• amandakollb

Letrozol 2022 - följas åt?

Baconpie skrev 2022-07-21 12:21:16 följande:

Fick tyvärr mens och ingen mer Letrozol för mig nu. Har tid hos min fertilitetsläkare i slutet av augusti för att påbörja nästa steg, sannolikt IVF. Hoppas förstås på en spontan graviditet innan dess. Blir intressant att se hur menscykeln beter sig efter ett halvår på Letrozol. Är på cykeldag 14 och har fått fertilt sekret, så allt verkar iaf okej såhär långt. 

hur går det för dig?

Åh typiskt :( hur känns det med ivf? Jaà kan ju hända att ni blir spontant gravida i väntan på ivf, hört många som blivit det :) 

nej det går dåligt här, är på cd 30 och har fortf inte fått ägglossning. Så kan inte göra så mkt mer än att vänta antingen på att ägglossningen kommer supersent eller att jag får mens till slut utan någon ägglossning. Eller att kliniken öppnar 8 augusti. 
  • amandakollb
    Vigge85 skrev 2022-07-20 13:36:34 följande:
    Jag väntade till dag 45 men min läkare ville jag skulle börja tidigare egentligen men jag hade på känn att mensen va på g så väntade lite extra. Men tillslut orkade jag inte vänta mer, men så kom mensen väldigt fort också efter jag började med provera.
    Anledningen att jag inte tar letrozol efter den senaste mensen är för att gyn har stängt och jag får absolut inte försöka bli gravid med letrozol utan att ha varit på kontroll först enligt min läkare. Hon vill ha koll hur jag reagerar med den ökade dosen så man inte riskerar att få en högrisk graviditet.

Och angående provera så vill hon reglera mina cykler så jag inte får för långa, så därför ska jag börja med provera igen i dag 16 och sen ta letrozolen med dubbel dos.
    Risken finns att jag får fortsätta med provera inför varje mens.
    Jag får sällan ägglossningar så mina cykler kan ibland bli två månader eller mer. Och så länge vill jag inte vänta mellan alla försöken. Man blir ju inte yngre så varje månad måste man ta vara på. Flört

Om du inte fått ägglossning så kan du nog få en fördröjd mens denna gång. Och tyvärr får du ju inte ta provera enligt din läkare av någon lustig anledning. Kan ju inte skada tycker jag. Då hade du kunnat reglera din cykel så den startar i bra tid tills gyn öppnar igen. Men nu är nog det enda du kan göra är att försöka att inte tänka på mensen så mycket, för jag tror man stressar kroppen då och kanske gör att det dröjer ännu längre. Lite att man får prestationsångest typ. Så bara relaxa så kommer den så småningom när du minst anar det. Glad

Jag är på cd 30, och hade gärna börjat med provera för att komma vidare med ny cykel men är väl dumt nu när kliniken inte har öppnat ens, så får ta ställning när det börjar närma sig 8 augusti om jag ska ta det ändå, eller om jag bara väntar tills dess så får jag komma in på ultraljud innan jag börjar med provera. Åh jag tycker det är så jobbigt med all väntan.. ah ska försöka att inte tänka på det men är så svårt tycker jag, enda jag tänker på just nu är att jag vill bli gravid :/ men ah får försöka! 

okej  jag fattar, är det högriskgraviditet isåfall för att det kan vara två ägg eller fler som blir befruktade? Du kan inte få utskrivet ovitrelle då så du får ägglossning varje gång och då behöver du ju inte ta provera inför varje ny cykel? :) 

• amandakollb
    Vigge85 skrev 2022-07-23 16:10:49 följande:
    Jag förstår dig, jag är likadan. Svårt att inte tänka på det när önskan efter barn är så stor. Glad

Ja precis, hon vill inte riskera att för många ägg lossnar och blir befruktade. Eftersom inga lossnade förra gången så vet vi inte än hur min kropp kommer reagera på högre dos. Ovitrelle har inte nämnts ännu, men måste inte äggblåsorna växa för att de ens ska kunna lossna med de? Mina växte inte ens så ovitrelle hade nog inte hjälpt just den gången. Men kan nämna de till min läkare framöver om de vore ett alternativ.

Nästa vecka ska jag börja ta provera igen, i vanliga fall har man inte längtat efter mensen direkt men nu vill man gärna att den ska komma så man kan börja prova igen. Skrattande

Jo precis, om de ser att man har en äggblåsa som har vuxit till runt 20 mm så kan man få ta ovitrelle. Om ingen äggblåsa har växt så går det nog inte att ta ovitrelle som du skriver. 

härligt! Alltså jag fick en liten blödning imorse när jag torkade mig, är på cd 32 idag och är ju egentligen nu mensen skulle kommit om jag haft ägglossning. Så hoppas blödningen innebär att mensen är på g och den kommer om några dagar! Helst på fredag-lördag nästa vecka för då blir det ganska perfekt till att kliniken har öppnat igen. 

• amandakollb
    Vigge85 skrev 2022-07-24 23:00:17 följande:
    Aha ja då kanske den är på g snart. Men hoppas den dröjer tills helgen så det blir bra tajming för dig. Glad
    Men om nu mensen inte alls kommer så tycker jag du ska ta ett graviditetstest. Så det inte var en nidblödning du hade imorse.
    När jag var gravid för snart tre års sen så fick jag en sån blödning då jag borde haft mensen men den kom aldrig igång och testade mig en vecka senare har jag för mig och fick positivt. 
    Så lika bra kolla om den nu inte kommer inom en vecka. Du får uppdatera sen hur det går för dig. Glad

Fick mens idag! Så skönt att den inte blev alltför försenad, hade alltså en anovulatorisk cykel utan ägglossning. Börjar om med letrozol på torsdag! kommer vara på cd 14 när kliniken öppnar så kanske är aningen sent men går inte att göra så mkt åt det nu. Ska ringa dit på torsdag och förhoppningsvis har de en tid direkt på måndagen 8e så jag får komma dig på ultraljud då. 

när ska du börja om med provera? 

• amandakollb
    Sarah90 skrev 2022-07-29 01:20:52 följande:

Min mens är beräknad till måndag nästa vecka så jag väntar och ser om den kommer. Har känt mensvärk från och till i 2-3dagar nu och hoppas att det inte är mensvärk, men det märker vi snart. Har bara kört letrozol den här månaden och kliniken har sommarstängt så inget ultraljud eller så. Tänker att det kanske är en cysta för jag känner igen känslan, men hoppas ändå på ett plus! 

Okej håller tummarna för ett plus! Hur känner du att det kan va en cysta? Hur känns de? Är lite orolig om jag också har en
  • amandakollb
    Sarah90 skrev 2022-07-29 23:34:41 följande:
    Sticker till och känns som lätt mensvärk på ena sidan av livmodern. Inte hela tiden, utan det kommer och går :) Vet inte om det är en nu, men jag har haft flertalet innan. Gissar att jag får dem för att ägget inte släpper.
    Okej jag förstår :) svårt att veta, mdn jag har iaf fått boka ultraljud nu måndag 8e augusti då jag är på cd 14, så får hoppas det ser bra ut då! 

när är bim i veckan?:) 
  • amandakollb
    Sarah90 skrev 2022-08-01 10:08:41 följande:
    Är på cd29 och förra mensen kom då. Men brukar få mens på cd30. Ingen i sikte ännu. Har haft mensvärk varje kväll nu i en vecka, så den borde komma när som. Men om mensen inte kommit till på onsdag tar jag ett test :) Hoppas hoppas! 
    åh det låter ju jättelovande :) fortf ingen mens? ska du testa imorgonbitti? håller alla tummar o tår!! 
  • amandakollb
    Vigge85 skrev 2022-07-31 09:33:43 följande:
    Va härligt att den kom och kul att du fått en tid för ultraljud. Ska bli spännande och höra hur de gick. Hoppas de ser bra ut.

Jag är inne på dag 6 på provera nu. Så bör ha mens om 4-5 dagar. Så har räknat med att jag bör va på ultraljud 15:e eller 16:e augusti. Så jag har veckan efter dig nästan exakt. Glad Får hålla tummarna att det växer nåt denna gång.
    ja jätteskönt att ultraljud är inbokat! dock så har jag börjat få fertilt sekret sedan några dagar tillbaka och vet förut när jag fick en cykel utan ägglossning så fick jag ägglossning mycket tidigare cykeln efter så frågan är ju om jag inte kommer ägglossa av mig själv innan ultraljudet.. håller iaf koll med tempen så vet jag om den dyker upp innan. 

har du fått mens ännu? :) ja håller tummarna! 
  • amandakollb
    Skåne97 skrev 2022-07-31 10:45:05 följande:

Min mens dök upp på cd 35 så blev rejält försenad. Denna månaden har jag börjat tempa samt att jag testade med äl test och fick bekräftat via båda äl på cd 15, idag är jag på cd 18. Så nu är det den långa väntan igen bara till mensen!

Pratade även med rmc i Malmö om att skicka in remiss för ivf även om jag inte fyllt 25 än vilket dom sa var helt okej pga lång väntetid och att jag bara har några månader kvar, så jag ska prata med min läkare när han är tillbaka från semestern och be honom skicka in och sen fortsätta med letrozolen som jag gör nu tills dess att vi blir kallade! 

okej spännande! vilket datum blir bim? skönt att äl har varit, tycker alltid det är skönt så kan man inte göra annat än att vänta. 

okej det låter bra med remiss! hur många omgångar letrozol har ni kört nu? hur länge har ni försökt? 
Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?