Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Flash Gordon skrev 2022-03-12 09:50:07 följande:
    Folk är normalt sett inte särskilt bevandrade i Sun Tzus Krigskonsten.
    Och en del är inte särskilt bevandrade i att Putin startade det här kriget. Ensam.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tom Araya skrev 2022-03-12 11:50:04 följande:
    Ja, det var ju inte Putin själv som utförde handlingarna, han fick hjälp av ryssar.
    Så länge en diktator ger order är diktatorn ansvarig för de order han ger.

Förväxla inte Ryssland med en demokrati där flera bär ett gemensamt ansvar.
  • nihka
    Dunderthunder skrev 2022-03-12 12:05:23 följande:
    Ja...

Sanna problematiken = exempelvis det globala icke fungerande acceptansen/förståelse/ovilja av samarbete/kunskap/insikt/förståelse för att någorlunda försöka fungera tillsammans. Bristerna är stora och mycket vill ha mer. Världspolisen USA är fint exempel, Ryssland är ett fint exempel, EU, FN, NATO osv osv...
    Fortfarande var det Putin som startade kriget. Ensam.
  • nihka
    Dunderthunder skrev 2022-03-12 12:06:14 följande:
    Ensam? 
    Ja, eller såg du en massa raketer avfyrade från flera olika länder? 
  • nihka
    Dunderthunder skrev 2022-03-12 12:08:44 följande:
    Det var förenklat. 
    Så länge inte båda började skjuta på varandra exakt samtidigt var det en part som startade. I det här fallet Putin.
  • nihka
    Dunderthunder skrev 2022-03-12 12:10:05 följande:
    Jag pratar om varför. Som jag redan skrivit om. Ensam är fel. 
    VARFÖR Putin valde att starta ett krig mot Ukraina har inget att göra med ATT han startade ett krig mot Ukraina. ENSAM.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2022-03-12 12:39:49 följande:
    Uppenbarligen försöker Putin just nu att få att se ut som om fler är inblandade - Belarus attackerar egen infrastruktur för att kunna skylla på Ukrainerna och drönare hamnar i Kroatien..... sorry, nu avviker jag från ämnet kanske..... ;) 
    Han använder every trick in the book.

Ukraina vinner på att enbart försvara inom sitt eget territorium. De skulle säkert ha kunnat gjort en hel del skada utanför sina egna gränser, exempelvis på inkommande trupper, men det är viktigt att upprätthålla att man är just den attackerade som försvarar sig. Grannar, Europa och världen sympatiserar med det  - något Putin givetvis vill ändra på.
  • nihka
    Moali skrev 2022-03-12 13:09:29 följande:

Nytt hot idag om Nato. Utifrån scenariet om vi kommer bli attackerade eller inte, vilket tror ni är säkrast hur den aspekten, gå med eller inte? 

Det beror sig på om det blir krig mellan Ryssland och NATO eller inte. Om Sverige är med i NATO kommer NATO att vara på plats i Sverige och Sverige blir både fair game och intressant att anfalla.

Om vi inte går med i NATO kommer Ryssland förmodligen att vara upptagen med att strida mot NATO där de faktiskt finns och inte ha så mycket tid, ork och intresse för att slösa resurser på Sverige.
  • nihka
    Kermit1561 skrev 2022-03-12 13:42:11 följande:
    Putin skiter i fair game, om det gynnar hans syften och han tror han kan komma undan med det så kommer han anfalla sverige. Om han går i krig med NATO kommer han anfalla sverige om det gynnar honom, t.ex för att han behöver Gotland, alldeles oavsett om vi är med i NATO eller inte. 

Att inte vara med i NATO är inget skydd mot någonting alls. 
    Och vad ska Putin med Gotland till om han ligger i krig med NATO? NATO kommer inte att finnas på Gotland.

Att vara med i NATO är inte lösningen på allt.

Det finns inget säkert svar på om det är bra för Sverige eller inte att vara med i NATO just nu.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2022-03-12 13:55:05 följande:
    Det blev krig för att Putin ville det. Det finns inga andra skäl.

Hade Putin velat lösa problem som var orsak till konflikten från början, så hade han inte beväpnat ryssar i Ukraina.
    Exakt så.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa