• Eveline87

Fel information från mäklare

Vi köpte ett radhus och flyttade in hit för ca 3 veckor sedan. Vi fick en räkning idag angående samfällighetsavgiften som är betydligt mer än det vi fick information om.

Det står ett helt annat belopp i informationspärmen om huset och jag att vi diskuterat detta med mäklaren som intygat om att beloppet är rätt, men nu ser vi att det inte är så. Hur kan man gå vidare? Vi ska självklart kontakta mäklaren imorgon då vi har fått fel information.

• Svar på tråden Fel information från mäklare
  • Anonym (55)

Hur stor skillnad- kan det ha varit en höjning?

Kan den ha varit skriven som avgift/ månad och ni uppfattat per år?

Kan det vara så att ni betalar i förskott?

Har mäklaren missförstått något?

Har ni pratat m föreningen?

Hoppas att det löser sig!

• Eveline87
    Anonym (55) skrev 2021-12-21 17:06:44 följande:

Hur stor skillnad- kan det ha varit en höjning?

Kan den ha varit skriven som avgift/ månad och ni uppfattat per år?

Kan det vara så att ni betalar i förskott?

Har mäklaren missförstått något?

Har ni pratat m föreningen?

Hoppas att det löser sig!

Alltså det är 4000:- skillnad per år. Och nu ser jag att vi har fått fel information angående tomträtts avgiften också. Och det är 3000:- skillnad per år där också.

Det står tydligen på informationen att det är det beloppet per år. Jag har pratat med föreningen som uppgett att dessa priser har de haft i flera år och inget som ändrats de senaste 17 åren. Kan man anmäla mäklaren?
  • Anonym (Bita i det sura)

Klart att det är tråkigt med högre avgifter än man räknat med men det är ju inga enorma summor det handlar om. Vad tänker du att anmälan ska leda till? Skadestånd? Vill ni häva köpet?

• Anonym (Gilla läget)
    Eveline87 skrev 2021-12-21 17:18:44 följande:
    Alltså det är 4000:- skillnad per år. Och nu ser jag att vi har fått fel information angående tomträtts avgiften också. Och det är 3000:- skillnad per år där också.

Det står tydligen på informationen att det är det beloppet per år. Jag har pratat med föreningen som uppgett att dessa priser har de haft i flera år och inget som ändrats de senaste 17 åren. Kan man anmäla mäklaren?
    Klart ni kan anmäla men det kommer ändå inte leda till nånting. Med så där små summor årligen är det inte ens en axelryckning i sammanhanget. Hade ni låtit bli att flytta dit om ni vetat sanningen...? Isf är det antagligen ett felköp i vilket fall.
  • Anonym (Moa)

Ni bör förstås påtala detta för mäklaren så att hen uppdaterar sin info gällande denna förening samt också för framtiden. Blir mer noggrann!
    Men som någon redan skrivit, vad tänker ni att det ska leda till?
    Häver ni köpet?
    Skadestånd och liknande får man bara vid stora, kännbara och kostsamma fel. Inte för att någon orsakat er en kostnad på några hundralappar per månad.

• Anonym (S)
    Eveline87 skrev 2021-12-21 16:59:29 följande:
    Fel information från mäklare

Vi köpte ett radhus och flyttade in hit för ca 3 veckor sedan. Vi fick en räkning idag angående samfällighetsavgiften som är betydligt mer än det vi fick information om.

Det står ett helt annat belopp i informationspärmen om huset och jag att vi diskuterat detta med mäklaren som intygat om att beloppet är rätt, men nu ser vi att det inte är så. Hur kan man gå vidare? Vi ska självklart kontakta mäklaren imorgon då vi har fått fel information.

Hur mkt skiljer det? Kan det vara så att mäklaren har angett kostnaden per månad och ni fått fakturan för ett kvartal?
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (S) skrev 2021-12-21 19:21:36 följande:
    Hur mkt skiljer det? Kan det vara så att mäklaren har angett kostnaden per månad och ni fått fakturan för ett kvartal?
    Ts skrev högre upp att det handlar om totalt 7000:- per år, så nästan 600:- per månad.
  • Anonym (En mäklarkund)

Jag har flyttat ganska många gånger och sålt och köpt bostadsrätter, radhus, och villor ett antal gånger. Jag har faktiskt inte varit nöjd med mäklaren en enda gång. Misstag från mäklaren har kostat mig flera hundra tusen kronor när jag sålde en gång. Blev kallad till en visning en annan gång. När jag kom dit stod säljaren i tårar och berättade att mäklaren redan sålt huset. 500 tusen kronor under utgångspriset. Jag var beredd att lägga lika mycket mer än utgångspriset. En annan gång stod mäklaren i sin fina dräkt och pumps och påstod att det inte fanns nån dörr till uthuset på dess baksida. Det gjorde det visst. Bara det att det var högt gräs där, och hon inte ville gå där. Osv.

Nästa gång jag behöver anlita mäklare kommer jag vara jävligt noggrann i referenstagning. Som köpare kan man ju tyvärr inte vara det. Kolla upp alla uppgifter själv är väl rådet.

• Anonym (husägare)
    Anonym (En mäklarkund) skrev 2021-12-21 21:48:10 följande:

Jag har flyttat ganska många gånger och sålt och köpt bostadsrätter, radhus, och villor ett antal gånger. Jag har faktiskt inte varit nöjd med mäklaren en enda gång. Misstag från mäklaren har kostat mig flera hundra tusen kronor när jag sålde en gång. Blev kallad till en visning en annan gång. När jag kom dit stod säljaren i tårar och berättade att mäklaren redan sålt huset. 500 tusen kronor under utgångspriset. Jag var beredd att lägga lika mycket mer än utgångspriset. En annan gång stod mäklaren i sin fina dräkt och pumps och påstod att det inte fanns nån dörr till uthuset på dess baksida. Det gjorde det visst. Bara det att det var högt gräs där, och hon inte ville gå där. Osv.

Nästa gång jag behöver anlita mäklare kommer jag vara jävligt noggrann i referenstagning. Som köpare kan man ju tyvärr inte vara det. Kolla upp alla uppgifter själv är väl rådet.

Hur menar du att mäklaren redan sålt huset och säljaren stod i tårar och berättade det? och att du då ändå var kallad till visning.
    Mäklaren säljer ju inte utan att säljaren godkänt och skrivit på alla papper.
    Varför stod då säljaren i tårar? varför väntade inte dom inte på er när dom visste att du skulle komma? säljaren godkände ju slutpriset på under 500 000 även om det inte var det dom ville ha. Mäklaren kan ju inte sälja utan säljarens godkännande. Det är ju sålt först när alla skrivit på alla papper.
    Mäklaren har ju inte sålt huset utan säljarens godkännande.
  • Anonym (En mäklarkund)
    Anonym (husägare) skrev 2021-12-21 22:10:19 följande:

Hur menar du att mäklaren redan sålt huset och säljaren stod i tårar och berättade det? och att du då ändå var kallad till visning.

Mäklaren säljer ju inte utan att säljaren godkänt och skrivit på alla papper.

Varför stod då säljaren i tårar? varför väntade inte dom inte på er när dom visste att du skulle komma? säljaren godkände ju slutpriset på under 500 000 även om det inte var det dom ville ha. Mäklaren kan ju inte sälja utan säljarens godkännande. Det är ju sålt först när alla skrivit på alla papper.

Mäklaren har ju inte sålt huset utan säljarens godkännande.

Ägarna skulle separera och var tvungna att sälja snabbt. Kvinnan jag träffade berättade att de renoverat huset och att hon älskade det, men inte hade råd att bo kvar ensam. Mäklaren hade som jag skrev kallat mig via sms till en visning. Han hade rekommenderat säljarna att skriva avtal med en köpare som gett ett bud under utgångspriset samma dag visningen skulle ske. Säljaren gjorde som mäklaren sagt och skrev på köpeavtalet. De var närmast desperata ochi ett utsatt läge, vilket mäklaren förmodligen utnyttjade. Jag hade flugit till Stockholm från Norrlan? enbart för visningen. Säljaren frågade mig om jag hade varit beredd att betala utgångspriset, vilket jag varit svarade jag. Jag hade lånelöfte på ytterligare en milj. Jag blev ledsen för både säljarens och min egen skull. Huset var verkligen fint. Ett topprenoverat charmigt hus från 20-talet på en fin skafttomt söder om Stockholm. Jag blev också förbannad på mäklaren som orsakat mig omaket att resa till Stockholm i onödan och att ta ledigt från jobbet. Jag skällde ut honom och krävde ersättning för flygbiljetterna, vilket jag faktiskt fick. Ursäkten uteblev dock. Jag tror mäklaren tyckte han tjänade bättre på att sälja snabbt och ta ett nytt uppdrag i stället för att kanske få ut mer av en annan köpare. Några procent i mäklararvode gör inte så stor skillnad på 4,5 milj eller 5 milj, som det rörde sig om i mitt fall. Däremot ett nytt objekt på ytterligare 5 milj eller mer ger betydligt bättre inkomst för mäklaren.
Svar på tråden Fel information från mäklare