• Anonym (Loo)

Har du varit i en mixad bastu?

En vän till mig som bor i Tyskland berättade att hon flera gånger innan coronan besökte badhus där det var mixad bastu. Alla duschade och bastade nakna. Av någon anledning fann jag det spännande. Finns det i Sverige? Har du upplevt det? Hur var det i så fall? Finns det någon sexuell stämning över det hela eller bryr man sig inte om det är en kvinna eller man som man ser?

• Svar på tråden Har du varit i en mixad bastu?
  • Anonym (Jo...)
    Anonym (jodå) skrev 2022-01-15 22:53:35 följande:

Jag har varit i på ett badhus i Berlin där alla badade med badkläder men omklädningsrum och bastu var mixat och i bastun satt män och kvinnor nakna tillsammans. Är det mest naturliga i Tyskland. Även vid vanliga badsjöar är det normalt att folk är nakna. Tyskar i allmänhet är extremt mycket nudister och nej, tror inte det är så sexuellt laddat. Verkar som att det är socialt oaccepterat med folk som stirrar liksom.

(Men självklart kunde inte jag låta bli, i smyg :)

En annan erfarenhet jag har  är Roskildefestivalen men det var för 20 år sedan. Där var alla nakna i duscharna och där var det mer sexuellt laddat. Där upplevde jag att många hade svårt att stirra på varandra och det var många "rosiga" kinder bland tjejerna och många killar som skruvade på sig och vände sig mot väggen för att motarbeta och dölja ståndet.

Men underbart var det och jag upptäckte att det var MÅNGA som njöt av att visa upp sig, fler tjejer / kvinnor än jag var beredd på. Det var tydligt

Roskilde, ja. Fick praktstånd i mixade duschen där en gång för längesedan.
  • Anonym (basta)
    cosinus skrev 2022-01-12 09:39:08 följande:

Vad gäller gemensamma omklädningsrum fanns det åtminstone för 18 år sen på en del babysim runt om i Sverige. Helt enkelt för att föräldrarna skulle kunna hjälpas åt med bebisarna. Väldigt, väldigt långt ifrån sexig stämning :)

Hur fungerade det med mixat omklädningsrum för babysim? Var duscharna också mixade eller hade man uppdelat där eller draperier för?
  • Gaskarl

Jag har också funderat på varför det är så ovanligt med mixad bastu i Sverige, ha vi inte kommit längre? Vi som har varit både syndens land och sedda som så frigjorda, av andra länder, så kan vi inte ens vara nakna i samma bastu.

• ToniErdmann
    Gaskarl skrev 2022-01-31 22:27:58 följande:

Jag har också funderat på varför det är så ovanligt med mixad bastu i Sverige, ha vi inte kommit längre? Vi som har varit både syndens land och sedda som så frigjorda, av andra länder, så kan vi inte ens vara nakna i samma bastu.

Med tanke på att anmälda sexualbrott ökat med cirka 750 % sedan mitten av 1970-talet så vet jag inte om mixad bastu vore en toppenidé.
  • Anonym (Fri man)
    Anonym (Loo) skrev 2022-01-11 19:10:12 följande:
    Har du varit i en mixad bastu?

En vän till mig som bor i Tyskland berättade att hon flera gånger innan coronan besökte badhus där det var mixad bastu. Alla duschade och bastade nakna. Av någon anledning fann jag det spännande. Finns det i Sverige? Har du upplevt det? Hur var det i så fall? Finns det någon sexuell stämning över det hela eller bryr man sig inte om det är en kvinna eller man som man ser?

Jag gick en gång in i en bastu blandad med gymmet, men villkoret var att du stannade i trosor för både män och kvinnor, barbröstade, och om du tar en blick kommer du att känna att du får en smäll av straff, och jag kände riktig fobi, platsen är mycket allvarlig, det finns inget att njuta av alls,
    Det var första och sista gången, och jag vill inte upprepa det
  • Gaskarl
    ToniErdmann skrev 2022-01-31 22:34:37 följande:
    Med tanke på att anmälda sexualbrott ökat med cirka 750 % sedan mitten av 1970-talet så vet jag inte om mixad bastu vore en toppenidé.
    Sjukt eller hur. Bastu är ju inte sexuellt direkt. Varför funkar det i andra länder, obegripligt, vad är det med Sverige, samma med skjutningar och sprängningar.
  • Anonym (Kallbadare)

Jag kallbadar sedan flera år tillbaka.
    kallbad för mig är att bada i havet och basta.
    i Malmö och Helsingborg finns flera bastun.
    För mig är Riberborgs Kallbadhus det ultimata stället att bada på.

Ribban är nudistbad. Inga kläder tillåtna. 

Mixbastun är en ångbastun vilket innebär att det är tillräckligt Svalt för att hänga i och snacka med andra. Sporadiskt blir det svinvarmt när vatten sprutar ner på aggregatet.

Det är otroligt härligt att hänga med andra människor över könsgränserna och under nakna former. Här blandas människor från olika länder och bakgrunder och när kläderna inte finns där så tror jag vi alla upplevs jämbördiga. Samtalen och dynamiken är det som gör hela grejen med att basta mix.

med det sagt; sånna som gör en sexuell grej av detta åker ut omedelbart. Till dig som vill besöka en naken mixbastu för din sexuella nyfikenhets skull - besök en swingersklubb istället - jag går dit också när jag blir sugen på nakenlekar.

Det finns inget mera störande än människor som är och bastar med fel intentioner - vi ser sådant direkt och vi ser mönstret hos dessa individer. Gör oss en tjänst och stanna hemma eller lösa dina sexuella behov någon annanstans.

• Anonym (AUT)

Jag var på spa i Österrike. Vi kom dit då det öppnade och i vanlig ordning drog vi på oss badbyxor innan vi lämnade herrarnas omklädningsrum. Jag satte mig i den då tomma bubbelpoolen. Efter några minuter kom sig plötsligt fem nakna män och satte sig där de med. Jag blev förvånad och gick upp för att basta, och då visade det sig att där var det mixat med nakna män och kvinnor.

Som svensk kändes allt rätt konstigt.

• Anonym (Jo...)
    Anonym (Kallbadare) skrev 2022-02-01 08:35:05 följande:

Jag kallbadar sedan flera år tillbaka.
    kallbad för mig är att bada i havet och basta.
    i Malmö och Helsingborg finns flera bastun.
    För mig är Riberborgs Kallbadhus det ultimata stället att bada på.

Ribban är nudistbad. Inga kläder tillåtna. 

Mixbastun är en ångbastun vilket innebär att det är tillräckligt Svalt för att hänga i och snacka med andra. Sporadiskt blir det svinvarmt när vatten sprutar ner på aggregatet.

Det är otroligt härligt att hänga med andra människor över könsgränserna och under nakna former. Här blandas människor från olika länder och bakgrunder och när kläderna inte finns där så tror jag vi alla upplevs jämbördiga. Samtalen och dynamiken är det som gör hela grejen med att basta mix.

med det sagt; sånna som gör en sexuell grej av detta åker ut omedelbart. Till dig som vill besöka en naken mixbastu för din sexuella nyfikenhets skull - besök en swingersklubb istället - jag går dit också när jag blir sugen på nakenlekar.

Det finns inget mera störande än människor som är och bastar med fel intentioner - vi ser sådant direkt och vi ser mönstret hos dessa individer. Gör oss en tjänst och stanna hemma eller lösa dina sexuella behov någon annanstans.

Ribban, ja. Så stor man plötsligt där med största ståndet i luften....
  • AgroDad

Vi har gemensam bastu med grannarna i samband med löpträning och bad.

Måste säga att det är en höjdpunkt på många olika sätt väldigt motiverande... 

• Anonym (Tittar gärna på dig)

Kan du utveckla motivationen...

• AgroDad

Motivationen kommer från några läckra fruar som är vältränade och inte har något problem att visa upp det? Man vill liksom passa in i sällskapet..

• Anonym (Hellas)
    AgroDad skrev 2022-02-02 16:28:43 följande:

Vi har gemensam bastu med grannarna i samband med löpträning och bad.

Måste säga att det är en höjdpunkt på många olika sätt väldigt motiverande... 

Bastar ni hemma hos någon av grannarna då? Låter trevligt med mycket naket:) 
  • AgroDad

Det är lite olika vi det gynnsamt dvs flera av grannarna har fina bastur (även vi) och sen finns det några anläggningar på området  (säger inte var)..... isvak tillhör lyxen.

• Anonym (Hellas)
    AgroDad skrev 2022-02-10 13:48:24 följande:

Det är lite olika vi det gynnsamt dvs flera av grannarna har fina bastur (även vi) och sen finns det några anläggningar på området  (säger inte var)..... isvak tillhör lyxen.

Haha, nej säg inte var. Skulle ju jobbigt om ni fick åskådare:) Låter underbart med isvak:)
Svar på tråden Har du varit i en mixad bastu?