla om ett oprovocerat anfall. Det är Putin som hotar Sverige, inte tvärtom.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa