• Baconpie

Letrozol 2022 - följas åt?

Hej!

Jag har svårt att bli gravid, konstaterad PCO med stor äggreserv trots mina 37 år. Inga barn sedan innan, ett sent missfall i juni 2021. Har långa cykler (ca 35 dagar) men brukar oftast ägglossa åtminstone 10 gånger per år. Innan vi provar IVF så tyckte min läkare att vi skulle köra fem cykler med Letrozol. Jag börjar första dosen om två dagar och känner mig pirrig och nervös. UL om 14 dagar för att kontrollera att jag ej blir överstimulerad och sen får vi förhoppningsvis prova bli gravida. Solig

Skulle väldigt gärna följas åt med flera som provar Letrozol. Finns ni där ute? 

• Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?
  • Fruu92

Hoppar in i tråden😊 Har börjat med Letrozole idag! Har regelbunden cykel men ÄL runt dag 21-25 och sedan bara 7 dagar lutealfas. Nu testar vi Letrozole + Lutinus denna cykel och ser vad som händer.

• Afterrain
    Fruu92 skrev 2023-01-17 19:36:53 följande:

Hoppar in i tråden😊 Har börjat med Letrozole idag! Har regelbunden cykel men ÄL runt dag 21-25 och sedan bara 7 dagar lutealfas. Nu testar vi Letrozole + Lutinus denna cykel och ser vad som händer.

Håller tummarna för er! Jag hade troligtvis ÄL runt dag 18-20 i min senaste cykel då jag blev gravid 😊
  • Skåne97

Trots 9 cyklar med letrozol där allt ser rätt ut men trots det händer inget ska jag idag iväg till läkaren för att skicka iväg remiss till ivf. 

Har längtat så mycket efter denna dagen då det nu känns lite närmre att något händer igen. Hade samma känsla inför letrozolen men efter några månader tappade man hoppet litegrann. Så jag hoppas verkligen att ivf kan hjälpa oss nu så det inte blir samma sak där, månader utan ett enda positivt resultat Rynkar på näsan

Kommer dock fortsätta letrozolen fram tills dess ändå. Det hade varit så himla skönt om det tog sig så man slipper genomgå en ivf, än om jag inte har några större förhoppningar på det för tillfället... 

• Olli85
    för att trösta dig har vi försökt i 1,5 år. Ett av dem åren var med Letrozol. På sista försöket blev jag gravid. Sista halvåret var jag nära på att ge upp men de gick !
    håll i och håll ut. Håller tummarna 
  • Fridissi

Känner att jag börjar tappa hoppet efter 3 år i den här karusellen, 4 missfall och nu tredje (förmodligen) misslyckade månaden med Letrozol. Fyller dessutom 35 år snart.

Får Lutinus också - ni som också tar det, tar ni 2 eller 3 per dag? Känner att tempen börjat sjunka lite väl tidigt, trots att jag tar vaggisar. Fått ordinerat 2 per dag men kanske ska föreslå att öka upp??

• Fruu92
    Fridissi skrev 2023-01-24 10:53:49 följande:

Känner att jag börjar tappa hoppet efter 3 år i den här karusellen, 4 missfall och nu tredje (förmodligen) misslyckade månaden med Letrozol. Fyller dessutom 35 år snart.

Får Lutinus också - ni som också tar det, tar ni 2 eller 3 per dag? Känner att tempen börjat sjunka lite väl tidigt, trots att jag tar vaggisar. Fått ordinerat 2 per dag men kanske ska föreslå att öka upp??

Samma för mig - blev ordinerad 2 lutinus per dag men kände att tempen var för klen så på eget initiativ började jag ta 3 istället efter några dagar. Då blev tempen bättre. Jag har annars en lutealfas på 7-8 dagar.

den här cykeln är mitt första försök med letrozol + lutinus. Var hos gyn CD 13 och såg en äggblåsa på 21 mm. 1,5 dygn senare verkar jag ha haft ÄL. Så att få ÄL på dag 14 med letrozol känns bra (har tidigare haft runt dag 25 annars). Nu börjar väntan.
  • Sanavd

Hoppar in i tråden här! Precis gjort klart min första Letrozol + Ovitrelle kur och inväntar resultatet av det. 

Bakgrund: Jag och min man har försökt skaffa syskon till vår son i över 1 år utan ett endaste plus. Vår son blev till på första försöket så vi tog för givet att det skulle gå lika fort.
    Jag har en vanlig menscykel och bekräftad ÄL varje månad med temp. Vi sexar dagarna innan beräknad mens. Vi lever hälsosamt och är normalviktiga. Vi varken röker eller dricker. Trots det har vi inte fått ett endaste plus. 
    Tog kontakt med gyn i november 2021 som kollade mina äggstockar och livmoder med UL, allt såg bra ut. Hon såg också mogna och fina äggblåsor. Samtidigt hade jag privat bekostat ett blodprov som inte visade något avvikande i hormoner, vitaminer och AMH värde. Gynekologen bad oss försöka fram till jan och sen återkomma. Så i januari var jag tillbaka och hon gav mig direkt Letrozol + Ovitrelle då hon menade på att en utredning va onödig. Samtidigt känner jag att det ju inte är mitt problem, jag har ju ägglossning? Men nu valde jag att testa det denna månad. Tog ovitrellen för 8 dagar sen men känner idag ganska typisk PMS med molvärk i nedre magen. Brukar alltid känna så inför mens. Så jag vet redan nu att försöket misslyckades även om jag vill va hoppfull. Om det misslyckas sa hon att vi försöker en omgång till men det känns inte heller okej att proppa i sig mediciner för ett problem som jag inte har. Så är lite tudelad..

Så där står jag. Är på BIM-6 om man utgår ifrån Ovitrellen.

• Fridissi

Fråga: ni som kör med Letrozol + Ovitrelle, när försöker ni få till det under månaden? Läkaren säger ju dagen man tar sprutan och dagen efter, men vi försöker också dagen innan Ovitrelle och två dagar efter, dvs fyra dagar i rad. Man vill bara känna att man gör allt varje månad?

• Vigge85
    Fridissi skrev 2023-02-09 14:45:06 följande:

Fråga: ni som kör med Letrozol + Ovitrelle, när försöker ni få till det under månaden? Läkaren säger ju dagen man tar sprutan och dagen efter, men vi försöker också dagen innan Ovitrelle och två dagar efter, dvs fyra dagar i rad. Man vill bara känna att man gör allt varje månad?

Jag fick till mig att de viktigaste var dagen innan och samma dag som sprutan. Men det gör ju inget och köra lite extra efter. Ta dock gärna nån dag eller två uppehåll innan ni börjar köra så spermierna får ladda lite. Har läst de ska hjälpa.
  • Afterrain
    Vigge85 skrev 2023-02-09 23:50:10 följande:
    Jag fick till mig att de viktigaste var dagen innan och samma dag som sprutan. Men det gör ju inget och köra lite extra efter. Ta dock gärna nån dag eller två uppehåll innan ni börjar köra så spermierna får ladda lite. Har läst de ska hjälpa.
    När jag fick ovitrelle sa läkaren att jag skulle ha sex varannan dag i en vecka efter ovitrelle, då fick jag två sprutor, som jag skulle ta två dagar i rad.
Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?