• Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Kortfattat:

Har 2 barn (bägge under 2 år) med mitt x. Han har umgängestid x antal timmar 3ggr/v vardagar med sina barn som är bestämt via familjerätten.

Nu vill han som vanligt veta vad vi ska göra i helgen, vart vi ska då han har all rätt att veta vart barnen ska..

Jag är då boendeföräldern. Ska jag behöva avlägga rapport varenda timma vad vi gör, ska göra osv..?

Han skickar sms och ringer flera ggr per dag.

Jag blir snart tokig.. Känner att jag inte kan leva "mitt" liv..

Det är bra mycket mer som ligger bakom men det skulle ta en hel evighet att skriva ned..

• Svar på tråden Måste han verkligen få veta?
  • Anonym (K)
    Anonym (Hannah) skrev 2021-11-13 07:59:32 följande:

Jag försöker att inte svara på sms om det inte rör barnen "att de mår bra".

Samtal är svårt över lag med 2 småttisar och det brukar jag påpeka. Jag kan inte prata i telefon när det är fullt liv runtomkring!

Men men..

Ja jag får nog gå så långt som att ringa polisen men det känns som om de har annat att prioritera..

Vadå "försöker" att inte svara? Det är ju bara att inte göra det? En icke-handling.

Hemfridsbrott är ett väldigt allvarligt brott. Du öppnar väl inte dörren?

Sluta svara honom NU. Skicka ett sms liknande förslaget ovan. Du behöver inte skriva att du inte har tid att svara. Skriv att du tänker följa avtalet. Sen locket på.

Du har makten över ditt liv.
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (K) skrev 2021-11-13 09:28:01 följande:

Vadå "försöker" att inte svara? Det är ju bara att inte göra det? En icke-handling.

Hemfridsbrott är ett väldigt allvarligt brott. Du öppnar väl inte dörren?

Sluta svara honom NU. Skicka ett sms liknande förslaget ovan. Du behöver inte skriva att du inte har tid att svara. Skriv att du tänker följa avtalet. Sen locket på.

Du har makten över ditt liv.

Ja absolut du har så rätt! Ska verkligen hänsvisa till detta! Är så less på detta nu...
  • Anonym (Lina)

Jag rekommenderar först och främst att du dokumenterar ALLT. Spara alla sms. Spara alla mail. Ha en speciell bok där du skriver ner, dag för dag med klockslag, alla samtal han ringer och alla sms han skickar. Gärna en notering om vad han ville den gången.

Jag skulle sedan rådgöra med en advokat inom familjerätt. Vad kan du göra? Vad har han "rätt till " och vad har han inte rätt till?

Som någon annan skrev: skriv ett sms där du säger att du vill följa det avtal ni båda kom överens om och att du upplever att han inte följer det idag. Att du kommer att följa överenskommelsen och att du kommer att informera honom om det är något särskilt kring barnen. I övrigt sköter ni ert på varsitt håll.

Kan Familjerätten rådgöra kring detta? Eller Soc?

Till sist: sköt ditt åtagande. Slarva inte eller motverka. Ge inte honom något att hugga ner på. Men med detta menar jag inte att du måste ta alla hans samtal, svara på alla hans frågor etc. Det handlar enbart om kontroll från hans sida, och då främst kontroll över dig, inte barnen.

• Anonym (Nix)

Du skrev nyckelorden här ovan: "han har inte koll på allt". Det är det enda det handlar om i hans fall- kontroll. Och den har han inte längre och därför beter han sig så här. Det handlar inte om omsorg eller oro över barnen eller saknad eller nåt annat än just den tappade kontrollen. Du måste se till att han inte får tillbaks en enda gnutta kontroll över sånt han inte har att göra med! Du fick flera bra tips ovan. Följ dom.

• Tow2Mater
    Anonym (Hannah) skrev 2021-11-13 09:13:55 följande:
    Absolut! Det gör jag men mycket vill ha mer och kräver halvtid vilket han aldrig kommer få...

Han trycker bara på "HANS rätt till barnen".. Men det är ju som ni säger, DERAS rätt till sina vårdnadshavare.
    Varfor inte?
    Och hur kommer det sig att han inte har varannan helg?
  • Anonym (Hannah)
    Tow2Mater skrev 2021-11-13 15:45:08 följande:

Varfor inte?

Och hur kommer det sig att han inte har varannan helg?

Dels för att barnen är alldeles för små sen så är han inte kapabel till det. Det är flera orsaker som jag inte kan gå inpå här..
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Lina) skrev 2021-11-13 13:36:03 följande:

Jag rekommenderar först och främst att du dokumenterar ALLT. Spara alla sms. Spara alla mail. Ha en speciell bok där du skriver ner, dag för dag med klockslag, alla samtal han ringer och alla sms han skickar. Gärna en notering om vad han ville den gången.

Jag skulle sedan rådgöra med en advokat inom familjerätt. Vad kan du göra? Vad har han "rätt till " och vad har han inte rätt till?

Som någon annan skrev: skriv ett sms där du säger att du vill följa det avtal ni båda kom överens om och att du upplever att han inte följer det idag. Att du kommer att följa överenskommelsen och att du kommer att informera honom om det är något särskilt kring barnen. I övrigt sköter ni ert på varsitt håll.

Kan Familjerätten rådgöra kring detta? Eller Soc?

Till sist: sköt ditt åtagande. Slarva inte eller motverka. Ge inte honom något att hugga ner på. Men med detta menar jag inte att du måste ta alla hans samtal, svara på alla hans frågor etc. Det handlar enbart om kontroll från hans sida, och då främst kontroll över dig, inte barnen.

Ja så är det nog absolut men han går genom barnen..

Ja jag sparar allt som går att spara.

Finns det sådana advokater genom familjerätt på kommunen?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Hannah) skrev 2021-11-13 18:14:38 följande:

Ja så är det nog absolut men han går genom barnen..

Ja jag sparar allt som går att spara.

Finns det sådana advokater genom familjerätt på kommunen?

Jo det är ofta så det ser ut, kontroll genom barnen. Jag vet faktiskt inte det. Men många advokater eller advokatbyråer har tex 30 minuter/en timmes rådgivning till reducerat pris. Men jag skulle, om det är möjligt ekonomiskt, betala för 1-2 timmars rådgivning med en expert.

Just för att du sitter i en riktigt jobbig sits och exet lär dessutom tyvärr inte ge sig så lätt.
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Lina) skrev 2021-11-13 18:20:57 följande:

Jo det är ofta så det ser ut, kontroll genom barnen. Jag vet faktiskt inte det. Men många advokater eller advokatbyråer har tex 30 minuter/en timmes rådgivning till reducerat pris. Men jag skulle, om det är möjligt ekonomiskt, betala för 1-2 timmars rådgivning med en expert.

Just för att du sitter i en riktigt jobbig sits och exet lär dessutom tyvärr inte ge sig så lätt.

Ja det låter klokt! Man kan nog ta det på hemförsäkringen.

Ska kolla upp det!

Nu när jag inte har svarat så börjar han med att jag undanhåller honom barnen..
  • Anonym (Hans tanke kontroll)
    Anonym (Hannah) skrev 2021-11-12 21:23:11 följande:

Han anser att han har sin fullaste rätt att veta vad hans barn gör/är. Typ komma och gå som han vill i mitt hem..

Jag frågar aldrig vad de ska göra under sina dagar. Bara om allt varit bra..

Han anser det ja.Men nu har han fel och du tänker inte som han.Det handlar bara om kontroll från hans sida.
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?