Inlägg från: Gasellen87 |Visa alla inlägg
  • Gasellen87

Ni som ska föda i jan el feb

Här är en till, väntar en liten fyra, bf i slutet av februari. Är inte alls pepp på förlossning och känner mig inte redo för smärtan. Hade en ganska jobbig förlossning med nr 3 och de fick springa iväg med sonen för förlossningen gick så fort så han var medtagen. Dock gick allt bra och han va hos mig igen efter ca 10 min.

Jag har haft en jobbig graviditet, extremt trött och mycket illamående spec de första 20 veckorna. Nu börjar jag även få lite ont i bäcken och rygg. Har gått upp 14 kg hittills vilket är lite för mig som brukar sluta på +25 kg :)

Har inte börjat förbereda något alls typ fast jag är i v 34 nu, då denna graviditet inte va planerad så tror jag inte jag fattar ännu att de faktiskt närmar sig.

• Gasellen87
    MBL1712 skrev 2022-01-09 20:26:59 följande:

Vilken kämpe du är!

Har du möjlighet att få ordentligt med vila under dagarna?

Tack! Jag har varit avstängd från jobbet sedan v 20 så kan vila lite på dagarna när de stora är i skolan och lilla är på förskolan (de dagar han är det) nu har det vart jullov och då är det fullt ös, men det fungerar ändå bra då mina stora är 8,5 år och 6,5 år så de är ändå ganska självgående :)

Hur går det för dig? Är det första barnet?
  • Gasellen87
    Mimi93 skrev 2022-01-10 16:41:42 följande:

Hur gör ni som har barn på förskolan? Skickar ni barnen eller håller ni dem hemma?

Vet inte hur man ska tänka, vill inte att min 3-åring ska bli sjuk och ta med någon smitta hem nu när jag har så lite kvar till förlossningen?

Jag har tre barn sedan innan varav två skolbarn. De måste ju gå oavsett så där kan jag inget göra. Yngsta blir 2 år i slutet av februari. Hans plats ska jag pausa från ca 2-3 veckor innan bf och sen ha på paus tills i september är tanken. Han får gå 15-timmar nu, men om det börjar gå en massa så kommer jag plocka hem honom.

Jag hade hållit 3-åringen hemma iaf några veckor innan bf. Beror ju på hur behovet ser ut oxå såklart, om barnet är lätt att underhålla hemma eller om det behövs sociala kontakter från förskolan.
  • Gasellen87
    Mimi93 skrev 2022-01-10 19:30:38 följande:

Tack för svar! Det lutar åt att vi håller honom hemma, vill verkligen inte bli sjuk inför förlossningen. Han är relativt lätt att underhålla hemma med lite lek och promenader. Vill bara inte att det ska påverka honom negativt, att han hamnar efter på något sätt men det kanske inte är någon fara.

Jag jobbar inom skola och har arbetat inom förskola och det är ingen fara om han är hemma nu. Antar han kommer gå senare igen och än så länge är han ändå så pass liten att du kan ge honom mycket hemma. Jag hade min 4,5-åring hemma när lillebror föddes sen kom Corona och han va hemma nästan hela tiden med mig och lillebror. Var bara på förskolan i perioder när det var mindre sjukdomar. Han är nu 6,5 år och är på samma nivå som de andra i förskoleklassen trots att han är den enda som varit hemma större delen från 4,5-6 år.
  • Gasellen87
    MBL1712 skrev 2022-01-14 03:40:39 följande:

För er som har förvärkar, hur länge sitter det i för er?

Menar du i tid eller hur många dagar/veckor innan det va på riktigt?

Jag hade förvärkar med mitt första barn i drygt 1 månad innan det var riktiga värkar. Minns att jag fick andas igenom dem.
  • Gasellen87
    MBL1712 skrev 2022-01-14 07:45:24 följande:

Jag tänker tid per gång... jag har haft en del förvärkar till och från och dom har hållt i som mest i ca 4 tim. Men det senaste dygnet har det hållt i sig kanske 8 tim :/ och sen molande värk efter..

Hoppas det släpper snart!

Ja, minà kunde oxå hålla på att komma och gå i flera timmar varje dag. När är bf?
  • Gasellen87

Hur går det för er alla? Någon som fått ännu? Här är det runt 4 veckor til bf. Bebis är fixerad och ligger väldigt djupt ner i bäckenet. Jag är ändå helt säker på att gå över tiden igen precis som det de andra tre. 

• Gasellen87
    Anonym4848 skrev 2022-01-27 11:01:05 följande:
    2,5 vecka kvar här! Bebis var "Nästan fixerad" hos BM förra veckan, känns som att magen sjunkit en del och mycket tryck mot blygdbenet när hon rör sig nu, inte så skönt! Hehe första barnet så har ingen aning...kan ju börja när som eller om en månad typ  // Drömmer
    Lilith81 skrev 2022-01-27 11:25:12 följande:
    Knappt 3 veckor kvar här, var hos bm tidigare i veckan,  och bebisen är fixerad.

Spännande! Nä. Man vet aldrig när det drar igång! Har ni förberett mycket? Känner ni er redo?
  • Gasellen87
    Mimi93 skrev 2022-01-27 19:17:28 följande:

Födde 15/1, blev igångsatt pga blödningar. Var så himla nervös men allt gick bra! Nu myser vi och försöker bestämma namn 

Grattis! va skönt att allt gick bra! När hade du bf? Nä, det där med namn är så svårt! hade ni förslag innan? 
  • Gasellen87
    Mimi93 skrev 2022-01-28 09:28:13 följande:

Tack! :) Jag hade bf idag 28/1. 

Vi hade med oss två namn och tänkte att det skulle bli enkelt när han väl kom ut men det blev ju bara svårare. önskar nästan att vi hade bestämt innan han kom haha 

Det är svårt, jag tycker inte alltid namnen passar när man väl är där heller. 
  • Gasellen87
    Anonym4848 skrev 2022-01-28 10:47:54 följande:
    Rent praktiskt är vi nog redo, allt som behövs första tiden är inköpt och väskan packad. Mentalt - ingen aning haha brukar noja för ALLT annars men tänker typ knappt på förlossningen alls, tror min hjärna inte kan ta in det riktigt.. själv då?

Skönt att vara så klar även skönt att inte noja över förlossningen. Hur många barn har du sedan innan? 

Jag har inte förberett något alls ännu. Inte packat, tagit fram kläder, köpt något eller nått. Min bror har dessutom fortfarande babyskyddet till sitt barn ;) . Tror inte jag fattat att de närmar sig och faktiskt inte är så lång tid kvar. Har gått över med de andra barnen oxå så är så mentalt förberedd på det, kanske därför jag inte tar tag i det :)

• Gasellen87
    Lilith81 skrev 2022-01-28 13:08:04 följande:

Kan inte citera.
    Gasellen87:   Jag känner mig inte redo än, har planerat snitt 16/2, och hoppas det inte drar i gång tidigare! 
    Har en hel del kvar att fixa med, tex röja ut en klädkammare där bebisen ska ha sina grejer.  Skaffa babyskydd till bilen. 
    Bebiskläderna är fortfarande på vinden,  väskan är inte packad, kläderna inte tvättade osv. 
    En veckas fixande "försvann" pga covid i familjen, och nu har jag passat på att få foglossning dessutom.
    Har varit jätteseg med att fixa, förbereda och köpa saker denna graviditeten, jämfört med de andra, och nu kryper det allt närmare! 
    Längtar såklart till bebisen är här, men känner mig lite stressad.  

Som här då.. vet inte om det är för man har flera barn sedan innan eller om det är något annat som gör att man inte riktigt kommer till skott. jobbigt med covid och foglossning. Hoppas du får tid och ro att göra det som måstes. 

Hur gamla är dina andra barn? 

Hör dröjer det ytterligare nu då jag fick positivt på covid igen. Hade det för ca 4 månader sen men nu va de tydligen dags för en ny omgång med karantän osv. Så blir nog inte så mycket gjort de kommande dagarna heller när alla ska vara hemma. 

• Gasellen87
    Anonym4848 skrev 2022-01-28 13:51:49 följande:
    Första barnet för oss! Så är väl därför min hjärna inte kan ens ta in vad som ska ske Förvånad

Haha låter som att du tar det rätt så chill då jämfört med mig, men är ju såklart skillnad när det är första barnet eller inte troligtvis!

Men va spännande med första barnet! Det minns man, min äldsta fyller nio i år, då var jag oxå mer förberedd med allt de praktiska långt innan. Är ju svårare då oxå att ta in när man aldrig gjort det innan. 

Är lugn vad gäller det praktiska, de löser sig alltid. Mer upp och ner inför förlossningen denna gång. Så sjukt opepp på just den biten.. detta är vårt fjärde barn som dessutom är en liten hoppsan. Längtar efter att få träffa den lille men som sagt hade gärna hoppat förlossningen denna gång.

• Gasellen87
    Anonym4848 skrev 2022-01-28 16:04:27 följande:
    Verkligen! Vi var lite sega igång med barnverkstaden, jag är född 86 och sambon 79, så blir kanske bara ett men det gör inget! Men precis, känns svårt att föreställa sig. Bättre att ha ett öppet sinne och ta det som det kommer känner jag :)

Ni har väl mycket grejer kvar från de äldre barnen också antar jag? Åh det kan jag förstå, du vet ju precis vad som väntar..
    Varje barn är ett mirakel i mina ögon och jag är lika tacksam varje gång. Det beror ju på hur långt man vill ha mellan och så men än finns det förhoppningsvis tid om ni önskar fler :) tycker du har helt rätt tankar, så tänkte jag oxå vid första barnet. Kan även tillägga att mina förlossningar vart bra, snabba men bra. Så mitt opepp är nog mest för jag tänkte jag va klar ;)

Ja, vi har redan en ?Sladdis? som är född -20 så är ju inte så länge sedan. Sen hade vi sparat en del från de två äldre födda -13 och -15 för vi nog ville ha en tre lite senare. Nu blev de ju en fyra oxå och som tur är har vi inte hunnit göras av med något direkt :) 
  • Gasellen87

Stort grattis till era bebisar! Bf i veckan som kommer här och än är det lugnt. Räknar med att gå över som vanligt.. de andra är födda bf +10, 13 och 15. Så det blir troligen en marsbebis. Längtar något fruktansvärt nu och så nyfiken på vem som ligger där inne.

Visste ni innan vad ni skulle få? Hoppas allt gick bra och att ni börjat landa. Var det första barnet för er båda? 

• Gasellen87
    Lilith81 skrev 2022-02-20 23:45:56 följande:
    Tack!
    Vi hade inte tagit reda på könet i förväg, så det var så spännande! 
    Fjärde barnet för oss :)    
    Spännande! Vi har inte heller tagit reda på kön någon gång och fjärde barnet här oxå :) vad har ni sedan innan? Hur gamla är era tidigare barn? 
  • Gasellen87

Hoppas allt flyter på bra med era små. Här blev det en liten mars bebis som anlände 2/3 efter en extremt snabb förlossning som satte igång runt 14 och strax efter 16 föddes en liten flicka. Kan inte med ord beskriva lyckan. Har sedan tidigare flicka, pojke, pojke så kändes extra kul att det blev en liten lillasyster nu. 

Svar på tråden Ni som ska föda i jan el feb