Inlägg från: Silverjenny |Visa alla inlägg
  • Silverjenny

"Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?

Nej fy fan. Det är för jävligt, stor kram till dig!!

Jag förstår om du inte vill berätta för någon men du borde prata med någon vuxen på skolan. Finns det en lärare, kurator, skolsköterska eller någon annan som jobbar där som du har förtroende för?

De kan hjälpa dig, kontakta soc och kanske hjälpa dig så du får komma till ett akut familjehem eller få ett hotellrum, jag vet inte men något kan de göra.

Om du absolut inte kan prata med någon på skolan, har du en kompis du kan få sova hos ett tag? Du ska inte bo själv i stugan. Det kan vara farligt och det är inte en lösning hur som helst. Du behöver mat, tak över huvudet och pengar till dig och din hund.

Har du en mamma eller någon annan släkting du kan prata med?

• Silverjenny

Uppdatera oss här så vi vet att du mår bra och lever. Skriv gärna privat till mig om du vill.

Dina föräldrar har som sagt försörjningsplikt för dig tills du är myndig, tills du är 21 år om du går i gymnasiet. Så om du inte kan eller får bo hemma och din pappa accepterar att du blir utkastad, får han vackert betala för en egen lägenhet till dig. Och ge dig pengar till uppehälle.

Men nu först och främst ska du lösa var du ska sova de närmaste nätterna. Orkar du ringa själv till soc imorgon? Om du tycker det är för jobbigt, be en lärare eller någon på skolan ringa åt dig. De måste lösa något för den akuta tiden.

Det är skitjobbigt nu, men det kommer att lösa sig! Det gör det alltid. Och din pappa måste välja sida nu, antingen ser han till att du får komma hem och att ni går i familjeterapi eller vad som krävs för att ni ska kunna leva tillsammans. Eller så fixar han en egen lägenhet till dig och betalar för den tills du har gått klart gymnasiet.

• Silverjenny

Ja bra råd du fått här, ring Bris eller 112 och be att få prata med soc-jouren direkt, nu ikväll. De kan hämta dig där du är eller säger åt dig vart du ska åka istället. Jag tycker inte du ska gå själv till en stuga mitt ute i skogen mitt i natten. Även om du är modig och tuff, men inget barn ska behöva ta hand om sig själv så som du måste göra nu.

Be om hjälp!!

Stå på dig, ta inte ett nej utan säger de att de inte kan hjälpa dig, fråga vart du då ska vända dig?

Vi är många som tänker på dig och hejar på dig!!

• Silverjenny

Det spelar ingen roll om ts så är världens jävligaste tonåring, man kastar inte ut ett barn ur hemmet mitt i natten. Utan att se till att hon har någonstans att ta vägen.

Blir det helt outhärdligt att ha henne eller honom hemma så fixar man en släkting eller kompis han/hon kan sova hos.

Ringer soc-jouren själv och ber dem komma och ta över ansvaret för ungen (det gjorde min kompis som hade en odräglig tonåring som betedde sig vidrigt, soc ordnade familjehem ganska omgående).

Eller så bokar man ett hotellrum och placerar ungen där.

• Silverjenny

Ja må du leva, ja må du leva, ja må du leva uti hundrade ååååår ????????????????????

Grattis på födelsedagen TS!!

• Silverjenny

Oj då det blev frågetecken, det var i alla fall tårtor, presenter och ballonger till dig :)

Svar på tråden "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?