• Anonym (Loo)

Har du varit i en mixad bastu?

En vän till mig som bor i Tyskland berättade att hon flera gånger innan coronan besökte badhus där det var mixad bastu. Alla duschade och bastade nakna. Av någon anledning fann jag det spännande. Finns det i Sverige? Har du upplevt det? Hur var det i så fall? Finns det någon sexuell stämning över det hela eller bryr man sig inte om det är en kvinna eller man som man ser?

• Svar på tråden Har du varit i en mixad bastu?
  • Anonym (2022)

Har ett par gånger bastat och duschat med motsatta könet (tjejer, kvinnor). Visst det var lite speciellt att stå och duscha som ensam kille samtidigt som det kommer fyra nakna universitetstjejer i min egen ålder och ställer sig duschen mitt emot när det fanns andra duschar lediga. För mig fanns det inget sexuellt alls i det hela, mer än att man noterade hur vackra dem var. Min känsla var snarare att de var tjejerna som stirrade samt ville visa upp sig för mig då de valde duscharna precis mitt emot där jag stod och vände sig om mot mig så jag skulle se dem framifrån.

• Anonym (Dingel)

Jag har som ung efter seglingstävling i Finland där jag bodde. Hörde att det var gemensam bastu med ingång från både damernas och herrarnas duschrum. Var lite tal om hur man skulle göra och andra tjejer tog handduk runt sig så jag gjorde lika och gick in. Konstaterade bara att alla verkade ha badbyxor, baddräkt eller handduk. Döm om min förvåning när några killar gick iväg och jag såg hur det dinglade mellan benen. Jag ser inget vidare utan glasögon och killarna var så solbrända att det jag tolkat som ljusa badbyxor var deras bleka hud. Jag hoppades innerligt att jag inte råkat titta ditåt för mycket, övriga kunde ju inte tänka sig att jag inte såg, haha.

• Anonym (Ronny)
    Anonym (2022) skrev 2022-01-11 23:13:11 följande:

Har ett par gånger bastat och duschat med motsatta könet (tjejer, kvinnor). Visst det var lite speciellt att stå och duscha som ensam kille samtidigt som det kommer fyra nakna universitetstjejer i min egen ålder och ställer sig duschen mitt emot när det fanns andra duschar lediga. För mig fanns det inget sexuellt alls i det hela, mer än att man noterade hur vackra dem var. Min känsla var snarare att de var tjejerna som stirrade samt ville visa upp sig för mig då de valde duscharna precis mitt emot där jag stod och vände sig om mot mig så jag skulle se dem framifrån.

Du kände dig inte objektifierad? Måste känts utsatt som ensam man i den situationen?
  • cosinus

Vad gäller gemensamma omklädningsrum fanns det åtminstone för 18 år sen på en del babysim runt om i Sverige. Helt enkelt för att föräldrarna skulle kunna hjälpas åt med bebisarna. Väldigt, väldigt långt ifrån sexig stämning :)

Vad gäller bastu så, nej, ingen sexig stämning där heller. Man sitter och surrar och råkar vara nakna för att det är det man gör i en bastu. Oavsett om man är man eller kvinna.

Jag har aldrig känt mig uttittad, jag har aldrig känt mig utsatt. Det är ju inte så jag kastat mig in hals över huvud i en bastu med män jag inte känner. Det är ju mina vänner jag bastat med.

Enda gången jag varit lite obekväm naken i en dusch var när jag var 18-19 och duschade efter en cupmatch och ena motståndarlagets tränare helt plötsligt stod naken i duschen bredvid. Det var lite otippat och lite creapy.

• Anonym (V)

Var i en mixad bastu en gång när jag var 23. Hade aldrig sett nakna kvinnor i verkligheten så jag hade fullt sjå att anstränga mig för att inte titta. Men när en kvinna med mullig bak gick ut och jag såg hur hennes rumpa gungade när hon gick kände jag hur PetterNiklas började resa sig. Sprang ut och hoppades ingen märkte nåt. Skämdes som en hund.

• Anonym (Undrar)
    cosinus skrev 2022-01-12 09:39:08 följande:

Vad gäller gemensamma omklädningsrum fanns det åtminstone för 18 år sen på en del babysim runt om i Sverige. Helt enkelt för att föräldrarna skulle kunna hjälpas åt med bebisarna. Väldigt, väldigt långt ifrån sexig stämning :)

Vad gäller bastu så, nej, ingen sexig stämning där heller. Man sitter och surrar och råkar vara nakna för att det är det man gör i en bastu. Oavsett om man är man eller kvinna.

Jag har aldrig känt mig uttittad, jag har aldrig känt mig utsatt. Det är ju inte så jag kastat mig in hals över huvud i en bastu med män jag inte känner. Det är ju mina vänner jag bastat med.

Enda gången jag varit lite obekväm naken i en dusch var när jag var 18-19 och duschade efter en cupmatch och ena motståndarlagets tränare helt plötsligt stod naken i duschen bredvid. Det var lite otippat och lite creapy.

Blev lite nyfiken här. Om du hade en ny partner sen bara några månader tillbaka som känner sig obekväm med att du och framför allt hen bastar med enbart dina vänner (några du t om har haft sex med eller varit tillsammans med) hade du då avstått ifrån att basta med dom för din nya partners skull, eller är personen för svartsjuk och inte värd någonting?

Nu hoppas jag för Gud skull att du inte är mitt x, för vill ha någon annans syn på frågan i liknande situation.
  • Anonym (Nej)

Nej jag har sluppit det. Om jag skulle vara i en mixad bastu så är badkläder ett krav.

• Anonym (K)
    Anonym (V) skrev 2022-01-12 09:48:29 följande:

Var i en mixad bastu en gång när jag var 23. Hade aldrig sett nakna kvinnor i verkligheten så jag hade fullt sjå att anstränga mig för att inte titta. Men när en kvinna med mullig bak gick ut och jag såg hur hennes rumpa gungade när hon gick kände jag hur PetterNiklas började resa sig. Sprang ut och hoppades ingen märkte nåt. Skämdes som en hund.

Du kan inte kontrollera dig bara för att en kvinnas rumpa guppar?? Oj?.
  • cosinus
    Anonym (Undrar) skrev 2022-01-12 09:59:52 följande:
    Blev lite nyfiken här. Om du hade en ny partner sen bara några månader tillbaka som känner sig obekväm med att du och framför allt hen bastar med enbart dina vänner (några du t om har haft sex med eller varit tillsammans med) hade du då avstått ifrån att basta med dom för din nya partners skull, eller är personen för svartsjuk och inte värd någonting?

Nu hoppas jag för Gud skull att du inte är mitt x, för vill ha någon annans syn på frågan i liknande situation.
    Haha, nä jag är inte ditt ex.

Helt ärligt skulle jag nog inte anpassa mig. Jag var tillsammans med en kille för sisådär 25 år sen som var svartsjuk, naken var hemskt och han fick panik av bara tanken. Då tjorvade jag med handdukar och annat elände för att försöka göra honom halvnöjd men jag fixar inte att vara pryd för någon annans skull. Naken är inte ett problem om man inte gör det till ett och att jag då som inte ser något problem (eller något sexuellt) tycker det är jobbigt att hålla på att gömma mig och dessutom ev göra andra obekväma för att de tror att jag är obekväm. För att någon annan inbillar sig att det finns en stämning som inte finns.

Nä det skulle jag nu som 45-åring inte ställa upp på.

Sen är det ju inte så att jag bastar naken med folk i tid och otid. Sist var nog 2 år sen. Var på fest hos en gammal vän (manlig) och bastade där med kompisen, kompisens fru och ytterligare en gemensam manlig vän. Dricka lite öl, surra lite, sitta i handduk och svalka sig ute. Underbart men väldigt osexigt. 
  • Jonnynilsson

Jag tror inte det finns några mixade bastu utan klädtvång i Sverige. På relaxen i vårt badhus står det klart och tydligt att man skall ha badkläder på sig i den mixade delen.

Jag har däremot varit i Tyskland ett flertal gånger och precis som man skrivit ovan är det mer regel än undantag att man mixar kön i såväl omklädning som dusch och bastu på badhusen. Men naturligtvis har alla badkläder på ute i simhallen.

Jag fick en utskällning i Tyskland av en badvakt för många år sedan då jag inte hade fötterna på handduken. Alla satt på handduken och lät den hänga ner framför så även fötterna var på handduken. Jag hade missat det.

Halte deine Füße auf dem Handtuch. Kein Schweiß auf den Bänken! skrek han med myndig stämma. Jag förstod inte riktigt vad han vill först (mina kunskaper i tyska språket är något begränsade) men en annan person i bastun visade hur jag skulle göra.

Svar på tråden Har du varit i en mixad bastu?