En manlig man skrev 2021-10-15 17:19:15 följande:
Det är ju vanligt i många förhållanden att kvinnan tappar sexlusten. Orsakerna till den tappade lusten kan vara många men det påverkar ju de flesta förhållanden negativt och i många fall går man skilda vägar efter några år. Ofta med barn i bilden och med splittrade familjer som följd.
När ni sen lever singelliv eller träffar en ny partner så finns det helt plötsligt massor med sexlust. Tänker ni någon gång då att om ni bara tillfredställt er man så kunde ni fortfarande varit en kärnfamilj och bott kvar i huset tillsammans. Borde ni känna skuld? Om ni inte känner skuld så undrar jag varför inte när det kanske var den bristande sexlusten som var orsaken till att ni gick skilda vägar.
Nu är det ju så att 70% av skilsmässor initieras av kvinnan. Men men
Tycker att det är att göra det väldig enkelt att deklarera att kvinnor får en sämre lust med tiden utan att ifrågasätta VARFÖR kvinnans lust dalar i längre relationen och varför den väcks till liv i en ny relation. Min gissning är att vid en ny relation upplever kvinnan åter pirret, uppmärksamheten, det starka bandet som i förra relationen försvunnit i bekvämhet och vardagsbestyr.
Jag tror många relationer skulle få en nytändning om man åter började uppvakta varandra, se varandra och intressera sig för varandra på nytt. Ansträngde sig och såg över alla delar av relationen.
Jag kan bara prata för mig själv. Nu har jag ifs hög lust, men det beror också på att jag har en man som är intresserad av mig och visar kärlek och uppskattning. De perioder med mycket jobb och där vi knappt hinner säga hej till varandra så blir det också en sextorka. Sex är inte frikopplat mitt känsloliv.