• Loppan1994

IVF 2022

Hej! 
    Någon mer som håller på med ivf nu? Tänkte vi kunde följas åt. Inne på sprutdag 6 med gonal-f och fyramadel.
    Ul på onsdag och så nervös ????

• Svar på tråden IVF 2022
  • norrsken91
    Noran89 skrev 2022-03-09 13:22:00 följande:

Vad härligt att höra att det gått bra på era äggplock! 16 ägg! Wow! 
    Jag har varit på första ultraljud i tisdags och hade då bara 2-3 större folliklar "/ men många mindre än 10mm, enl. Livio är de små inte uteslutna än utan kan komma ikapp inför äggplock..har nytt ultraljud imorgon. 
    Har idag börjat känna av lite tryck mot båda äggstockar och har betydligt mer flytningar. Är nojig att jag får ägglossning innan man hinner ta dem..men det kanske inte ens går om man tar Fyremadel? 
    Jag är lite nervös inför äggplocket och att få morfin, har aldrig fått det innan..men vill nog ha de ändå för är rädd det ska göra lika ont som det gjorde att göra HSS. 

Jag hade extrema ägglossningsflytningar under min sprutperiod. Däremot dagen innan plock var det jättetorrt och helt annorlunda blev supernervös att ägglossning hade skett men var lugnt. Så försök att inte oroa dig men jag VET känslan! Du kan be om att få lite morfin till en början, så kan de pyttsa i mer eftersom beroende på hur du känner dig. Men man hinner inte tänka där inne för allt går så fort. Ett tips är glöm inte andningen, tyckte de hjälpte bra att andas djupt och långa andetag. :) 
  • norrsken91
    Carina82 skrev 2022-03-09 15:23:19 följande:
    11 av 16 befruktades, känns jättebra! Dom fryser alla just pga risken för överstimulerig, känns rätt skönt faktiskt eftersom jag har rätt ont; mycket bättre än igår men ändå så pass att jag inte är så pepp på att ha nån som håller på där nere just nu haha! Fast seegt såklart att vänta i typ 1,5 månad aaa. På måndag ringer dom och berättar hur det gått, hoppas många klarar nedfrysning aaa.

Och du har insättning på lördag, ojoj vad spännande! Hur känns det? När får du höra hur det gått med nedfrysning och sånt?
    Grattis vad fint resultat :) Skönt med frys ändå så att du får återhämta dig. Inte kul att bli jättesjuk i överstimulering kan jag tänka mig! Har efter all påläsning förstått att det nästan är större chans att det tar sig efter insättning av frysta.  Ja det känns spännande, längtar. Bra fråga.. Tror nog att jag får informationen där och då om hur det blir med de övriga. Skönt om man kan frysa ner och använda framöver om det inte skulle ta sig nu. 
  • HannaIsabell

Hej! Kom just hem från äggplock och det blev 8 ägg även för oss. Det var verkligen över förväntan eftersom det på ultraljudet i måndags bara var 5 av 8 som var tillräckligt stora. Nu ska vi bara se hur det går med befruktningen imorn.. sen blir det insättning antingen på sön eller tisdag. Min sambo fick inte vara med på uttaget, i Gbg har de inte släppt restriktionerna på Livio än. Men det gick bra tycker jag, det som typ gjorde mest ont var när de satte infarten i armen. Nu ligger jag på soffan men känner knappt något.
    Men så kul att alla era 8 blev befruktade!! Var det lör ni hade insättning? Får ni reda på hur många som kan frysas på lör också?

• HannaIsabell
    norrsken91 skrev 2022-03-07 11:19:57 följande:

Hej,

Gjorde mitt äggplock idag. Var så fruktansvärt nervös igårkväll men jag hoppas jag kan lugna något med min upplevelse. Fick två Alvedon en halvtimme innan, sedan var det dags. Jag hade bett om att inte få morfin då jag hatar känslan av yrsel. Han som gjorde plocket förklarade exakt hur och var han gjorde samt när det skulle sticka till. Fick en chock av hur lite sticket av bedövningen kändes, haha. Och då var det de enda jag tyckte kändes mest. När plocket var igång kändes det som ett svagt tryck i en millisekund. Min man fick också följa med de hade släppt på de restriktionerna nu, han tyckte det var coolt att se samt skönt att ha honom där. 

Så vill bara säga att det behöver inte vara rena pinan, men det är dock väldigt individuellt hur man känner förstås. Jag är ändå glad att jag förberett mig på det värsta och fick bevisar motsatsen. Fick ut 8 ägg, så nu återstår väntan till imorgon för att få svar. 

Lycka till ni som inväntar ert plock :) 

Mitt svar ovan var till dig norrsken men verkar inte ha gått att citera Glad
  • norrsken91
    HannaIsabell skrev 2022-03-10 11:43:17 följande:

Hej! Kom just hem från äggplock och det blev 8 ägg även för oss. Det var verkligen över förväntan eftersom det på ultraljudet i måndags bara var 5 av 8 som var tillräckligt stora. Nu ska vi bara se hur det går med befruktningen imorn.. sen blir det insättning antingen på sön eller tisdag. Min sambo fick inte vara med på uttaget, i Gbg har de inte släppt restriktionerna på Livio än. Men det gick bra tycker jag, det som typ gjorde mest ont var när de satte infarten i armen. Nu ligger jag på soffan men känner knappt något.
    Men så kul att alla era 8 blev befruktade!! Var det lör ni hade insättning? Får ni reda på hur många som kan frysas på lör också?

Men vad bra! Skönt att du inte har så ont heller. Jag tog 2 Alvedon på kvällen samma dag som mitt plock efter det har jag inte behövt något mer. Även börjat med Cyclogest, fick du samma eller lutinus? Ja vi har insättning på lördag och då får vi svar på hur det blir med frys, väldigt dåligt påläst om det så vet inte hur det fungerar alls vad som gäller om de kan frysas eller ej.  Hoppas tiden går fort för dig nu, tyckte det var svårt att fokusera på annat innan man fick samtalet dagen därpå? :) 
  • Carina82
    Noran89 skrev 2022-03-09 18:03:46 följande:
    Åh tack för det lugnande svaret! :D <3 
    Tråkigt nog kommer sambon inte få vara med då Livio Umeå har kvar restriktionerna mars ut, hade känts lite bättre att ha han med. 
    Hur funkar det med nedfrysning? Man måste alltså vänta 1,5månad innan insättning? Hur menar du att det väljs nedfrysning pga risk för överstimulering, de har ju redan plockat ut äggen? Haha tusen frågor från en som trodde hon hade koll xD 
    Min kille var inte heller med, men var nästan lika bra eftersom han är så spruträdd haha! Däremot är det såklart trist hur utesluten han blir ur processen pga dumma pandemin.. och hade varit skönt med stöd. Vad gäller överstimulering så blir risken högre vid återföring i samma cykel eftersom alla hormoner och sånt (?) då fortsätter utvecklas - utöver de mediciner som redan finns i kroppen kommer ju (förhoppningsvis) ännu mer i samband med en ev graviditet. Ja du hör ju, har är inte superkoll men nåt sånt verkar det handla om :)  

Det där med återföring av fryst embryo så har jag inte helt fattat ännu, men förstod det som att jag först ska ha mensen nu efter sprutorna. Och sen ytterligare en mens. Och SEN sker återföring en vid ägglossning. Supersegt! 
  • Noran89
    Carina82 skrev 2022-03-10 18:52:11 följande:
    Min kille var inte heller med, men var nästan lika bra eftersom han är så spruträdd haha! Däremot är det såklart trist hur utesluten han blir ur processen pga dumma pandemin.. och hade varit skönt med stöd. Vad gäller överstimulering så blir risken högre vid återföring i samma cykel eftersom alla hormoner och sånt (?) då fortsätter utvecklas - utöver de mediciner som redan finns i kroppen kommer ju (förhoppningsvis) ännu mer i samband med en ev graviditet. Ja du hör ju, har är inte superkoll men nåt sånt verkar det handla om :)  

Det där med återföring av fryst embryo så har jag inte helt fattat ännu, men förstod det som att jag först ska ha mensen nu efter sprutorna. Och sen ytterligare en mens. Och SEN sker återföring en vid ägglossning. Supersegt! 
    Oj vilken dryg väntan innan återföring av fryst embryo "/ 

Jag gjorde mitt andra ultraljud idag, där de största folliklarna var 26 och 22mm, vet dock inte hur många fler där fanns och om de är tillräckligt stora. Men vi är bokade för äggplock på måndag! Hoppas på att det finns fler att få ut än dem två stora
  • HannaIsabell
    norrsken91 skrev 2022-03-10 12:48:07 följande:
    Men vad bra! Skönt att du inte har så ont heller. Jag tog 2 Alvedon på kvällen samma dag som mitt plock efter det har jag inte behövt något mer. Även börjat med Cyclogest, fick du samma eller lutinus? Ja vi har insättning på lördag och då får vi svar på hur det blir med frys, väldigt dåligt påläst om det så vet inte hur det fungerar alls vad som gäller om de kan frysas eller ej.  Hoppas tiden går fort för dig nu, tyckte det var svårt att fokusera på annat innan man fick samtalet dagen därpå? :) 
    Hej igen! Får helt ta tillbaka det jag sa igår ang ingen smärta.. inatt kom smärtorna i magen som sedan avtog igen men nu på kvällen eskalerade det med hög feber. Varit helt sängliggande i några timmar nu men lyckades få tag på livios jourläkare som skrev ut antibiotika. Det verkar som att jag är den 1 på 1000 som fått en infektion i livmodern, typiskt.
    Fick iaf besked i morse att 5 av 8 ägg blivit befruktade så det känns helt ok. vi ska höras på måndag och så får jag väl se vad de säger om färsk återföring i den här cykeln.
    Jag började med Lutinus idag.
    Hur går det för dig? Laddad inför imorgon? :)
  • norrsken91
    HannaIsabell skrev 2022-03-11 21:25:24 följande:
    Hej igen! Får helt ta tillbaka det jag sa igår ang ingen smärta.. inatt kom smärtorna i magen som sedan avtog igen men nu på kvällen eskalerade det med hög feber. Varit helt sängliggande i några timmar nu men lyckades få tag på livios jourläkare som skrev ut antibiotika. Det verkar som att jag är den 1 på 1000 som fått en infektion i livmodern, typiskt.
    Fick iaf besked i morse att 5 av 8 ägg blivit befruktade så det känns helt ok. vi ska höras på måndag och så får jag väl se vad de säger om färsk återföring i den här cykeln.
    För mig har det gått pannkaka idag.. På eftermiddagen fick jag fruuuuktansvärda smärtor i högra äggstocken. Så varit på akuten från 16-21 :( De visade på överstimulering grad 1. Ingen vätska i buken men äggblåsor som var runt 7 cm. Den gynekologin pratade med någon annan och kom sedan tillbaka och sa att det var okej med insättning imorgon men att jag sedan ska på uppföljning på måndag och börja med fragminsprutor. Vi ska börja vår resa 5-6 ner till Falun imorgonbitti och det känns som vi får vara beredd på att toralfrysa. Finns ju inget nummer att få tag på dom på helgen, så korkat att vi inte frågade om detta innan. Folk lär ju kunna bli sjuk helger hur gör man då? Så nu känns allt lite ovisst.. Har ändå totalt 70 mil i bil imorgon. 

Otur med infektion men skönt med antibiotika, hoppas det vänder snabbt! Krya på! 
  • Carina82
    HannaIsabell skrev 2022-03-11 21:25:24 följande:
    Å jobbigt med infektionen, så himla typiskt, hoppas det blir bättre snart! Får se hur det blir med återföringen, hoppas du på färsk återföring eller tycker du det vore skönt att återhämta dig först? Förstår om känslan är tudelad <3 Bra resultat med befruktningen iaf :) 
    norrsken91 skrev 2022-03-11 22:52:59 följande:
    För mig har det gått pannkaka idag.. På eftermiddagen fick jag fruuuuktansvärda smärtor i högra äggstocken. Så varit på akuten från 16-21 :( De visade på överstimulering grad 1. Ingen vätska i buken men äggblåsor som var runt 7 cm. Den gynekologin pratade med någon annan och kom sedan tillbaka och sa att det var okej med insättning imorgon men att jag sedan ska på uppföljning på måndag och börja med fragminsprutor. Vi ska börja vår resa 5-6 ner till Falun imorgonbitti och det känns som vi får vara beredd på att toralfrysa. Finns ju inget nummer att få tag på dom på helgen, så korkat att vi inte frågade om detta innan. Folk lär ju kunna bli sjuk helger hur gör man då? Så nu känns allt lite ovisst.. Har ändå totalt 70 mil i bil imorgon. ! 
    Hjälp, usch vad läskigt!! Ja låter som att det kanske kommer bli totalfrys men det kanske är vad din kropp behöver. Med tanke på att du förhoppningsvis sen ska vara gravid i 9 månader <3

70 mil! Åh hjälp! Verkligen konstigt att ni inte fått nåt journummer, känns ju som en uppenbar grej så här i efterhand  <3 (men fullt förståeligt att ni inte tänkte på det)
Svar på tråden IVF 2022