En manlig man skrev 2021-10-15 21:44:53 följande:
Nu var det ju inte x och y utan den man som varit någon som man haft mycket sex med och y (=en ny sexpartner).
Om du inte vill ha sex med den du är ihop med och kanske har barn med så förstår jag inte ditt resonemang. Betyder det att kvinnan alltid bör separera om hon inte har lust då sex och känslor hör ihop och utan känslor inget sex.
Så det är historien som avgör? Att man har haft sex med någon är det väsentliga, tydligen... Om nu situationen ändras, kärleken ändras, attraktionen ändras, han ändras, jag ändras .. DET har tydligen ingen betydelse? Eller hur tänker du? . Vilka känslor man har för personen verkar helt betydelselöst för dig. Just det gör det ju så fruktansvärt tråkigt. Om jag skulle vara tillsammans med en man som ville ha sex med mig bara för att vi har haft sex många gånger tidigare, eller för att vi hade gemensamma barn, skulle jag fly omedelbart. Då skulle jag betrakta relationen som död.
Jag tror inte att kvinnor i allmänhet kan tänka sig att ha sex med en random ny man (y) .... Men om hon träffar någon hon tänder på, någon hon attraheras av eller kanske tom kommer att älska, kan hon så klart vilja ha sex. Det har överhuvudtaget inget med hennes ex att göra.
Olika människor har olika syn på vad som är viktigt i livet och relationer är komplexa. Känslor påverks av olika faktorer.
Jag förstår inte din sista fråga. Jag tycker inte att någon "bör" något. Det får var och en avgöra. Vad som är viktigt för en person kan vara oviktigt för någon annan. Det går inte att generalisera.