• Anonym (next step)

"Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?

Grattis på födelsedagen eller så. Imorgon fyller jag 17 och här sitter jag på en busshållplats med min hund, skolväska och en större väska med lite kläder och grejer. Jag och min styvmorsa har bråkat i flera år och vi fick väl båda nog. Hon sa att jag skulle dra åt helvete och inte sätta min fot i hennes hem igen. Jag sa att jag gärna lät bli. Farsan är en jävla mes och håller sig undan eller så är han på hennes sida när vi bråkar. Så jag drog. 

Jag tänker ta sista bussen som går ut till vårt landställe. Det blir jobbigt att ta mig till skolan i morgon bitti men skitsamma. 

Jag vill egentligen inte prata med någon på skolan om det. Särskilt inte på min födelsedag. Jag har faktiskt aldrig pratat med någon annan än mina lärare på skolan. Men jag antar att jag måste? Vad ska jag annars göra?

• Svar på tråden "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?
  • EpicF
    molly50 skrev 2021-10-19 22:27:35 följande:

Men inte heller ett barn.

Tonåring/ungdom, men faktiskt ett barn enligt FN barnkonvention. Men det har inte med saken att höra. Ts har dåliga hemmaförhållanden och det behöver dem (ts och hennes pappa) hjälp med av en utomstående.

Tror du på fullt allvar att barn under 16 kan ha dåliga hemförhållanden?
  • molly50
    Anonym (Ghj) skrev 2021-10-19 22:28:28 följande:
    Då har du väldigt lite koll på soc.
    Du har rätt i att jag inte är så insatt i vad de gör. Och det var också därför jag frågade.
    Men eftersom TS är nästan vuxen så är hon ju gammal nog att själv få avgöra om hon vill bo kvar hos sin pappa eller inte.
  • molly50
    EpicF skrev 2021-10-19 22:34:42 följande:
    Tonåring/ungdom, men faktiskt ett barn enligt FN barnkonvention. Men det har inte med saken att höra. Ts har dåliga hemmaförhållanden och det behöver dem (ts och hennes pappa) hjälp med av en utomstående.

Tror du på fullt allvar att barn under 16 kan ha dåliga hemförhållanden?
    Jag vet att barn kan ha dåliga hemförhållanden.
    Men TS är gammal nog att själv få bestämma vart hon vill bo.
    Däremot så behöver pappan kanske ruskas om och sätta ner foten till sin sambo.
  • wyhib
    Aniiee skrev 2021-10-13 20:50:15 följande:
    Var skulle det stå nånstans menar du? Det är inte information som framgår varken på nya eller gala siten vad jag kan se. . Och om så, tala gärna om för mig vadjag skriver ifrån så kanske vi kan se vad TS säger aen
    På gamla FL sytes det alltid. Speciellt i tråddstart. Har det ändrats nu, kanske? Utgår ifrån tidigare kunskap och hävdar att du inte skrev på mobilversionen.
  • Anonym (noopop)

Hon kan inte kasta ut dig. Din far är försörjningsskyldig tills du är myndig , du är också skriven på adressen. Så hon kan inte kasta ut dig om du väggrar. och försöker hon med tvång är du i nödvärn bör försvara dig och sen ringa polisen 

Hade jag varit dig hde jag aldrig flyttat, jag hade derimot sytimatisk börjat bajsa i hennes skor när hon är på jobbet och skyllt pp hunden =)

• Aniiee
    wyhib skrev 2021-10-22 14:23:03 följande:

På gamla FL sytes det alltid. Speciellt i tråddstart. Har det ändrats nu, kanske? Utgår ifrån tidigare kunskap och hävdar att du inte skrev på mobilversionen.

Jag är inte ts så jag vet inte varifrån tråden är gjord. Men att du lutar dig mot hur det var förr på gamla familjeliv låter ju inte direkt som något säkert mått direkt.

Jag skriver från en mobiltelefon.
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (J)

Har du barnpension efter din mamma?

Du ska ha underhåll av din pappa. 2 223 kr i månaden (minst!). Och studiebidraget, är det på strax över tusingen? Dessutom ska din pappa betala för hunden. Även eventuell ved eller så, som behövs för stugan.

• EpicF
    Anonym (J) skrev 2021-10-26 20:34:08 följande:

Har du barnpension efter din mamma?

Du ska ha underhåll av din pappa. 2 223 kr i månaden (minst!). Och studiebidraget, är det på strax över tusingen? Dessutom ska din pappa betala för hunden. Även eventuell ved eller så, som behövs för stugan.

Varför anser du att pappan ska betala för hunden?
Svar på tråden "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?