-
Jo, det är exakt vad du gör när du motsätter dig demokrati och yttrandefrihet och kallar det för en sitcom.nattuw skrev 2022-10-02 17:06:32 följande:Det är inte jag som ser demokrati och yttrandefrihet som en sitcom.
-
Intressant att vissa fortsätter att uttrycka att yttrandefrihet ich demokrati är så löjeväckande att det får samma vissa att likna det vid en dålig sitcom.nattuw skrev 2022-10-05 02:02:53 följande:Nä, jag tyckte bara att det var intressant att det finns vissa som är så fixerad vid ett visst parti att de framstår som stereotyper från en sämre sitcom. Vilket fick en annan signatur som redan tidigare visat ett bristande intresse för demokrati och yttrandefrihetsfrågor att blanda ihop demokrati och yttrandefrihet med en sitcom.
SDs band med Ryssland är förstås väldigt relevant att ta upp i tråd om Rysslands krig mot Ukraina oavsett hur vissa tycker man ska sopa det under mattan just nu. -
Hur många paket skickade du till Syrien totalt?Rataxes skrev 2022-10-26 11:28:40 följande:www.postnord.se/om-oss/hjalppaket-for-ukraina
Det här är något som alla kan göra. Fyll ett par kartonger med basvaror som fi,nns på postmords lista, det kostar er ingenting i frakt.
Konserver, torr pasta, nudlar m.m. djurmat, batterier, hygienartiklar, ja allt som ni kan tänkas ha i era egna prepperförråd! -
Det var till Rataxes jag vände mig till med frågan. Tydligen är det ädelt att hjälpa ukrainska barn, men "godhetsknarkeri" att hjälpa syriska barn när bomberna faller på dem.Tow2Mater skrev 2022-10-29 01:58:31 följande:Om nu Syrien har nåt i en tråd om kriget i Ukraina att göra, här kan du skicka till Syrien om du vill:
www.rodakorset.se/gavoshop/matpaket-syrien-person/ -
Eller så har det att göra med när man har olika syn på olika krig och olika krigsoffer.Tow2Mater skrev 2022-10-29 13:03:15 följande:Eller så har det med olika ämnen och trådar att göra.
-
Nej, det är bara en svår fråga om man tycker man ska ge vika för en fascists utpressning och hjälpa densamme att förtrycka en stor minoritetsgrupp.Flash Gordon skrev 2022-11-09 15:10:50 följande:Den är bara svår om man inbillar sig att den ena sidan är 100% ond och den andra sidan är 100% god.
-
Ska inte ditt SD skicka in avgörande atomvapen så det blir slut på "hycklandet".Flash Gordon skrev 2023-01-06 06:50:47 följande:
Ryssland har kärnvapen och därför är Ryssland immunt mot ett militärt anfall. Vi kommer aldrig se Natostridsvagnar rulla in i Moskva.
Oönskade effekter, som du skrev.
Jag har inte skrivit något om att sanktionerna inte ger effekt. Jag skrev "avgörande effekt".
Och med eländet menar jag dödandet. Konflikterna är inte lösta i Georgien och Moldavien men det dödas inte där längre. Jag spår att samma kommer att hända i Ukraina. En fryst konflikt där lösningen ligger i förhandlingar för man kan inte vinna ett krig med vapen om man inte är beredd att invadera sin motståndare.
Det jag egentligen reagerade på är hyckleriet.
JA, IKEA har kvar verksamhet i landet fastän Sverige skickat pansarskott för att döda ryska soldater. Tyskland skickar raketartilleri ena dagen och köper rysk gas den andra. Sedan blir vi upprörda över det ena men inte över det andra.
Alla bara hycklar och ingen vågar ta ett avgörande steg åt något håll. Inte mot fred via förhandling. Inte mot en militär lösning.
Därför kommer konflikten att hålla på länge än.
-
Ukraina är fortfarande ett offer för Rysslands lust att ge sig in i ett annat land och döda människorna där.Flash Gordon skrev 2023-01-05 18:31:12 följande:Jag svarade "Karl03" som talade om kurder och Turkiet.
Internet glömmer inte. Ditt och ditt SDs stöd för Ryssland och Putin är inte bortglömt även om det nuförtiden tonas ner till, men lite är det iaf Ukrainas fel.
Nej, det är inte ens pyttelite Ukrainas fel att Ryssland bombar Ukraina. Inte ens yttepytte lite. Har man nåt man vill säga finns det andra kommunikationskanaler än missiler. -
Javisst. Hela världens vapendepåer töms och det är bara Ryssland som får nåt kvar att kriga medFlash Gordon skrev 2023-01-07 13:22:58 följande:Ja, i väst börjar nu vapenlagren sina och det finns ingen industriell möjlighet att snabbt bygga upp lagren igen. Två år har det sagts att de enklaste systemen kan återställas på.
www.cnbc.com/2022/09/28/the-us-and-europe-are-running-out-of-weapons-to-send-to-ukraine.html
Man har hamnat i en situation att man måste börja fundera på hur mycket till man kan skicka utan att försämra sin egen säkerhet.
"Other weapons Ukraine relies on that are now classified as 'limited' in the U.S. inventory include HIMARS launchers, Javelin missiles, Stinger missiles, the M777 Howitzer and 155 mm ammunition. "
Samtidigt mobiliserar Ryssland ytterligare en halv miljon man.
www.theguardian.com/world/2023/jan/06/russia-preparing-mobilise-extra-500000-conscripts-claims-ukraine
Och efter det kan de mobilisera en halv miljon till. Och sedan en halv miljon till. Och sedan ...
Ryssland har alltid vunnit sina krig på kvantitet. Inte på kvalitet.
I bästa fall ser jag en frusen konflikt med en möjlig (riktig) politisk lösning tidigast om 25-30 år eller så.
I värsta fall har vi ett evighetskrig som sjunker i intensitet allt eftersom sidorna förbrukat sina krafter.
Den enda verkliga game-changern är ett totalt ombyte i Moskva och det är extremt otroligt. Läs Stefan Hedlunds krönikor på temat i Expressen. Exempelvis denna:
.www.expressen.se/debatt/det-gor-ingen-skillnad--om-putin-forsvinner-/ -
Verkar vara läge att påminna om att Ryssland har angripit ett självständigt land med en demokratiskt folkvald ledning och fortsätter att angripa civilbefolkningen på deras egen mark och att det finns bevis för att en lång rad brott mot internationella krigslagar har skett.