Inlägg från: Anonym (Hannah) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Jag har inte sagt upp den här lägenheten ännu. Mest för att han kommer bli galen om han ser att den ligger ute.. 

Jag har pratat med nuvarande hyresvärd och de är väldigt tillmötesgående och ordnar med endast 1 månad uppsägning som jag får dela upp. 
    De är förstående med min situation och det är bara att skicka ett mail när det är dags. 

• Anonym (Hannah)

Gemensam vårdnad 
    Men det är ju som sagt inte säkert att han måste gå med på det.. 
    Ska kolla upp det närmare i morgon 

Anonym (X) skrev 2023-02-21 19:33:05 följande:

Varför måste han godkänna förskolebyte?

• Anonym (Hannah)

Står på kommunens hemsida att bägge måste skriva under såg jag nu

Anonym (X) skrev 2023-02-21 19:33:05 följande:

Varför måste han godkänna förskolebyte?

• Anonym (Hannah)

Det har jag också läst! Tack! 
    Men jag tänkte testa att söka själv ändå. Ska höra med min advokat. 

Anonym (123) skrev 2023-02-21 20:22:13 följande:
    Fast det har jag för mig inte är tvunget enligt lag. 

här står så här tex:

Justitieombudsmannens uttalanden, boende och en umga?ngesfo?ra?lder

Justitieombudsmannen (JO) anser inskrivning i fo?rskola vara ett beslut av sa?dan natur att en boendefo?ra?lder ensamt kan besluta i fra?gan. Val av fo?rskola ha?nfo?rs till den dagliga omsorgen. Bofo?ra?ldern, vars ekonomi och arbetsfo?rha?llanden a?r av betydelse fo?r valet av barnsomsorg, har det avgo?rande inflytandet i detta ha?nseende.

I en departementspromemoria, Ds 1999:57, anges att fo?r den fo?ra?lder som ensam bor med och har hand om den dagliga omsorgen om sitt barn a?r fra?gan om hur barnomsorgen ska ordnas viktig fo?r att fa? det dagliga vardagslivet att fungera. Det a?r da?rfo?r normalt sett redan idag en sa?dan fra?ga som bo?r anses inga? i den dagliga omsorgen. Na?r det ga?ller val av barnomsorg med sa?rskild inriktning; religio?s eller pedagogisk a?r det mer tveksamt.

Justitieombudsmannens uttalanden, va?xelvis boende

Vistas barnet lika mycket hos ba?da va?rdnadshavarna, va?xelvis boende, kra?vs ba?da va?rdnadshavarnas samtycke vid inskrivning eller byte av fo?rskola. Ett fo?rskolebarn ska enligt JO-praxis, utifra?n barnets, ba?sta endast vistas i en fo?rskola.

www.pitea.se/Bokhyllan/Protokoll%20-%20nämnder/Barn-%20och%20utbildningsnämnd/Protokoll/2016/2016-03-23/Bilaga%20§%2036a.pdf 

Eftersom barnen bor mer hos dig så borde det inte behövas.
  • Anonym (Hannah)

Lätt att missa, ingen fara! 
    Nej så enkelt ska det inte vara. 

Anonym (X) skrev 2023-02-21 22:31:31 följande:
    Okej,då har jag nog missat när du skrev om hur du kan få flytta, förlåt!
    Trodde du hade ensam vårdnad och han tjafsade såhär bara kring umgänget.
  • Anonym (Hannah)

Väldigt förstående. Det är synd att behöva lämna sådan bra hyresvärd. 
    Tyvärr har de bara fastigheter inom samma kommun så det är synd. 

Anonym (K) skrev 2023-02-22 09:09:50 följande:
    Så fina människor det finns. Hjärta
  • Anonym (Hannah)

Nu gör han nya försök att gå ifrån vår överenskommelse med hämtning/lämning..
    Bara för att jag inte ville att han skulle komma extra med barnens kläder. Så nu får han för sig att det är jag som ska lämna/hämta för att jag inte ville ha hit honom utöver umgänget..

Jag mailade min advokat
    Jag tänker hänvisa till ök

Den här typen kommer det inte gå att samarbeta med..

• Anonym (Hannah)

Inte ofta jag är förbannad men ibland händer det..

30 min innan umgänge skriver han att jag ska hålla dem hemma då han är sjuk. Alltså detta måste han ha vetat redan långt innan kan jag tycka..

Jaha!? Men hur går det nu med mitt möte jag MÅSTE ha idag ang bistånd till flytthjälp osv som redan är NÄSTA VECKA!? Jag kan inte omboka det. Det är liksom tight med tid! Har redan fått omboka det en gång då handläggaren inte var på plats. 

Man bokar ju liksom in sådana här saker på hans umgängesdagar då man räknar med att vara "barnfri" och kan sköta sådant här i lugn och ro..

De små är också sjuka så fsk kan de inte vara på och ingen barnvakt har jag heller.. 

Vem tror han tar barnen när JAG är sjuk?

• Anonym (Hannah)

Vet inte om handläggaren blir allt för glad över det då de hostar nästintill konstant...
    Den äldsta av dem har varit däckad i feber i början på veckan.. 

Jag får HOPPAS att man kan ta det över telefonen annars.. 

Fy...f..n..

Anonym (123) skrev 2023-02-24 08:43:43 följande:
    Du får ta med barnen, inget annat att välja på (de är välförhoppningsvis inte sjukare än att de orkar med en liten tur). Bara att förklara när du är där varför barnen är med. Du kan givetvis inte missa det mötet, det kan ju vara avgörande för din framtid. 
  • Anonym (Hannah)

Det var det jag gjorde och då fick jag senare till svar att han inte kunde ha dem. Så hade inte jag skickat info så hade jag inte fått veta hans tillstånd.
    Och den lilla blev sjuk redan på förra umgänge så han visste redan tillstånd på denne. (Han har ej frågat om barnets mående överhuvudtaget)

Han ska ha dem oavsett (enl han själv) om de är sjuka eller ej och det är 1min gångavstånd mellan oss så fam.rätt tyckte att det inte var nån fara att ta dem emellan när de är sjuka.. sen blir han smittad och jag får skit för det..

De blir ju inte friskare av att vara här utan han ska ju kunna klara av sina barn oavsett tillstånd på dem. Det sa också fam.behandlaren vi hade förut. 

Jag får försöka skicka in handlingar över mail så gott det går.. 

Anonym (123) skrev 2023-02-24 08:51:44 följande:
    Du blev upprörd över att han hörde av sig så kort innan, vilket jag förstår, men om barnen är så sjuka så borde väl du ha meddelat pappan det innan, för de flesta föräldrar brukar inte vilja flytta på barn som är så sjuka. Inte för att jag vill vara dum mot dig, men hur tänkte du om detta? 

De borde kunna ta det via telefon. 
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?