• amandakollb

Letrozol 2022 - följas åt?

Sarastiina skrev 2022-07-02 10:24:44 följande:

Svagt plus på Ovitrelle + 12 idag, jag hoppas ????????

låter som vekligen som en nidblödning @baconpie

åh grattis!! har du tagit nå fler test? blev plusset starkare? :) 
  • amandakollb
    palettjunkie skrev 2022-07-04 22:00:25 följande:

För mig har alla test varit negativa och jag känner av helt vanlig mensvärk. Hela min kropp skriker att det inte gick denna gång heller och vill bara att mensen ska komma så vi kan köra igång med omgång nr 6. Tycker det ska bli lite läskigt att köra på egen hand nu under sommaren, är rädd att ta ovitrellen för tidigt. Men försöker ta det lugnt.. 

för två år sedan när jag skulle köra över sommaren så fick inte jag ta ovitrelle (bara letrozol) då de inte kunde göra någon uppföljning. har du kört några gånger och vet ungefär vilken dag som du brukar få ta ovitrelle? då borde det ju gå bra :) men förstår att du tycker det känns läskigt! jag kör ju letrozol nu utan uppföljning, dock ingen ovitrelle. 
  • amandakollb
    Petraa skrev 2022-07-07 14:49:32 följande:

Nån som vet hur man kan få Ovitrelle utskrivet? Jag har Letrozol hemma från tidigare men vore bra om man även kunde få Ovitrelle så man vet att man garanterat får en ägglossning. Jag har tydliga ÄL-symptom med flytningar och så, men hur kan man egentligen vara säker på att ägget släpper utan Ovitrelle?

Min klinik vill inte skriva ut det men ville gärna testa nu under sommaren i väntan på FET i augusti.

Känns lite läskigt att ta ovitrelle utan uppföljning tycker jag, måste nog iaf vara en läkare som skriver ut det, testa en annan klinik kanske? Men tror de flesta vill följa upp:)  Jag kör med tempning, då kan du vara säker på när ägget släppt :) inte ATT det släpper iofs 
  • amandakollb
    Baconpie skrev 2022-07-09 18:28:54 följande:

Här är en till som väntar på mens.. är på ÄL+17 idag. Varit bortrest och inte testat, men har spottings och idag ganska mycket blodblandade flytningar. Känns konstigt. Tror jag väntat någon dag till, då jag läst att vissa fått lutealfas på 18-19 dagar med Letrozol. 

åh hur går det för dig? håller tummarna!! :) 
  • amandakollb
    Skåne97 skrev 2022-07-12 09:19:14 följande:

Har ni fått olika långa cyklar med letrozol? Förra cykeln som var den första omgången blev 29 dagar, nu är jag på cd 33 och har inga känningar alls på att mensen skulle vara på g.

Tog ett testa tidigt imorse som var negativt så känns som att en eventuell graviditet går att utesluta iallafall...

JA!! jag är på min tredje omgång letrozol, första omgången fick jag ÄL på cd18, förra på cd 19 och nu på tredje så är jag på dag cd20 men har inte fått ägglossning ännu :( 
  • amandakollb

när brukar ni få ägglossning på letrozol? jag är på cd21 nu och fortfarande inte fått ägglossning. vad gör man om den inte kommer? börjar äta provera igen eller kommer mensen komma ändå? och när då isåfall? 

• amandakollb
    Skåne97 skrev 2022-07-13 19:00:49 följande:
    Lite detta jag tänker också. Förra månaden som var min första med letrozol fick jag äl på dag 15/16 ca (bekräftades via blodprov att ägglossning skett, testade inte med test så vet inte exakt dag) och en cykel på 29 dagar.

Testade inte med äl-test denna månaden utan tänkte att det lär bli ungefär samma, nu sitter jag här på dag 34 utan tecken på att mensen är på g.

Får alltid blödning av mig själv varje månad så äter inger sådan, så känner mig också lite förvirrad vad jag ska göra om den inte dyker upp snart? Kan ju inte börja äta en ny kur om inte mensen dyker upp:(
    jaaa vet inte alls.. men jag tror jag ska ringa min klinik på måndag om jag inte fått ägglossning och fråga vad jag ska göra. jag kanske får börja äta provera då för att få igång en mens och sen börja om med letrozol, men vill ju inte börja med provera om ägglossningen bara är sen och man pajjar den på något sätt.. så svårt. 

i ditt fall, kan det inte vara att ägglossningen inträffade senare? du kanske är gravid men så tidigt att det inte ger utslag på test ännu? :) 
  • amandakollb
    Skåne97 skrev 2022-07-13 19:00:49 följande:
    Lite detta jag tänker också. Förra månaden som var min första med letrozol fick jag äl på dag 15/16 ca (bekräftades via blodprov att ägglossning skett, testade inte med test så vet inte exakt dag) och en cykel på 29 dagar.

Testade inte med äl-test denna månaden utan tänkte att det lär bli ungefär samma, nu sitter jag här på dag 34 utan tecken på att mensen är på g.

Får alltid blödning av mig själv varje månad så äter inger sådan, så känner mig också lite förvirrad vad jag ska göra om den inte dyker upp snart? Kan ju inte börja äta en ny kur om inte mensen dyker upp:(
    Hur går det för dig? 
  • amandakollb

För mig går det dåligt. Jag har fortf inte fått ägglossning och är på cd 26. min klinik tyckte jag ska avvakta med att ta provera tills de öppnar Igen i 8e augusti. hoppas nästan på att mensen kommer innan dess så jag slipper provera och vi kan börja om med letrozol igen. Måste dock tajma ultraljud med att de har öppnat osv. men ah, som sagt så kommer det inte hända så mycket för mig närmsta tiden. Hoppas på bättre tur för er andra!!:) 

• amandakollb
    Vigge85 skrev 2022-07-19 10:08:10 följande:
    Testade du för äl tidigt? Tänkte om den kanske kom tidigare än innan så du missat den. Eller så kanske det inte blev någon äl denna omgång. Har dom bett dig ta ett gravidtest? 
    Jag har bara gjort en omgång letrozol och då fick jag ingen äl så har inte gått igenom exakt samma situation som dig. Men min mens var väldigt sen och jag fick påbörja provera enligt min läkare men bara efter jag fått ett negativt gravidtest först. Men blödningen kom på fjärde tabletten redan och var väldigt kortvarig. Bara två dagar och medel flöde.
    Nu väntar jag in till dag 16 i cykeln så ska jag börja med provera igen för att kontrollera cykeln bättre, sen dubbel dos letrozol.
    Min gyn öppnar den 8:e också så tajmingen blir rätt okej för att få min dag 12 till veckan efter dom öppnat. Så håller tummarna att det händer nåt denna gång.
    Synd att din gynläkare vill du ska vänta med provera. Har du haft oregelbunden mens tidigare eller har du varit ganska jämn i dina cykler? Jag har väldigt oregelbunden mens så är nog därför jag får ta det även under deras semester för och kontrollera cykeln bättre.
    Hejhej! Jag tempar så jag vet att jag inte fått ägglossning ännu, ser där att tempen inte stigit något. Så är varken gravid eller haft ägglossning :( hur länge väntade du med provera efter mens? Varför ska du börja om med provera när du redan fått en blödning, kan du inte börja med letrozol direkt?:)

ja jag har väldigt oregelbundna och långa cykler annars, därför jag får hjälp med letrozol. behöver ovitrlle också verkar det som, så blir det nästa cykel. Men undra när mensen kommer för kan ju inte börja en ny cykel utan mens.. 
Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?