• En manlig man

Kvinnor, känner ni skuld?

Det är ju vanligt i många förhållanden att kvinnan tappar sexlusten. Orsakerna till den tappade lusten kan vara många men det påverkar ju de flesta förhållanden negativt och i många fall går man skilda vägar efter några år. Ofta med barn i bilden och med splittrade familjer som följd.

När ni sen lever singelliv eller träffar en ny partner så finns det helt plötsligt massor med sexlust. Tänker ni någon gång då att om ni bara tillfredställt er man så kunde ni fortfarande varit en kärnfamilj och bott kvar i huset tillsammans. Borde ni känna skuld? Om ni inte känner skuld så undrar jag varför inte när det kanske var den bristande sexlusten som var orsaken till att ni gick skilda vägar.

• Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?
  • En manlig man
    Anonym (abc) skrev 2021-10-15 21:33:09 följande:

Jag ser det inte som otrohet, det är sånt som händer i livet att man kan utveckla känslor för en annan person, man eller det kunde lika gärna ha varit en kvinna. 

Älskar min partner fast på ett annat sätt, det var mer att vi trivdes med varandra men hade jag varit singel hade jag utan tvekan provkört. Helt ärligt. 

Så du menar på allvar att du lämnade din partner (sambo?) och din nya lämnade sin partner innan ni ens kysstes eller hade sex?
  • Anonym (Lotta)
    En manlig man skrev 2021-10-15 18:22:04 följande:
    Jag menade att nya "kryddan" var viktigare än ditt gamla förhållande. Hoppas han har kommit över din semi-otrohet.

Men om du och din nya inte låg med varandra innan ni båda avslutade era förhållanden, hur visste ni att det skulle bli bra?

Inte många som har bra förhållanden lämnar dessa utan att man provkört varandra ett tag. Är du helt ärlig nu?
    Oj, oj, oj... Vilken uppmaning till smyga bakom rygg och "provköra" utan ärligt uppsåt där man är.... Hm, hamnar åter i nåt som påminner om otrohets eller fredagsrunktråd är jag rädd... var ska det hela sluta?

Vad menas: "inte många som har bra förhållanden lämnar dessa utan att man provkört varandra ett tag. är du helt ärlig nu?"
  • Anonym (W)
    En manlig man skrev 2021-10-15 21:39:11 följande:

Då var det rätt att lämna tycker jag och flera kvinnor som skrivit här. Vad tycker du själv?

Så DÅ är det plötsligt okej att lämna och splittra en familj? Sicken dubbelmoral. Det går ju emot ditt resonemang i din trådstart. Det är rätt uppenbart att du har en skev syn på kvinnor som beskyller kvinnor men när män beter sig på samma sätt så tycker du det är fullt rimligt.
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (va) skrev 2021-10-15 18:28:44 följande:

Du har ju gjort det här exakta inlägget förut! Känner igen formuleringarna. 

Så gör oxå jag... känner igen inlägget och formuleringarna... en hang up hos TS?... eller ett trevligt sätt att spendera fredagskvällen på? 
  • New  Dawn
    En manlig man skrev 2021-10-15 21:44:53 följande:

Nu var det ju inte x och y utan den man som varit någon som man haft mycket sex med och y (=en ny sexpartner).

Om du inte vill ha sex med den du är ihop med och kanske har barn med så förstår jag inte ditt resonemang. Betyder det att kvinnan alltid bör separera om hon inte har lust då sex och känslor hör ihop och utan känslor inget sex.

Så det är historien som avgör? Att man har haft sex med någon är det väsentliga, tydligen... Om nu situationen ändras, kärleken ändras, attraktionen ändras, han ändras, jag ändras .. DET har tydligen ingen betydelse? Eller hur tänker du? . Vilka känslor man har för personen verkar helt betydelselöst för dig. Just det gör det ju så fruktansvärt tråkigt. Om jag skulle vara tillsammans med en man som ville ha sex med mig bara för att vi har haft sex många gånger tidigare, eller för att vi hade gemensamma barn, skulle jag fly omedelbart. Då skulle jag betrakta relationen som död.

Jag tror inte att kvinnor i allmänhet kan tänka sig att ha sex med en random ny man (y) .... Men om hon träffar någon hon tänder på, någon hon attraheras av eller kanske tom kommer att älska, kan hon så klart vilja ha sex. Det har överhuvudtaget inget med hennes ex att göra.

Olika människor har olika syn på vad som är viktigt i livet och relationer är komplexa. Känslor påverks av olika faktorer.

Jag förstår inte din sista fråga. Jag tycker inte att någon "bör" något. Det får var och en avgöra. Vad som är viktigt för en person kan vara oviktigt för någon annan. Det går inte att generalisera.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Anonym (abc)
    En manlig man skrev 2021-10-15 21:55:39 följande:
    Så du menar på allvar att du lämnade din partner (sambo?) och din nya lämnade sin partner innan ni ens kysstes eller hade sex?
    Nej nej absolut inte vi kysstes och hade sex och gjorde en massa annat i mitt huvud...
  • Anonym (Noppan)

Nä, jag har faktiskt aldrig känt någon skuld.

Det är nog rätt naturligt att tappa attraktion och sexlust till någon som beter sig som en mansgris och inte bidrar till familjen ab.

• Anonym (A)
    New Dawn skrev 2021-10-15 21:04:21 följande:
    Ja, du. Sex för dig kanske handlar om att ha sex med någon kvinnokropp, men för alla som tycker att känslor, kärlek och personlighet också spelar in är det inte lika enkelt.
    Har man dessutom en man med din syn blir det väldigt lätt att tröttna på sex, för vem vill vara en random kvinnokropp.
    Mycket kloka ord
  • Anonym (Teddy)
    En manlig man skrev 2021-10-15 20:34:30 följande:

Såklart kan det vara så. Men han ville ju iallafall ha sex även om hon inte blev tillfredställd av det. Hon får väl tala om hur hon vill ha det och kanske ta saken i egna händer och inte bara förlita sig på mannens insats. Män som har kvinnor som ställer upp ibland får ju ta för sig och mer eller mindre göra jobbet själva, då får väl kvinnan göra samma. Eller?

Precis som du själv sa-familjeliv är fullt av trådar med kvinnor som berättar hur dom har försökt få mannen att lyssna till hur hon vill ha det men misslyckats!

Om kvinnan lämnar har hon ju gjort precis det-tagit saken i egna händer.
  • En manlig man
    Anonym (Lotta) skrev 2021-10-15 21:57:03 följande:

Oj, oj, oj... Vilken uppmaning till smyga bakom rygg och "provköra" utan ärligt uppsåt där man är.... Hm, hamnar åter i nåt som påminner om otrohets eller fredagsrunktråd är jag rädd... var ska det hela sluta?

Vad menas: "inte många som har bra förhållanden lämnar dessa utan att man provkört varandra ett tag. är du helt ärlig nu?"

Hur mycket vin har damen druckigt denna fredag?

Jag menar att det är nog ganska ovanligt att två personer som på varsit håll har förhållanden avslutar dessa för att påbörja ett nytt innan man varit intima med varandra eller åtminstånde kysst varandra och träffats rätt många gånger först.

Eller vad tror du Lotta?
Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?