• En manlig man

Kvinnor, känner ni skuld?

Det är ju vanligt i många förhållanden att kvinnan tappar sexlusten. Orsakerna till den tappade lusten kan vara många men det påverkar ju de flesta förhållanden negativt och i många fall går man skilda vägar efter några år. Ofta med barn i bilden och med splittrade familjer som följd.

När ni sen lever singelliv eller träffar en ny partner så finns det helt plötsligt massor med sexlust. Tänker ni någon gång då att om ni bara tillfredställt er man så kunde ni fortfarande varit en kärnfamilj och bott kvar i huset tillsammans. Borde ni känna skuld? Om ni inte känner skuld så undrar jag varför inte när det kanske var den bristande sexlusten som var orsaken till att ni gick skilda vägar.

• Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?
  • Anonym (va)

Du har ju gjort det här exakta inlägget förut! Känner igen formuleringarna. 

• En manlig man
    Anonym (va) skrev 2021-10-15 18:28:44 följande:

Du har ju gjort det här exakta inlägget förut! Känner igen formuleringarna. 

Vad menar du nu?

Menar du inlägg eller trådstart?
  • Anonym (Nope)

Sexlusten försvinner av en anledning. Får jag ingen uppmärksamhet utanför sängen så dör min sexlust. Totalt. Så nej, jag har inte dåligt samvete.

• Anonym (mitt i livet)
    Ddny skrev 2021-10-15 17:47:39 följande:

Scenariot är alltså: kvinnan tröttnar på att vara ensamstående förälder med tre barn, mannen och två små?

Tror du förhållandet skulle fungerat och varit värt att bevara och de levt lyckliga i alla sina dar om mannen bara fått tillgång till fittan oftare?

Du tror inte det är kvinnan som gör slut pga en massa orsaker som påverkat hennes lust från början? Orsaker man får hoppas de har pratat om och grubblat över, såväl som par som enskilt?

Bör i dessa fall vara orsaken, dvs oftast mannen själv som borde känna skuld.

Förr i tiden stannade kvinnorna då de inte kunde försörja sig själva, hemmafruar utan inkomst och pension, men nu är det nya tider.

Jag tror inte att det alltid är så.

Jag har inga klagomål alls på min man som partner, och vi har haft ett behagligt liv i över 20 år med ett lättskött barn bara.

Trots detta förändras sexlusten när man närmar sig 50, det går inte att komma ifrån. Jag har både haft mindre lust i perioder, och fick en tonårsknäpp för 1.5 år sen när jag började se i princip alla män i omgivningen som påsättbara. Väldigt märklig upplevelse. Jag blev plötsligt kåt av att höra en kollega tala i telefon. Om elkomponenter.

Det jag kan göra är däremot att bestämma mig för att jag vill behålla min fantastiska man oavsett hur surrelistiskt min hormoner verkar, och jobba med att hålla igång sexlivet vi har.
  • Anonym (Bella med kundvagn)
    En man som lämnar sin kvinna för att hon tappat sexlusten eller en kvinna som lämnar sin man för att han är impotent.
    Är det lika ok enligt dig?
  • En manlig man
    Anonym (Nope) skrev 2021-10-15 18:32:28 följande:

Sexlusten försvinner av en anledning. Får jag ingen uppmärksamhet utanför sängen så dör min sexlust. Totalt. Så nej, jag har inte dåligt samvete.

Så du lämnade din man för att din sexlust försvann då? Hade ni barn?
  • Anonym (Nope)
    En manlig man skrev 2021-10-15 18:36:26 följande:
    Nej, jag lämnade min man för att han inte gav mig någon uppmärksamhet. Nope.
  • En manlig man
    Anonym (mitt i livet) skrev 2021-10-15 18:33:06 följande:

Jag tror inte att det alltid är så.

Jag har inga klagomål alls på min man som partner, och vi har haft ett behagligt liv i över 20 år med ett lättskött barn bara.

Trots detta förändras sexlusten när man närmar sig 50, det går inte att komma ifrån. Jag har både haft mindre lust i perioder, och fick en tonårsknäpp för 1.5 år sen när jag började se i princip alla män i omgivningen som påsättbara. Väldigt märklig upplevelse. Jag blev plötsligt kåt av att höra en kollega tala i telefon. Om elkomponenter.

Det jag kan göra är däremot att bestämma mig för att jag vill behålla min fantastiska man oavsett hur surrelistiskt min hormoner verkar, och jobba med att hålla igång sexlivet vi har.

Bra inlägg. Jag tror många förhållanden skulle hålla och vara lyckligare om alla kvinnor resonerade som dig.
  • Anonym (mitt i livet)
    En manlig man skrev 2021-10-15 18:36:26 följande:
    Jag tycker att det beror på om personen försöker göra något åt det för att behålla ett sexliv, eller bara slutar och låtsas som det regnar.

Den senare partnern hade jag lämnat ettr max ett år och jag kan inte klandra en man som lämnar en kvinna då heller. Är helt imponerad av några män här som varit i en sexlös relation i 4-6 år.

Jag fattar inte varför de stannar. Verkligen inte.
  • Anonym (Suck)
    En manlig man skrev 2021-10-15 17:19:15 följande:

Det är ju vanligt i många förhållanden att kvinnan tappar sexlusten. Orsakerna till den tappade lusten kan vara många men det påverkar ju de flesta förhållanden negativt och i många fall går man skilda vägar efter några år. Ofta med barn i bilden och med splittrade familjer som följd.

När ni sen lever singelliv eller träffar en ny partner så finns det helt plötsligt massor med sexlust. Tänker ni någon gång då att om ni bara tillfredställt er man så kunde ni fortfarande varit en kärnfamilj och bott kvar i huset tillsammans. Borde ni känna skuld? Om ni inte känner skuld så undrar jag varför inte när det kanske var den bristande sexlusten som var orsaken till att ni gick skilda vägar.

En kvinna tappar sexlusten av olika anledningar och då ska hon ännu mer aktivt börja tillfredsställa en annan person mot sin vilja...? Du tycker att en kvinna ska sälja sin kropp för "kärnfamiljens skull"...? Snacka om horeri.

Hoppas du fattar själv att bristande sexlust väldigt sällan är orsaken till att man avslutar en relation. Däremot kan orsakerna varför man avslutar en relation ha en direkt negativ inverkan på relationen.

Incel much....?
Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?