• Vikingmorsan

Behöver hjälp!

Hej. 
    Har en dotter som blir 16 månader snart. 
    Hon har sedan födseln varit väldigt närhetsberoende, samt suttit fast i bröstet.
    Storasyskon lyckades jag aldrig helamma och fick sluta helt vid 4,5 månader så det kändes jätteviktigt att helamma denna. 
    Läste mycket när hon var nyfödd att man inte kunde skämma bort för mycket med närhet och liknande, och det lät klokt, och att det brukar gå till sig av sig självt att kunna sova/ligga/sitta själv. 
    Tji fick jag för just i denna stund ligger jag som vanligt med henne på mig för att hon ska kunna sova lunch. 
    Likaså på kvällarna, lyckas jag lägga ner hon i spjälsängen utan att hon vaknar så hinner jag och sambon titta på något i ca 30 min-1 timme, sen vaknar hon, måste ammas för att somna om och vaknar så fort man lägger ner henne och börjar tröttna nu efter 16 månader. Hon har alltid vägrat ersättning/välling, och gröt äter hon bara någon tugga, lika så övrig mat. Hon skriker tills hon får bröstet om man försöker vagga henne till somna så pappan kan inte hjälpa till. Jag hade kunnat ta fighten om inte vår 5,5 åring sov inne hos oss och vaknar (vaknar flera gånger per natt om hon blir störd.) 

Hon sover på min kudde i spjälsängen, det är mjukt, vid elementet med massa gosedjur och lampa. 

Vad ska jag göra för nu börjar jag blir desperat. Vill kunna duscha utan barn, få sitta med min sambo och titta på något utan att behöva springa 3 ggr per timme eller bara få göra något för mig själv ett litet tag.

• Svar på tråden Behöver hjälp!
  • Seven Costanza

Känner igen mig men min är bara sex månader ännu, men jag hoppas att det inte håller i sig så lång tid som för dig ? förstå absolut att du känner dig trött och slutkörd av detta. Vår lilla kan jag bara lägga ner väldigt sent på kvällen runt midnatt och mitt i natten när hon är dödstrött och nyammad. På dagen sover hon bara i famnen, bärsele eller i vagn som rullar och det är slitsamt. Mitt första barn vägrade också välling, gröt och liknande, men finns det verkligen ingen annan mat ditt barn gillar? Pasta, pannkakor, banan, avokado, yoghurt? 

Är du fortfarande föräldraledig eller hur går det på förskolan? Har pappan varit föräldraledig? Har du tagit upp det med BVC? Hur ligger vikt och längd om hon fortfarande mest äter bröstmjölk?  Känner verkligen med dig! 

• Vikingmorsan

Hoppas det går över snabbare för er! 
    Bärselen var guld värt när hon var mindre eftersom hon är så "närhetsberoende", nu är hon ju på golvet men ska vara i alla rum helst samtidigt så då får man ju ränna efter istället. 
    Utveckling, vikt och längd har alltid varit jättebra. 
    Vi båda är hemma pga riskgrupp för covid-19 så hon är hemma med oss men jag oroar mig för förskolan då hon inte vill vaggas eller rullas till sömns.

Hon testar och smakar typ allt I små mängder men hon äter nästan aldrig en hel portion utan bara några tuggor sen börjas det med att kasta runt och smetar ut det. 
    Så fort vi sätter oss ner eller att jag bär på henne så vill hon amma. 

Napp har hon aldrig velat ha utan använder bröstet som napp så fort hon sover. 

• Cusoon

Ta inte illa upp men mitt råd är faktiskt att sluta amma, du kan pumpa och ge flaska istället och fortsätt truga med all sorts mat så barnet vänjer sig vid fler smaker och konsistenser. Det kanske låter hårt och barnet kommer garanterat att protestera men det är ingen fara, barnet kommer att äta när en är hungrig. Du behöver få din kropp tillbaka, bara få vara för dig själv då och då, det kommer inte gå om du och dina bröst är barnets enda tröst. Hur går det när pappan nattar t.ex? Det är ju viktigt att han kan hjälpa dig att få samla krafterna.

• Anonym (X)

Ts, tycker du ska sluta amma. Man ska självklart överösa barnet med kärlek, men måste även sätta gränser!

• Vikingmorsan

Jag har velat sluta sedan hon var 8 månader men eftersom hon äter så små mängder och enbart somnar när hon ammas så har jag sjuktit på det och hoppats på att hon ska sluta självmant.
    Har dragit ner på amningen 2 gånger men båda gångerna fått väldigt smärtsam mjölkstockning med feberfrossa och blev rekommenderad av läkarna att avvakta med att sluta.  

Har ni några tips på att smärtfritt sluta amma? 
    Nattar båda barnen samtidigt på kvällen så blir svårt att bara härda ut skriket för storasyskon som sover i samma rum..

• Anonym (Ulrika)

Jag tror också att enda utvägen är att sluta amma. Dra ner på antalet tillfällen under en tid, så att du inte får mjölkstockning. 
    När jag slutade amma (ammade bara på natten i slutet) så tog någon av oss bebisen och gick runt med den i famnen tills den somnade om, så att inte alla andra skulle störas. Jag sov med bh och tröja, för att inte ha brösten så tillgängliga.

• Anonym (Ensam)

En liten tanke. Du skriver att er femåring sover hos er. Så varför skulle en liten ettåring vilja sova själv?

vad gäller amningen så får man bestämma sig. Jag slutade när barnet var 1,5. Det var bara att bestämma sig. på med sportbh och tight tröja och amma inte. Barnet kommer troligtvis inte vilja sluta amma på länge än. om du inte är helt säker på att du ska sluta så kommer det inte funka. Du måste vara benhård med dig själv där. 

• Vikingmorsan

Både jag och sambon har testat att gå runt och vagga men hon slutar verkligen inte tills hon får bröstet. 

Det går inte ens att lägga hon bredvid mig i sängen som storasyskon gör utan hon ska sova på mig, bäst om hon sover med ryggen på madrassen, men då är huvudet på min arm och fötterna på mina ben. 

Nu tog vi en promenad i vagnen, efter 1,5 timme somnade hon. Men då blir man sittandes nere i trapphuset tills hon vaknar. 

5,5 åringen har vi prövat att hon får sova inne i sitt rum men då blir det inte mycket till sömn, då hon smyger ut istället för att sova. Kan gå om jag sitter som en hök tills hon har somnat men då blir det flera timmars nattning om jag ska natta de separat och när båda tillslut somnat så vaknar lillan igen och jag orkar helt ärligt inte det.

• Anonym (X)

Får komma med det klassiska förslaget att försöka åka bort med storasyskonet ett par nätter. Även om den yngsta kommer att vara missnöjd med pappa, så kommer det förmodligen avta snabbare än om du hade varit närvarande. Försök bestämma er för hur ni skulle vilja ha nattningarna hädanefter och testa att få det så när ni ändå gör förändringar. 

Det stora barnet kan ju självklart fortsätta sova med er om det funkar för er och alla kan sova skapligt. Om ni inte kan sova så tycker jag att ni i nästa steg ska försöka få barnet att vänja sig vid egen säng. När barnet kommer till er - gå istället tillbaka med barnet och ?natta om? I barnets säng. Alt en vuxen får sova med barnet i barnets säng om det inte funkar. Då sover isf barnet i sin säng, ett steg på vägen.

• Anonym (Ensam)
    Vikingmorsan skrev 2022-02-06 13:50:15 följande:

Både jag och sambon har testat att gå runt och vagga men hon slutar verkligen inte tills hon får bröstet. 

Det går inte ens att lägga hon bredvid mig i sängen som storasyskon gör utan hon ska sova på mig, bäst om hon sover med ryggen på madrassen, men då är huvudet på min arm och fötterna på mina ben. 

Nu tog vi en promenad i vagnen, efter 1,5 timme somnade hon. Men då blir man sittandes nere i trapphuset tills hon vaknar. 

5,5 åringen har vi prövat att hon får sova inne i sitt rum men då blir det inte mycket till sömn, då hon smyger ut istället för att sova. Kan gå om jag sitter som en hök tills hon har somnat men då blir det flera timmars nattning om jag ska natta de separat och när båda tillslut somnat så vaknar lillan igen och jag orkar helt ärligt inte det.

Hon slutar inte förns hon får bröstet för att hon får bröstet till slut. finns inga barn som kan hålla sig vakna för evigt. Det handlar som sagt var om att du måste bestämma dig och hålla din linje oavsett vad som händer. Hon kommer protestera in i det sista. Finns inget du kan göra för att undvika det. lyssna gärna på pampers barnvagnspromenader med louise hallin i något avsnitt där hon pratar om amning. Hon förklarar det så bra just med vad barnet vill och hur man måste bestämma sig som förälder. 
  • Vikingmorsan

Att fara iväg nu går inte då vi är i riskgrupp för covid som sagt. 

Då får vi testa det ni rekommenderar.

• Marie7

Både som förälder och förskolepedagog skulle jag säga, se över era rutiner vid nattning både för 1 åring och 5 åring. Var konsekvent. 5 åringen spelar säkert på din stress med syskonet och stretar därför vid läggning. Barn är smarta! Vad gäller 1 åringen så ja, sluta amma på dagen. Var benhård. Kommer bli skrik i några dagar absolut, men ge dig inte. Erbjud vanlig mat vid bestämda tider. Vid läggning amning absolut. Jag ammade min dotter tills hon var 2.5. Låt henne sova i er säng. Ha en t-shirt tex du haft på dig som en snutte för henne. Vissa barn behöver mycket närhet. Låt henne få det. Sen är det dock viktigt att pappan också tar henne. Fast hon skriker. Då får du gå ut om du inte orkar höra. Gällande förskolan, det löser sig! Jag lovar. Har skolat in de många klängig, mamma bundna, matvägrande, icke sovande barn genom tiderna och det har ALLTID löst sig. Förskolepedagoger brukar kunna "trolla". End enstaka fall där det varit väldigt svårt, men då har det oftast legat något annat i bakgrunden som tex ett handikapp eller att barnet senare fått någon diagnos. Hoppas det löser sig.

• Vikingmorsan

Dag två utan amning på dagarna, och dagarna är inga problem eftersom jag kan distrahera med lek eller annan mat, efter långa promenader så somnar hon tillslut i vagnen men det är just natten som är svår och att få henne att äta ordentligt inför kvällen då hon inte är så förtjust i gröten. 
    Och det är natten jag bävrar för eftersom jag inte vill störa storasyskon.. 
    Pappan har hon somnat på kanske 10 ggr som max sedan hon föddes så hon blir bara mer vaken när pappan försöker vagga på kvällen/natten. 

Vill ju sluta amma helt så att man kan få göra saker för sig själv på kvällen men känns så i hjärtat när jag vet att hon känner sig trygg av det.. 

• Cusoon

Kämpa på, du fixar det! Tänkte bara flika in angående gröten, har du provat olika märken/sorter? Eller välling istället för gröt?

• Vikingmorsan

Dag 9,  och hon försöker fortfarande amma på dagarna. 
    Hon somnar snabbare i vagnen men jag kan inte sitta ner med henne för då vill hon amma på en gång. 

Gröt har jag testat olika, både från att göra själv till att köpa på affären. 
    Välling har jag testat två sorter, lika så ersättning när hon var mindre. 
    Det som funkar bäst är havregrynsgröt med färska jordgubbar i men det har man inte råd med varje dag. 

Kvällen har hon kommit in i en rutin nu att hon läggs ner utan problem runt kl 20, men vaknar nästan varje kväll vid 21 tiden för att sedan tidigast läggas ner igen kl 22 om ens det går. 
    Håller på att bli tokig men misstänker att det bara är att härda ut om man inte är villig att använda 5 minuters metod och liknande.. 

Svar på tråden Behöver hjälp!