• Eveline87

Fel information från mäklare

Vi köpte ett radhus och flyttade in hit för ca 3 veckor sedan. Vi fick en räkning idag angående samfällighetsavgiften som är betydligt mer än det vi fick information om.

Det står ett helt annat belopp i informationspärmen om huset och jag att vi diskuterat detta med mäklaren som intygat om att beloppet är rätt, men nu ser vi att det inte är så. Hur kan man gå vidare? Vi ska självklart kontakta mäklaren imorgon då vi har fått fel information.

• Svar på tråden Fel information från mäklare
  • Eveline87

Jag har läst era kommentarer. Vi har räknat till att det blir ca 8000 mer per år än vad vi föreställde oss, men vad fasiken rätt ska vara rätt. Visst, det är inga stora summor men vi känner oss lurade och jävla fult spel av mäklaren som nu påstår sig vara helt ovetandes. Vi kommer att gå vidare med det här och jag struntar fullkomligt i att det inte gäller stora summor. Men när man frågar mäklaren flera gånger innan budgivning om dessa summor stämmer och hon absolut ?vet? att det är så, men i slutändan bara ljuger för oss. Det stör jag mig på!

• Anonym (husägare)
    Eveline87 skrev 2021-12-27 00:44:15 följande:

Jag har läst era kommentarer. Vi har räknat till att det blir ca 8000 mer per år än vad vi föreställde oss, men vad fasiken rätt ska vara rätt. Visst, det är inga stora summor men vi känner oss lurade och jävla fult spel av mäklaren som nu påstår sig vara helt ovetandes. Vi kommer att gå vidare med det här och jag struntar fullkomligt i att det inte gäller stora summor. Men när man frågar mäklaren flera gånger innan budgivning om dessa summor stämmer och hon absolut ?vet? att det är så, men i slutändan bara ljuger för oss. Det stör jag mig på!

Man vart i från säger mäklaren att han fått informationen ifrån?
    Mäklaren måste ju kunna visa eller informera om vart i från eller vem ifrån summan på avgiften kom från. Någonstans måste ju ett misstag skett, slarv kan det absolut vara men har svårt att se mäklaren bara hittade vilken avgiften är så kräv att få veta vart mäklaren fick informationen om summan ifrån. Någon har ju antingen givit mäklaren fel summa eller så har mäklaren själv letat upp gammal information och då är det ju riktigt slarvigt av mäklaren.
    kräv att få svar om det.
  • Anonym (Jur)
    Eveline87 skrev 2021-12-27 00:44:15 följande:

Fastighetsmäklare kan anmälas till Fastighetsmäklarinspektionen.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Jur) skrev 2021-12-27 08:28:36 följande:
    Fastighetsmäklare kan anmälas till Fastighetsmäklarinspektionen.
    Det är alltid ett alternativ. Och kanske det mest gångbara här. För jag tror inte att 8000kr per år är giltigt för att bryta affären. Frågan är vad ts väntar sig för utkomst av detta?
    Bostaden är redan köpt och såvitt vi vet är säljarna oskyldiga, det går alltså inte att påverka köpeskillingen. Tänker de sig skadestånd ifrån mäklaren?
    Anmäl hen och ifrågasätt professionaliteten, det kanske svider....
  • Friger
    Anonym (Moa) skrev 2021-12-27 09:27:39 följande:
    Det är alltid ett alternativ. Och kanske det mest gångbara här. För jag tror inte att 8000kr per år är giltigt för att bryta affären. Frågan är vad ts väntar sig för utkomst av detta?
    Bostaden är redan köpt och såvitt vi vet är säljarna oskyldiga, det går alltså inte att påverka köpeskillingen. Tänker de sig skadestånd ifrån mäklaren?
    Anmäl hen och ifrågasätt professionaliteten, det kanske svider....
    Tror man ska vara försiktig med anklagelser. Det är antingen mäklaren eller säljaren som gjort fel. Det kan ju vara omedvetet också.

Det är ju köparen man har en fodran på i första hand. Inte mäklaren. Hur dom sedan löser pengabiten är inte köparens problem.

Det viktiga för köparen är att det står fel siffra. Då spelar orsaken ingen roll. Med ändrad boendekostnad får bostaden ett annat värde. Skadeståndet är mellanskillnaden i värdet på fastigheten. Lite diffust och givetvis avrundar man uppåt i sitt anspråk för att ha prutmån, men inom det rimligas gräns.
  • Anonym (Moa)
    Friger skrev 2021-12-27 09:39:50 följande:
    Tror man ska vara försiktig med anklagelser. Det är antingen mäklaren eller säljaren som gjort fel. Det kan ju vara omedvetet också.

Det är ju köparen man har en fodran på i första hand. Inte mäklaren. Hur dom sedan löser pengabiten är inte köparens problem.

Det viktiga för köparen är att det står fel siffra. Då spelar orsaken ingen roll. Med ändrad boendekostnad får bostaden ett annat värde. Skadeståndet är mellanskillnaden i värdet på fastigheten. Lite diffust och givetvis avrundar man uppåt i sitt anspråk för att ha prutmån, men inom det rimligas gräns.
    Kan inte se hur säljarna ska kunna vara skyldiga här? Om inte mäklaren kan visa på underlag som bevisar att säljarna gett hen fel uppgifter? Finns sådan dokumentation?
    Annars om mäklaren letat fram underlag om kostnaderna från tidigare försäljningar eller typ googlat så faller skuggan på mäklaren. Inte på säljaren.
    Det är jättetråkigt att man råkat ut för detta men det är inte alltid man får rätt.
  • Friger
    Anonym (Moa) skrev 2021-12-27 10:25:45 följande:
    Kan inte se hur säljarna ska kunna vara skyldiga här? Om inte mäklaren kan visa på underlag som bevisar att säljarna gett hen fel uppgifter? Finns sådan dokumentation?
    Annars om mäklaren letat fram underlag om kostnaderna från tidigare försäljningar eller typ googlat så faller skuggan på mäklaren. Inte på säljaren.
    Det är jättetråkigt att man råkat ut för detta men det är inte alltid man får rätt.
    Nu snackar vi inte moral.

Som köpare har du inget avtal med mäklaren. Du har ett avtal med säljaren. Mäklaren jobbar på uppdrag av säljaren. Säljaren är ansvarig för mäklarens göranden i försäljningen.

Mäklaren och säljaren har en avtalsrelation. Om mäklaren har gjort fel får säljaren kräva mäklaren på pengarna i sin tur.

Bra att det är så. Slipper köpare leka polis och lista ut vem som gjort fel, mäklare eller säljare. Här tror jag att det är ett misstag från någons sida bara. Fanns det med i avtalet, vilket driftskostnader brukar göra har säljaren säkert haft chans att se och rätta till felet. Är det sådana belopp till samfälligheten så brukar de flesta ha koll på den saken.

Har hittills inte träffat på en mäklare som ljugit... I skrift. Frågar du något besvärlig brukar dom ta nyanseringarna (lögnerna) muntligen.
  • Eveline87
    Anonym (husägare) skrev 2021-12-27 07:06:33 följande:

Man vart i från säger mäklaren att han fått informationen ifrån?

Mäklaren måste ju kunna visa eller informera om vart i från eller vem ifrån summan på avgiften kom från. Någonstans måste ju ett misstag skett, slarv kan det absolut vara men har svårt att se mäklaren bara hittade vilken avgiften är så kräv att få veta vart mäklaren fick informationen om summan ifrån. Någon har ju antingen givit mäklaren fel summa eller så har mäklaren själv letat upp gammal information och då är det ju riktigt slarvigt av mäklaren.

kräv att få svar om det.

Enligt mäklaren har hon fått all info från säljaren, inget hon har kollat upp själv. Tänker att det är ju inte så proffessionelt.
  • Eveline87

Enligt mäklaren har hon fått dessa uppgifter ifrån säljaren och inget hon kollat upp själv!

Självklart ska vi inte avbryta köpet pga detta men det ska vara rättvist. Vi kommer att göra ett besök hos mäklaren idag för enligt henne så tar hon inte ansvar för någonting!

• Anonym (S)
    Eveline87 skrev 2021-12-27 11:33:09 följande:

Enligt mäklaren har hon fått dessa uppgifter ifrån säljaren och inget hon kollat upp själv!

Självklart ska vi inte avbryta köpet pga detta men det ska vara rättvist. Vi kommer att göra ett besök hos mäklaren idag för enligt henne så tar hon inte ansvar för någonting!

Om det bara framförts muntligt blir det svårt att bevisa. Hur menar du att ni ska ersättas, hur ska man räkna ut beloppet?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (S) skrev 2021-12-27 18:57:12 följande:
    Om det bara framförts muntligt blir det svårt att bevisa. Hur menar du att ni ska ersättas, hur ska man räkna ut beloppet?
    Ja jag undrar också vad man tänker att det ska komma ur detta?
  • Anonym (Roine)

Detta är säljarens ansvar att uppgifterna stämmer.  Alltså inte mäklarens skyldighet. Man är skyldig att uppge rätt uppgifter som säljare till mäklaren 

• HerrNilsson

Fast 600kr extra i månadskostnad är inte bara så bara. Alla som budat på radhuset har haft sitt maxpris baserat på månadskostnad. Räkna om hur mycket 600 kr per månad i räntekostnad skulle ge i kapital. Kanske hade de med näst högsta budet slutat budgivningen några hundra tusen lägre om de hade haft korrekt information.

• Anonym (husägare)

Fast lite konstigt att säljaren uppgett fel, dom borde ju veta vilka månadskostnader som finns runt huset.

• Friger
    Anonym (husägare) skrev 2021-12-28 18:09:32 följande:

Fast lite konstigt att säljaren uppgett fel, dom borde ju veta vilka månadskostnader som finns runt huset.

Jo, att mäklaren inte märker om det är fel siffra kan jag begripa. Men säljaren borde ju se den saken kan man tycka.

Avgifter till samfällighet ska normalt sett stå med i ett avtal. Antingen stämmer den siffran och då har köparen fel. Eller så är siffran fel och då är säljaren ansvarig.

Allt muntligt sagt utanför är bara att glömma och tugga i sig.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (husägare) skrev 2021-12-28 18:09:32 följande:

Det borde de verkligen!
    När vi köpte hus så tog det bara en månad innan det droppade in en räkning på 10 000kr för en uppgradering av det lokala nätverket. Det fanns protokoll på det från stämman några månader innan vi köpte huset. Så säljarna visste att kostnaden var beslutad och skulle fördelas på de 16 hushållen i samfälligheten.
    Gjorde vi någon affär av det? Nej, det var inget att göra åt. Säljarna ville inte betala pga de skulle ju inte "åtnjuta" utfallet av det snabbare nätverket vilket mäklarens jurist höll med om.
    Skulle vi ha avstått från att köpa huset om vi vetat detta? Nej.
    Så det spelade ingen roll på det stora hela.
    Det är förstås, som flera också skrivit, bra att göra säljare och mäklare uppmärksammade på felet. Men summan av kardemumman kanske inte ger skäl för någon slags kompensation.
  • Friger
    Anonym (Moa) skrev 2021-12-29 10:35:09 följande:
    Det borde de verkligen!
    När vi köpte hus så tog det bara en månad innan det droppade in en räkning på 10 000kr för en uppgradering av det lokala nätverket. Det fanns protokoll på det från stämman några månader innan vi köpte huset. Så säljarna visste att kostnaden var beslutad och skulle fördelas på de 16 hushållen i samfälligheten.
    Gjorde vi någon affär av det? Nej, det var inget att göra åt. Säljarna ville inte betala pga de skulle ju inte "åtnjuta" utfallet av det snabbare nätverket vilket mäklarens jurist höll med om.
    Skulle vi ha avstått från att köpa huset om vi vetat detta? Nej.
    Så det spelade ingen roll på det stora hela.
    Det är förstås, som flera också skrivit, bra att göra säljare och mäklare uppmärksammade på felet. Men summan av kardemumman kanske inte ger skäl för någon slags kompensation.
    Gjorde det för mig också. Var tydligen medlem i någon vattenförening eller liknande. Inte riktigt fattat vad det är men det är kommunen som sköter administrationen. Soklart avtalsbrott eftersom det skulle stått med i mitt köpeavtalet.

Lät dock nåd gå före rätt. Min faktura låg senast på 6 kr för ett år och då var det tydligen en retroaktiv bit inbakad i priset pga att dom glömt att skicka faktura något år.

Portot på kuvertet kostade mer än värdet på fakturan. Förutom det faktum att någon på kommunen suttit och skrivit ut fakturan och handskrivet min adress. Måste kosta en del i arbetstid om det är många som får fakturorna, vilket jag har anledning att tro. Kanske är terapi-jobb åt någon nere på kommunen. Vem vet.
Svar på tråden Fel information från mäklare