Inlägg från: Anonym (husägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (husägare)

Fel information från mäklare

Anonym (En mäklarkund) skrev 2021-12-21 21:48:10 följande:

Jag har flyttat ganska många gånger och sålt och köpt bostadsrätter, radhus, och villor ett antal gånger. Jag har faktiskt inte varit nöjd med mäklaren en enda gång. Misstag från mäklaren har kostat mig flera hundra tusen kronor när jag sålde en gång. Blev kallad till en visning en annan gång. När jag kom dit stod säljaren i tårar och berättade att mäklaren redan sålt huset. 500 tusen kronor under utgångspriset. Jag var beredd att lägga lika mycket mer än utgångspriset. En annan gång stod mäklaren i sin fina dräkt och pumps och påstod att det inte fanns nån dörr till uthuset på dess baksida. Det gjorde det visst. Bara det att det var högt gräs där, och hon inte ville gå där. Osv.

Nästa gång jag behöver anlita mäklare kommer jag vara jävligt noggrann i referenstagning. Som köpare kan man ju tyvärr inte vara det. Kolla upp alla uppgifter själv är väl rådet.

Hur menar du att mäklaren redan sålt huset och säljaren stod i tårar och berättade det? och att du då ändå var kallad till visning.
    Mäklaren säljer ju inte utan att säljaren godkänt och skrivit på alla papper.
    Varför stod då säljaren i tårar? varför väntade inte dom inte på er när dom visste att du skulle komma? säljaren godkände ju slutpriset på under 500 000 även om det inte var det dom ville ha. Mäklaren kan ju inte sälja utan säljarens godkännande. Det är ju sålt först när alla skrivit på alla papper.
    Mäklaren har ju inte sålt huset utan säljarens godkännande.
  • Anonym (husägare)
    Eveline87 skrev 2021-12-27 00:44:15 följande:

Jag har läst era kommentarer. Vi har räknat till att det blir ca 8000 mer per år än vad vi föreställde oss, men vad fasiken rätt ska vara rätt. Visst, det är inga stora summor men vi känner oss lurade och jävla fult spel av mäklaren som nu påstår sig vara helt ovetandes. Vi kommer att gå vidare med det här och jag struntar fullkomligt i att det inte gäller stora summor. Men när man frågar mäklaren flera gånger innan budgivning om dessa summor stämmer och hon absolut ?vet? att det är så, men i slutändan bara ljuger för oss. Det stör jag mig på!

Man vart i från säger mäklaren att han fått informationen ifrån?
    Mäklaren måste ju kunna visa eller informera om vart i från eller vem ifrån summan på avgiften kom från. Någonstans måste ju ett misstag skett, slarv kan det absolut vara men har svårt att se mäklaren bara hittade vilken avgiften är så kräv att få veta vart mäklaren fick informationen om summan ifrån. Någon har ju antingen givit mäklaren fel summa eller så har mäklaren själv letat upp gammal information och då är det ju riktigt slarvigt av mäklaren.
    kräv att få svar om det.
  • Anonym (husägare)

Fast lite konstigt att säljaren uppgett fel, dom borde ju veta vilka månadskostnader som finns runt huset.

Svar på tråden Fel information från mäklare