Flash Gordon skrev 2022-02-27 15:14:59 följande:
Nä, Putin har ingen annan plan än att det skulle gå snabbt och lätt att avancera till Kiev, avsätta (avrätta) presidenten och installera en ny mer lydig regim.
Det har skitit sig ordentligt.
Det finns uppgifter på att kriget kostar Ryssland 20 miljarder(!) dollar om dagen. Den ryska valutareserven på 600 miljarder dollar äts upp av kriget på 30(!) dagar.
Putin har inte råd att kriga i den här omfattningen i mycket mer än 10 dagar. Två veckor max. Sedan måste han sätta sig vid förhandlingsbordet.
Så kan Ukraina överleva ett par-tre veckor av strider så finns det goda chanser att klara sig som självständig nation. Och det är därför det är så jävla bråttom att få iväg stöd till dem. Nu. Inte sitta och "bereda ärendet".
Nä, inget annat land kommer att försöka lösa ut Putin ur den här röran. Knappt hans egen maktsfär är intresserade av att ta i hans problem.
Putin är 69 år gammal nu. Medellivslängden för en rysk man är 71 år. Det finns många runt Putin nu som måste börja fundera på "vad händer med mig när Putin försvinner" .
Invasionen var en brutal felbedömning.
Jag tror jag ramlar baklänges. Ett sakligt inlägg.
I ljuset av att det visar sig mer och mer att det har skitit sig ordentligt har Putin tyvärr inte så mycket på att förlora på att använda kärnvapen. Dessa har han nyss ställt i högsta beredskap.
Det gäller att pressa honom rejält, men inte så mycket att dåren tippar över kanten.