• MBL1712

Ni som ska föda i jan el feb

Hej allihopa

Är det några som skulle vilja vara med och vädra lite tankar inför förlossningen?

Hur mår ni? Hur mår eran kropp? Är ni redo el känner ni lite stress? Osv osv...

• Svar på tråden Ni som ska föda i jan el feb
  • Gasellen87
    MBL1712 skrev 2022-01-09 20:26:59 följande:

Vilken kämpe du är!

Har du möjlighet att få ordentligt med vila under dagarna?

Tack! Jag har varit avstängd från jobbet sedan v 20 så kan vila lite på dagarna när de stora är i skolan och lilla är på förskolan (de dagar han är det) nu har det vart jullov och då är det fullt ös, men det fungerar ändå bra då mina stora är 8,5 år och 6,5 år så de är ändå ganska självgående :)

Hur går det för dig? Är det första barnet?
  • Mimi93

Hur gör ni som har barn på förskolan? Skickar ni barnen eller håller ni dem hemma?

Vet inte hur man ska tänka, vill inte att min 3-åring ska bli sjuk och ta med någon smitta hem nu när jag har så lite kvar till förlossningen?

• Gasellen87
    Mimi93 skrev 2022-01-10 16:41:42 följande:

Hur gör ni som har barn på förskolan? Skickar ni barnen eller håller ni dem hemma?

Vet inte hur man ska tänka, vill inte att min 3-åring ska bli sjuk och ta med någon smitta hem nu när jag har så lite kvar till förlossningen?

Jag har tre barn sedan innan varav två skolbarn. De måste ju gå oavsett så där kan jag inget göra. Yngsta blir 2 år i slutet av februari. Hans plats ska jag pausa från ca 2-3 veckor innan bf och sen ha på paus tills i september är tanken. Han får gå 15-timmar nu, men om det börjar gå en massa så kommer jag plocka hem honom.

Jag hade hållit 3-åringen hemma iaf några veckor innan bf. Beror ju på hur behovet ser ut oxå såklart, om barnet är lätt att underhålla hemma eller om det behövs sociala kontakter från förskolan.
  • Lilith81
    Mimi93 skrev 2022-01-10 16:41:42 följande:

Jag har två förskolebarn, jag vet inte riktigt hur vi ska göra sen, men det lutar åt att de får gå kvar på förskolan 15 tim/v.

De är så pass stora att de inte sover eller vilar något alls under dagen, och de är väldigt aktiva.
  • Mimi93

Tack för svar! Det lutar åt att vi håller honom hemma, vill verkligen inte bli sjuk inför förlossningen. Han är relativt lätt att underhålla hemma med lite lek och promenader. Vill bara inte att det ska påverka honom negativt, att han hamnar efter på något sätt men det kanske inte är någon fara.

• Gasellen87
    Mimi93 skrev 2022-01-10 19:30:38 följande:

Tack för svar! Det lutar åt att vi håller honom hemma, vill verkligen inte bli sjuk inför förlossningen. Han är relativt lätt att underhålla hemma med lite lek och promenader. Vill bara inte att det ska påverka honom negativt, att han hamnar efter på något sätt men det kanske inte är någon fara.

Jag jobbar inom skola och har arbetat inom förskola och det är ingen fara om han är hemma nu. Antar han kommer gå senare igen och än så länge är han ändå så pass liten att du kan ge honom mycket hemma. Jag hade min 4,5-åring hemma när lillebror föddes sen kom Corona och han va hemma nästan hela tiden med mig och lillebror. Var bara på förskolan i perioder när det var mindre sjukdomar. Han är nu 6,5 år och är på samma nivå som de andra i förskoleklassen trots att han är den enda som varit hemma större delen från 4,5-6 år.
  • MBL1712
    Gasellen87 skrev 2022-01-10 06:56:10 följande:

Tack! Jag har varit avstängd från jobbet sedan v 20 så kan vila lite på dagarna när de stora är i skolan och lilla är på förskolan (de dagar han är det) nu har det vart jullov och då är det fullt ös, men det fungerar ändå bra då mina stora är 8,5 år och 6,5 år så de är ändå ganska självgående :)

Hur går det för dig? Är det första barnet?

Ah jag förstår, vad bra :)

Det går bra för mig men kämpar med foglossning speciellt på natten så inte mycket sömn. Har två barn sedan innan, 4 år och 2 år
  • MBL1712
    Mimi93 skrev 2022-01-10 19:30:38 följande:

Tror absolut inte att det är någon fara att han är hemma. Jag gick inte på förskola alls när jag var liten och det gick bra ;p

Planen är att våra barn kommer gå till minst 2 veckor innan sen får vi se hur det ser ut då.
  • Gasellen87
    MBL1712 skrev 2022-01-14 03:40:39 följande:

För er som har förvärkar, hur länge sitter det i för er?

Menar du i tid eller hur många dagar/veckor innan det va på riktigt?

Jag hade förvärkar med mitt första barn i drygt 1 månad innan det var riktiga värkar. Minns att jag fick andas igenom dem.
Svar på tråden Ni som ska föda i jan el feb