• Jonisa

Under IVF-behandling - vill ni följas åt?

Hej på er, jag är inte så erfaren på det här forumet men är för närvarande mitt uppe i mitt första behandlingsförsök någonsin med IVF. Jag är idag på sprutdag nr 6 och har genomfört mitt första ultraljud som såg helt ok ut. Jag mår relativt bra, känner av lite diffust illamående på morgonen samt någon gång ibland svag svag huvudvärk.

Finns det någon som är i samma eller närliggande fas som vill följas åt? Vore roligt om det fanns en/ett par vettiga och rimliga personer som man kunde prata och diskutera tankar och funderingar med och följas åt under resan

• Svar på tråden Under IVF-behandling - vill ni följas åt?
  • Elinelisabet

Hej på er :)

Idag, ruvardag 10, tog jag ett första test, och det visade fan positivt. Ett svagt extra streck, men nog var det ett streck. Har aldrig någonsin fått en tillstymmelse till dubbelstreck förut, så det kändes så himla otroligt. Vet inte hur jag ska reagera riktigt, men antar att det betyder att embryot har börjat sätta sig i livmoderslemhinnan. Sen är det ju det där med att testa tidigt, för risken att kroppen stöter ut embryot igen lagom till den riktiga testdagen är väl rätt stor som jag förstått. Men så här långt har jag aldrig kommit förut, så är jätteglad för det. Min mens kom redan på ruvardag 13 förra IVF:en, så känns bra att jag "hann" testa innan den eventuella besvikelsen. 

Ma1986: Jag har haft rätt intensiv mensvärk emellanåt de sista dagarna, men ingen blödning. Som du skriver är ju inte blödning nåt ovanligt, det behöver inte vara negativt. Fick du nån närmare förklaring till varför det blöder?
    Förstår ändå att det kändes riktigt jobbigt för dig, blod i trosan förknippas ju typ alltid med mens eller missfall. Hoppas verkligen att du kommer behöva berätta för din nya chef att du är gravid :) 

Jonisa: Jag känner med dig, så jobbigt att du har behövt ta sprutorna i onödan! Men, räknas detta som ett försök eller stryker de denna omgången? Hoppas verkligen att det inte räknas! Du kan ju inte hjälpa att de planerat dåligt och inte kan behandla klart dig pga juluppehåll. Förresten, det där med att ha tagit sprutorna i onödan, jag vet inte om man kan se det så riktigt. Vet verkligen inte om det ligger nån sanning i detta, men min svärmor vars goda vän är barnmorska, sa att hormonerna man tar liksom har förmågan att kicka igång hela systemet. Att man liksom börjar väcka det som slumrar därinne. Som sagt, vet inte om det stämmer, men kanske är det så att sprutorna man tar vid en IVF gör det lättare att lyckas nästa IVF. Hoppas!

Jag vet, så konstigt med barnsakerna. Jag upplever att de som själva inte gjort IVF tror att IVF är en barngaranti, vilket ju inte är fallet. 

• Ma1986
    Elinelisabet skrev 2021-12-22 13:02:42 följande:

Idag, ruvardag 10, tog jag ett första test, och det visade fan positivt. Ett svagt extra streck, men nog var det ett streck. Har aldrig någonsin fått en tillstymmelse till dubbelstreck förut, så det kändes så himla otroligt. Vet inte hur jag ska reagera riktigt, men antar att det betyder att embryot har börjat sätta sig i livmoderslemhinnan. Sen är det ju det där med att testa tidigt, för risken att kroppen stöter ut embryot igen lagom till den riktiga testdagen är väl rätt stor som jag förstått. Men så här långt har jag aldrig kommit förut, så är jätteglad för det. Min mens kom redan på ruvardag 13 förra IVF:en, så känns bra att jag "hann" testa innan den eventuella besvikelsen. 

Ma1986: Jag har haft rätt intensiv mensvärk emellanåt de sista dagarna, men ingen blödning. Som du skriver är ju inte blödning nåt ovanligt, det behöver inte vara negativt. Fick du nån närmare förklaring till varför det blöder?
    Förstår ändå att det kändes riktigt jobbigt för dig, blod i trosan förknippas ju typ alltid med mens eller missfall. Hoppas verkligen att du kommer behöva berätta för din nya chef att du är gravid :) 

Jonisa: Jag känner med dig, så jobbigt att du har behövt ta sprutorna i onödan! Men, räknas detta som ett försök eller stryker de denna omgången? Hoppas verkligen att det inte räknas! Du kan ju inte hjälpa att de planerat dåligt och inte kan behandla klart dig pga juluppehåll. Förresten, det där med att ha tagit sprutorna i onödan, jag vet inte om man kan se det så riktigt. Vet verkligen inte om det ligger nån sanning i detta, men min svärmor vars goda vän är barnmorska, sa att hormonerna man tar liksom har förmågan att kicka igång hela systemet. Att man liksom börjar väcka det som slumrar därinne. Som sagt, vet inte om det stämmer, men kanske är det så att sprutorna man tar vid en IVF gör det lättare att lyckas nästa IVF. Hoppas!

Jag vet, så konstigt med barnsakerna. Jag upplever att de som själva inte gjort IVF tror att IVF är en barngaranti, vilket ju inte är fallet. 

GRATTIS GRATTIS GRATTIS! Så glad jag blir av läsa o, ditt positiva resultat! Hoppas det är en tidig julklapp! Håller tummarna att det fäster ordentligt, ett första steg är iaf ett positivt test, äntligen! När kommer du att testa igen?

Nej det fick jag inte, jag frågade inte heller. Känner att jag måste fråga mer :) Har nu fortsatt molvärk, men inget mer blod men man sitter ju på nålar som ni vet. Framförallt när man ska gå på toaletten och varje gång typ ber till högre makter om inget mer blod :( Sen tänker jag att det spelar kanske ingen roll, antingen blir jag gravid eller ej. Kan ju alltid försöka mig på en Googling. Haha tack, ja ;)
  • Elinelisabet
    Ma1986 skrev 2021-12-22 13:35:28 följande:
    GRATTIS GRATTIS GRATTIS! Så glad jag blir av läsa o, ditt positiva resultat! Hoppas det är en tidig julklapp! Håller tummarna att det fäster ordentligt, ett första steg är iaf ett positivt test, äntligen! När kommer du att testa igen?

Nej det fick jag inte, jag frågade inte heller. Känner att jag måste fråga mer :) Har nu fortsatt molvärk, men inget mer blod men man sitter ju på nålar som ni vet. Framförallt när man ska gå på toaletten och varje gång typ ber till högre makter om inget mer blod :( Sen tänker jag att det spelar kanske ingen roll, antingen blir jag gravid eller ej. Kan ju alltid försöka mig på en Googling. Haha tack, ja ;)
    TAAACK :) Åh ja, låt det vara en tidig julklapp. Bästa julklappen någonsin isf.
    Jag ska testa igen på julafton, vill hinna götta mig i känslan i alla fall en dag till, om nästa sticka visar negativt. Köpte sånt där storpack med tester, 8 st i en förpackning, haha. 

Åh, jag hoppas verkligen att du också får ett positivt resultat. Jag har läst så många  olika berättelser om blod/inte blod, krämpor/inte krämpor under ruvardagarna. Det verkar vara så otroligt individuellt och dessutom skilja från gång till gång, så man kan nog inte utläsa något egentligen. Antingen blir man gravid eller så blir man det inte. Det är inget man kan styra själv, om man inte super och slåss då vill säga ;)
    Men man sitter ju på nålar som du skriver...
  • Jonisa
    Ma1986 skrev 2021-12-22 10:27:20 följande:

Åh ja man måste vara stark och inte ge upp hoppet i denna process! Heja dig, även det känns som en klen tröst i allt detta. Du får blicka framåt till nästa behandling. Vet du när du kommer att få starta den?

Okej intressant, trodde att svullnaden borde har gått ner 2v efter äggplock men det kanske är segdraget. Ömma/stora bröst var ett symptom jag hade när jag blev naturligt gravid.

Ja har en fantastisk chef, ska trots det byta jobba om ca en månad. Men min nya chef är mycket lik den nuvarande, så om jag behöver fortsätta processen känns det som att det inte kommer vara något problem. Om nu detta embyro skulle fästa blir det ju ett "kärt problem" och meddela graviditet när man precis börjat. Men känns osäkert idag med tanke på mitt andra inlägg.

Men ÅH hoppas att det var en s.k. nidblödning som man kan få när det fäster! Det låter ju lite som det ju!

HOPPAS HOPPAS!
  • Jonisa
    Elinelisabet skrev 2021-12-22 13:02:42 följande:

GRATTIS TILL DIG! Åh vad roligt, vilken känsla!
  • Ma1986

God Jul på er!

Ja du Jonisa... det verkar ha varit en nidblödning, för idag fick vi en sen julklapp; ett postivt test! Har inte alls smält det och kommer nog inte våga ta in det innan vi varit på ett första ultraljud. Men helt klart fantastiskt ofattbart (!!!) och ett steg till i rätt riktning.

Elinelisabeth har du testat igen?

• Elinelisabet

God jul :)

JAAAAA, så roligt att läsa detta! Har tänkt på dig Ma1986. Wow vilken grej. Stort stort grattis! Ja hur smälter man nåt sånt. Jag har testat två ggr till och fått lite starkare streck, men fortfarande ganska svagt. Antar att alla test från apoteket är lika tillförlitliga, men tror ändå jag ska köpa ett digitalt också så jag får läsa ordet Gravid :) Men nu ska jag hålla mig till den riktiga testdagen i övermorgon. Vad tog du för slags test?

Tack Jonisa :) Det känns ofattbart än så länge, och så oroar jag mig lite för att det ska skita sig. Kan inte riktigt tro på det.

Nu hoppas vi att du får ta nya tag så snart du är redo för det!

• Belmadelfin

Min syster, 43 år, är uppe i försök nummer 11 .. lånat massa av mig .. håller tummarna nu

• Ma1986

Vad glad jag blir att du blir glad för min skull :) Nu är nästa nervösa väntan inför UL?

Jag fick ett test från klinken, men en liten pipett man droppade urinen på, på själva testet. Positivt var antingen rött eller oss streck. Men framgår inte det på instruktionen om ljus strecken är pos/neg?

De där med gubbarna har ju bara en lite läsare i sig som läser om det är ett eller två streck så nog inte bättre men värt att testa om du fått otydliga svar

Svar på tråden Under IVF-behandling - vill ni följas åt?