• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • Utepålandet
    Steffqw skrev 2022-04-19 20:17:04 följande:

Hallå, jag var på kub förra veckan. Allt gick bra. Är nu i v14+2. Illamående har minska, mår lite lätt illa om dagarna och om kvällarna. Magen är sjukt svullen och gasig. blir jobbigt illamående när magen är så där uppblåst och förstoppad. Känns som jag kommer ha så här hela tiden,

någon som känner igen sig?

Jag har haft ett par hemska månader vad gäller detta, men luften vill uppåt igen. Jag vill ändå tro att kroppen justerar sånt här med tiden, nu har jag sällan problem men för någon vecka sedan klarade jag inte ens av att ha en normal konversation. Ju större bebisen blir desto mindre luft och svullenhet borde få plats, tänker jag.
  • sigridgunnar
    Steffqw skrev 2022-04-19 20:17:04 följande:

Hallå, jag var på kub förra veckan. Allt gick bra. Är nu i v14+2. Illamående har minska, mår lite lätt illa om dagarna och om kvällarna. Magen är sjukt svullen och gasig. blir jobbigt illamående när magen är så där uppblåst och förstoppad. Känns som jag kommer ha så här hela tiden,

någon som känner igen sig?

Är jätte gasig varit i ett par veckor. Det och kissa på natten annars är jag inne i spökveckor just nu. 3 långa veckor kvar till RUL måtte tiden gå fort säg! 
  • Solskensdag

Heej och sen glad påsk :) Vecka 17 här, längtar också efter RUL om 3 veckor - så rädd att något har gått snett! Men har fått lite mage och mår bättre med illamående och trötthet, är skönt iaf. Det där med gas känner jag sååå mycket igen, vet tyvärr inte vad man kan göra men det gör så ont ibland! Kissar också en milliard gångar om dagen haha, ibland tre gångar på raden , mannen tror jag har blivit tokig XD
    Är det fler än go o gla som har känd av rörelser än? Jag försöker ibland att känna efter men tror allt jag ev känner är ren inbillning fortfarande ;) 

Och har någon av er funderat på profylaxkurs?

• Utepålandet

Jag tror att jag kände ett sekundsnabbt sprattel igår, men annars är det lugnt i magen.

Vad gäller profylaxkurs; jag och min man gick en tretimmarskurs när jag var gravid med äldste sonen. Jag vet inte om det hjälpte mig särskilt mycket under förlossningen, men det gav åtminstone mannen en uppgift (att andas med mig). Bästa tipset jag kan ge er som väntar era första barn är att försöka vara uppe och röra på er under förlossningen. Häng över en gåstol och vicka på höfterna mellan värkarna. Jag blev helt paralyserad under min första och det var verkligen inte optimalt.

• Emmissss

Kuben idag och allt såg bra ut, det var en livlig bebis så jag hoppas få uppleva lite sparkar denna gång. Med min dotter kände jag i stort sett ingenting under hela graviditeten. 12+4 idag.
    Lönesamtal imorgon, hur råder rönen om graviditet och corona? Har man rätt till hemarbete fortfarande? 

• Mangopassion

Hej på er! Är i v 17, (16+3) men har fortfarande inte känt några sparkar eller sprattel än så länge. Försöker trycka på magen varje dag för att försöka känna nåt men det känns absolut ingenting. De enda jag känner är min egen puls Obestämd Fick dock höra när jag gjorde en gynundersökning för många år sedan att min livmoder ligger bakåtvänd och då kan det ju ta ett tag extra innan man känner nåt. Däremot tycker jag att jag ändå fått mage, den brukar också komma lite senare om man har en bakåtlutande livmoder. Men hoppas på lite rörelse i magen snart Glad

• mammamalin
    Emmissss skrev 2022-04-20 21:42:04 följande:

Kuben idag och allt såg bra ut, det var en livlig bebis så jag hoppas få uppleva lite sparkar denna gång. Med min dotter kände jag i stort sett ingenting under hela graviditeten. 12+4 idag.
    Lönesamtal imorgon, hur råder rönen om graviditet och corona? Har man rätt till hemarbete fortfarande? 

Säg till chefen att du att ni gör en riskbedömning av arbetsplatsen. Om hen inser att det inte går att göra åtgärder som betyder att du inte riskerar att smittas på arbetsplatsen så ska hen kolla igenom möjligheterna till hemarbete, omplacering och i sista hand avstängning. Gravida efter v.20 är  fortfarande i riskgrupp så tryck på det när du pratar med chefen :) Jag själv blir avstängd i vecka 20 då inga åtgärder kan göras på min arbetsplats och kan ej jobba hemifrån.
  • Utepålandet

Nu har jag äntligen gjort mitt KUB-ultraljud. Allt såg bra ut därinne så nu tänker jag tillåta mig själv att slappna av och verkligen känna mig gravid. Och direkt börjar man ju längta till RUL. Skrattande 

• mammamalin
    Utepålandet skrev 2022-04-21 09:52:30 följande:

Nu har jag äntligen gjort mitt KUB-ultraljud. Allt såg bra ut därinne så nu tänker jag tillåta mig själv att slappna av och verkligen känna mig gravid. Och direkt börjar man ju längta till RUL. Skrattande 

Vad härligt! Grattis :D
  • Go o gla

Grattis till alla som gjort KUB och fått goda besked! Alltid en liten lättnad. 

Ang. rörelser har det varit lite fler. Då mer som fladder än puffarna jag kände först, men de kommer väldigt sporadiskt fortfarande. Faktiskt funderat över detta både igår och idag då jag nu inte känt av fisen på ett tag (fast tror det var liten som gjorde sej påmind tidigare men är inte 100). 

Måendet är för övrigt helt ok. Min viktnoja håller i sej men känner samtidigt jag inte vill hetsa för mkt. Försöker pusha mej (mkt) sakta till att tänka till lite mer på vad jag äter men med huset fullt av småbarn, heltidsjobb, och vardagssysslor så blir inte matlagning och stenhård koll på kosten prio ett på min to-do lista tyvärr. Så, det får bli som det blir helt enkelt. 

Imorgon gör vi nytt UL för könsbestämning. Det gick ju inte att se helt säkert sist så blev ombokade tills imorgon. Går det väl nu så kör vi överrasknings-kittet nästa helt, på kombinerad födelsedag-spansk-morsdag-och-könsavslöjande kalas Solig

Jag tippar fortfarande på flicka, fastän jag blivit osäker med tiden på om det verkligen var nubben jag såg i vecka 12, och tyckte men ev. sett en liten snorre på förra ULet. Jag låter mig nu guidas av min totalt icke-existerande midja (alt utåtbuktande sådan), haha. Ser flick-bred ut helt enkelt. Om en vecka ca vet vi förhoppningsvis:D

Svar på tråden BF oktober 2022