• Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Kortfattat:

Har 2 barn (bägge under 2 år) med mitt x. Han har umgängestid x antal timmar 3ggr/v vardagar med sina barn som är bestämt via familjerätten.

Nu vill han som vanligt veta vad vi ska göra i helgen, vart vi ska då han har all rätt att veta vart barnen ska..

Jag är då boendeföräldern. Ska jag behöva avlägga rapport varenda timma vad vi gör, ska göra osv..?

Han skickar sms och ringer flera ggr per dag.

Jag blir snart tokig.. Känner att jag inte kan leva "mitt" liv..

Det är bra mycket mer som ligger bakom men det skulle ta en hel evighet att skriva ned..

• Svar på tråden Måste han verkligen få veta?
  • Anonym (F)

Minns inte hur ni har med vårdnaden men det kan vara aktuellt, nu eller senare, att ansöka om enskild för din del också, särskilt om han fortsätter på samma sätt efter att ni varit i tingsrätten och fastslagit att han inte ska in hos dig och att han ska lämna ditt privatliv ifred mm.

• Anonym (Hannah)
    Anonym (F) skrev 2021-12-09 08:22:31 följande:

Minns inte hur ni har med vårdnaden men det kan vara aktuellt, nu eller senare, att ansöka om enskild för din del också, särskilt om han fortsätter på samma sätt efter att ni varit i tingsrätten och fastslagit att han inte ska in hos dig och att han ska lämna ditt privatliv ifred mm.

Vi har gemensam..

Ja den tanken har slagit mig MÅNGA gånger..
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Jur) skrev 2021-12-09 07:40:38 följande:

Släpp inte in honom

Svara inte på samtal och sms

Ställ inte upp som reserv på hans umgängestider

Lämna bara över barnen på hans umgängestider

Sök pengar hos fk

Låt honom gå till tingsrätten om han vill. Anlita då en advokat /jurist

För bok över överlämningstider

Nej det gör jag inte! Han tränger sig på ändå. Så jag får påminna honom om att vi har bestämt att han ska vänta ute och inte komma in.

Det gör jag inte, har inte gjort på kanske en månad nu. Han hittar alltid på några ursäkter för att smsa verkar det som. Som att vilja ha olika saker, telefonnummer till fsk osv..

Nej jag sköll på att jag själv hade en tid att passa då han ville ha hjälp...

Ja inte ska han ha dem extra utöver det som är bestämt. Jag vill inte träffa honom mer än jag måste.. Helst inte alls..

Det ska jag göra vid fk.

Jag är mentalt förberedd för ev anmälningar från honom så jag har googlat på advokater och jurister. Många verkar ha en gratistimme till en början.

Jag måste dock passa in detta på barnfria dagar så man kan prata i lugn och ro.

Jag spelar in vid i stort sett varje möte med honom på röstinspelning.. och för anteckningar under dagen om det dyker upp något.
  • Anonym (F)

Skaffa säkerhetskedja till ytterdörren?

Vad är det mer han sms:ar om i onödan än nummer till fsk? Just såna saker är det bra om du ger honom, för att man ska se att du är tillmötesgående kring barnen, men annars är det nog mycket du kan strunta i att svara på också.

• Anonym (...)

Kan ni inte lämna över någon annanstans än vid din dörr?

• Anonym (Hannah)
    Anonym (F) skrev 2021-12-09 20:08:45 följande:

Skaffa säkerhetskedja till ytterdörren?

Vad är det mer han sms:ar om i onödan än nummer till fsk? Just såna saker är det bra om du ger honom, för att man ska se att du är tillmötesgående kring barnen, men annars är det nog mycket du kan strunta i att svara på också.

Jag måste ut med vagnen så då hjälper inte kedja.

Det lustiga är att han har varit i kontakt med fsk så nummer borde han ha redan.. Så det kändes bara som en "ursäkt".

Annars är det om saker han ska ha till barnen ..
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (...) skrev 2021-12-10 00:09:22 följande:

Kan ni inte lämna över någon annanstans än vid din dörr?

Då är nog risken att han föjer efter och fortsätter tugga på.. Han har ställt sig ivägen förr när jag velat gå förbi..
  • Anonym (X)
    Anonym (Hannah) skrev 2021-12-10 13:48:46 följande:

Då är nog risken att han föjer efter och fortsätter tugga på.. Han har ställt sig ivägen förr när jag velat gå förbi..

Kan han hämta på förskolan?
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (X) skrev 2021-12-10 14:23:23 följande:

Kan han hämta på förskolan?

De måste ju ändå hit på något vis sedan..
  • Anonym (...)
    Anonym (Hannah) skrev 2021-12-10 15:01:08 följande:
    De måste ju ändå hit på något vis sedan..
    Fast du kan ju också hämta där?
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?