• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • Kallamakka
    Heffaklumpen007 skrev 2022-04-09 09:10:07 följande:
    Okej! Då kanske jag måste lyfta det med min rektor då, för hon har hittills bara ignorerat att jag berättat att jag är gravid..
    Jag fick strida lite för det jag också, men både HR säger att det måste ske en riskanalys för alla som är gravida, samt att Försäkringskassan fortsatt godkänner det, så chefen kan inte neka att göra en riskanalys i alla fall. Tar man då upp risken med COVID så kommer rektorn inte kunna garantera din säkerhet, eller omplacera dig. Så då är avstängning det enda som finns kvar att göra. Jag fick blanda in mitt fackliga ombud som krävde möte innan jag fick till mitt, då skrev hon direkt ut papperna för avstängning ifrån Försäkringskassans hemsida och skickade iväg dem. 
  • Heffaklumpen007
    Kallamakka skrev 2022-04-09 09:43:22 följande:
    Jag fick strida lite för det jag också, men både HR säger att det måste ske en riskanalys för alla som är gravida, samt att Försäkringskassan fortsatt godkänner det, så chefen kan inte neka att göra en riskanalys i alla fall. Tar man då upp risken med COVID så kommer rektorn inte kunna garantera din säkerhet, eller omplacera dig. Så då är avstängning det enda som finns kvar att göra. Jag fick blanda in mitt fackliga ombud som krävde möte innan jag fick till mitt, då skrev hon direkt ut papperna för avstängning ifrån Försäkringskassans hemsida och skickade iväg dem. 
    Ah okej! Tack! Min närmaste kollega är skyddsombud också, så ska prata med henne också. 
  • Kallamakka
    Heffaklumpen007 skrev 2022-04-09 10:30:16 följande:
    Ah okej! Tack! Min närmaste kollega är skyddsombud också, så ska prata med henne också. 
    Bara fråga om det dyker upp något mer som du undrar över själv tog jag hjälp av mammamalin på facebook, hon är också förskollärare. 
  • Heffaklumpen007
    Kallamakka skrev 2022-04-09 13:26:27 följande:
    Bara fråga om det dyker upp något mer som du undrar över själv tog jag hjälp av mammamalin på facebook, hon är också förskollärare. 
    Har du vaccinerat dig? Jag har tagit tre doser och haft Covid. Det är inget de kommer använda som anledning till varför man inte ska behöva bli avstängd? 

Jag antar att jag måste lösa det så snart som möjligt då jag är i 14+3 nu. ????
  • mammamalin
    Heffaklumpen007 skrev 2022-04-09 16:44:38 följande:
    Har du vaccinerat dig? Jag har tagit tre doser och haft Covid. Det är inget de kommer använda som anledning till varför man inte ska behöva bli avstängd? 

Jag antar att jag måste lösa det så snart som möjligt då jag är i 14+3 nu. ????
    vaccination kan inte enligt arbetsgivaren som en säkerhetåtgärd när det kommer till riskbedömningen :) Vaccinationen gör att man som gravid inte riskerar att bli allvarligt sjuk (som att ligga på IVA), men gravida efter vecka 20 är fortfarande i riskgrupp av den anledningen att det ökar risken för att föda för tidigt. Därför är det heller inget argument från arbetsgivarens håll att det inte längre ses som en samhällsfarlig sjukdom, utan det anses fortfarande som smittklass 3 och därav en fortsatt risk :) 
  • Andersson85
    Heffaklumpen007 skrev 2022-04-09 07:14:48 följande:

Hejsan! 
    Är ny här, har spanat lite grann men inte skrivit. 
    Jag undrar hur många som fortfarande blir avstängd från sitt jobb? Gäller det fortfarande? 
    Jag jobbar som förskollärare och fick Covid från jobbet i januari och nu har vi iallafall en familj hemma med covid..

Jag försökte fråga folkhälsomyndigheten om detta och fick ett väldigt långt svar med länkar hit och dit och det känns ju som att de vill att man ska bli avstängd... ????

Hur har ni tagit upp det med er chef om det? 

Hej! Jag jobbar i vården och får inte jobba efter vecka 20 fick vi reda på nu för nån vecka sen. Både jag och chefen hade hoppats på annat men det är klart att samma risk finns kvar även att pandemi och restriktioner avtar. Har kanske lite tur att jag kan bli omplacerad till en administrativ tjänst istället och då får jag ju fortsätta jobba ett tag till. Lite nervös för det brinner Lite i knutarna om jag måste gå hem iom försäkrings-kassan och deras handläggningstid men hoppas det löser sig bra på ett eller annat sätt! Så du borde ju inte heller få jobba vidare med tanke på smitta osv.
  • Bella1988

Hej! Jag hoppar in här i tråden med. Har Bf i slutet av september. Jag arbetar också inom vården och funderar över vilka riktlinjer som gäller för gravida. Min chef verkar inte ha så bra koll på detta. Vart i vården jobbar du? Det jag kan läsa på folkhälsomyndighetens hemsida är att det är förbud att jobba direkt med konstaterad eller misstänkt covidsmitt. Sen står det att från 1/4 räknas det inte längre som allmänfarlig sjukdom som ni skriver men att gravida ändå räknas som riskgrupp 3. Innebär det att man fortsatt endast får jobba patientnära fram till v20 tror ni?

• Kallamakka
    Bella1988 skrev 2022-04-10 08:04:05 följande:

Hej! Jag hoppar in här i tråden med. Har Bf i slutet av september. Jag arbetar också inom vården och funderar över vilka riktlinjer som gäller för gravida. Min chef verkar inte ha så bra koll på detta. Vart i vården jobbar du? Det jag kan läsa på folkhälsomyndighetens hemsida är att det är förbud att jobba direkt med konstaterad eller misstänkt covidsmitt. Sen står det att från 1/4 räknas det inte längre som allmänfarlig sjukdom som ni skriver men att gravida ändå räknas som riskgrupp 3. Innebär det att man fortsatt endast får jobba patientnära fram till v20 tror ni?

Yes. Det är oförändrat gällande gravida ifrån vecka 20 även om det inte räknas som allmänfarlig sjukdom, eftersom gravida ändå riskerar att föda för tidigt om de får covid. I mitt fall och andras så betyder det att vi blir avstängda från arbete från vecka 20. Som arbetsgivare ska man alltid göra en riskanalys när en medarbetare blir gravid, som tidigare sagt -med covid som risk i den analysen kommer det bli svårt för en arbetsgivare att tillåta arbete utan att göra anpassningar eller ja, stänga av en från arbete. 
  • Bella1988

Okej tack för svar, då har Jag lite bättre koll på vad som gäller, ska be min chef göra en riskbedömning med :) 

• Bella1988

Är det någon som är bra på att tyda ul-bilder? Jag var nyligen på första ul (v15) och är så nyfiken har dock svårt att tolka vad som är vad på bilden.. 

Svar på tråden BF oktober 2022