Inlägg från: Eveline87 |Visa alla inlägg
  • Eveline87

Fel information från mäklare

Vi köpte ett radhus och flyttade in hit för ca 3 veckor sedan. Vi fick en räkning idag angående samfällighetsavgiften som är betydligt mer än det vi fick information om.

Det står ett helt annat belopp i informationspärmen om huset och jag att vi diskuterat detta med mäklaren som intygat om att beloppet är rätt, men nu ser vi att det inte är så. Hur kan man gå vidare? Vi ska självklart kontakta mäklaren imorgon då vi har fått fel information.

• Svar på tråden Fel information från mäklare
  • Eveline87
    Anonym (55) skrev 2021-12-21 17:06:44 följande:

Hur stor skillnad- kan det ha varit en höjning?

Kan den ha varit skriven som avgift/ månad och ni uppfattat per år?

Kan det vara så att ni betalar i förskott?

Har mäklaren missförstått något?

Har ni pratat m föreningen?

Hoppas att det löser sig!

Alltså det är 4000:- skillnad per år. Och nu ser jag att vi har fått fel information angående tomträtts avgiften också. Och det är 3000:- skillnad per år där också.

Det står tydligen på informationen att det är det beloppet per år. Jag har pratat med föreningen som uppgett att dessa priser har de haft i flera år och inget som ändrats de senaste 17 åren. Kan man anmäla mäklaren?
  • Eveline87

Jag har läst era kommentarer. Vi har räknat till att det blir ca 8000 mer per år än vad vi föreställde oss, men vad fasiken rätt ska vara rätt. Visst, det är inga stora summor men vi känner oss lurade och jävla fult spel av mäklaren som nu påstår sig vara helt ovetandes. Vi kommer att gå vidare med det här och jag struntar fullkomligt i att det inte gäller stora summor. Men när man frågar mäklaren flera gånger innan budgivning om dessa summor stämmer och hon absolut ?vet? att det är så, men i slutändan bara ljuger för oss. Det stör jag mig på!

• Eveline87
    Anonym (husägare) skrev 2021-12-27 07:06:33 följande:

Man vart i från säger mäklaren att han fått informationen ifrån?

Mäklaren måste ju kunna visa eller informera om vart i från eller vem ifrån summan på avgiften kom från. Någonstans måste ju ett misstag skett, slarv kan det absolut vara men har svårt att se mäklaren bara hittade vilken avgiften är så kräv att få veta vart mäklaren fick informationen om summan ifrån. Någon har ju antingen givit mäklaren fel summa eller så har mäklaren själv letat upp gammal information och då är det ju riktigt slarvigt av mäklaren.

kräv att få svar om det.

Enligt mäklaren har hon fått all info från säljaren, inget hon har kollat upp själv. Tänker att det är ju inte så proffessionelt.
  • Eveline87

Enligt mäklaren har hon fått dessa uppgifter ifrån säljaren och inget hon kollat upp själv!

Självklart ska vi inte avbryta köpet pga detta men det ska vara rättvist. Vi kommer att göra ett besök hos mäklaren idag för enligt henne så tar hon inte ansvar för någonting!

Svar på tråden Fel information från mäklare