• Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Kortfattat:

Har 2 barn (bägge under 2 år) med mitt x. Han har umgängestid x antal timmar 3ggr/v vardagar med sina barn som är bestämt via familjerätten.

Nu vill han som vanligt veta vad vi ska göra i helgen, vart vi ska då han har all rätt att veta vart barnen ska..

Jag är då boendeföräldern. Ska jag behöva avlägga rapport varenda timma vad vi gör, ska göra osv..?

Han skickar sms och ringer flera ggr per dag.

Jag blir snart tokig.. Känner att jag inte kan leva "mitt" liv..

Det är bra mycket mer som ligger bakom men det skulle ta en hel evighet att skriva ned..

• Svar på tråden Måste han verkligen få veta?
  • Anonym (...)
    Anonym (Hannah) skrev 2021-11-16 20:55:18 följande:
    Vet inte om det har någon betydelse? Men han är från Sverige..
    Har han någon hederskultur i bagaget?
    Menar du att du tillåter att han springer hemma hos dig när han vill? Hur skulle det funka om du hade en sambo?
  • Anonym (K)
    Anonym (Hannah) skrev 2021-11-16 12:20:51 följande:

Nej det är ju förstås sant. Men känner jag honom rätt så kommer han ta till alla medel för att göra mitt liv till ett helvete, sanning eller lögn kommer kvitta. Allt för att ge igen..

Så om det kvittar, om han kommer vara ett as oavsett, så kan det inte bli värre av en anmälan.
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (...) skrev 2021-11-16 21:04:30 följande:

Har han någon hederskultur i bagaget?

Menar du att du tillåter att han springer hemma hos dig när han vill? Hur skulle det funka om du hade en sambo?

Nej det har han inte men verkar haft en sträng uppväxt.

Absolut inte. Han får inte komma innanför min dörr.
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (K) skrev 2021-11-16 21:53:43 följande:

Så om det kvittar, om han kommer vara ett as oavsett, så kan det inte bli värre av en anmälan.

Nej det är ju sant..
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Hannah) skrev 2021-11-12 21:10:04 följande:

Kortfattat:

Har 2 barn (bägge under 2 år) med mitt x. Han har umgängestid x antal timmar 3ggr/v vardagar med sina barn som är bestämt via familjerätten.

Nu vill han som vanligt veta vad vi ska göra i helgen, vart vi ska då han har all rätt att veta vart banen ska..

Jag är då boendeföräldern. Ska jag behöva avlägga rapport varenda timma vad vi gör, ska göra osv..?

Han skickar sms och ringer flera ggr per dag.

Jag blir snart tokig.. Känner att jag inte kan leva "mitt" liv..

Det är bra mycket mer som ligger bakom men det skulle ta en hel evighet att skriva ned..

NOPE!!!
    Svara honom inte.
    Blockera honom.

Skaffa ett nytt nummer som du ger honom, den mobilen har du på när barnen är med honom, inte annars.
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-11-17 08:45:53 följande:

NOPE!!!

Svara honom inte.

Blockera honom.

Skaffa ett nytt nummer som du ger honom, den mobilen har du på när barnen är med honom, inte annars.

Nej jag har inte svarat överhuvudtaget nu. Han får vända sig till fam.rätten med sina synpunkter nu. Jag tänker inte vika mig.

Smart med ett nytt nummer! Det har jag inte tänkt på att ha enbart under hans umgängen.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Hannah) skrev 2021-11-17 09:34:44 följande:
    Nej jag har inte svarat överhuvudtaget nu. Han får vända sig till fam.rätten med sina synpunkter nu. Jag tänker inte vika mig.

Smart med ett nytt nummer! Det har jag inte tänkt på att ha enbart under hans umgängen.
    Bra!
    Visa att du är stark.

Ja, köp ett direkt om du inte redan gjort det.
  • Anonym (Hannah)

Hej!

Tänkte bara uppdatera lite.

Han har fortfarande svårt att acceptera att han inte får komma in hos mig.

Han försöker på alla sätt och vis när han ska ha umgänge. Men jag blockerar dörren med vagnen bland annat. Sist höll han på att klämma fingrarna i dörren för han vägrade släppa den...

Han kräver också att jag ska betala allt som hör till barnen åt honom som ombyten, skor, bilstol osv. Jag vägrar. Han menar på att jag får barnbidraget så då ska jag betala för hans del också. Han betalar inte heller något underhåll för barnen.

Allt som barnen har fått från hans föräldrar vill han ha hemma hos sig. Det är som om det är JAG som fått sakerna och inte barnen.. Det enda jag bistod med var ett par ombyten som var just från hans föräldrar. Han ville ju ha det. Men sen att barnen har växt ur det är inte mitt problem. Han fick det han ville ha..

• Anonym (F)
    Anonym (Hannah) skrev 2021-12-08 09:36:42 följande:

Hej!

Tänkte bara uppdatera lite.

Han har fortfarande svårt att acceptera att han inte får komma in hos mig.

Han försöker på alla sätt och vis när han ska ha umgänge. Men jag blockerar dörren med vagnen bland annat. Sist höll han på att klämma fingrarna i dörren för han vägrade släppa den...

Han kräver också att jag ska betala allt som hör till barnen åt honom som ombyten, skor, bilstol osv. Jag vägrar. Han menar på att jag får barnbidraget så då ska jag betala för hans del också. Han betalar inte heller något underhåll för barnen.

Allt som barnen har fått från hans föräldrar vill han ha hemma hos sig. Det är som om det är JAG som fått sakerna och inte barnen.. Det enda jag bistod med var ett par ombyten som var just från hans föräldrar. Han ville ju ha det. Men sen att barnen har växt ur det är inte mitt problem. Han fick det han ville ha..

Bra! Fortsätt hålla dina gränser! Vill han fjanta på och bråka om saker så får han lära sig till slut att det inte leder till nånting. Du får barnbidraget för att betala för saker dina barn behöver som kläder och mat, men inte för saker han kräver utöver det. Och det är dags att du går till Fk och kräver underhåll, även retroaktivt!
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (F) skrev 2021-12-08 09:44:26 följande:

Bra! Fortsätt hålla dina gränser! Vill han fjanta på och bråka om saker så får han lära sig till slut att det inte leder till nånting. Du får barnbidraget för att betala för saker dina barn behöver som kläder och mat, men inte för saker han kräver utöver det. Och det är dags att du går till Fk och kräver underhåll, även retroaktivt!

Fick precis mail från fam.rätten som föreslog tingsrätten eftersom vi inte kan komma överens..

Jag är livrädd att de ska döma till hans fördel.. Fy vad det knyter sig..

Man har hört så många skräckexempel..

Jag tänker stå på mig så mycket det bara går!

Tack för svar!
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?