• Anonym (next step)

"Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?

Grattis på födelsedagen eller så. Imorgon fyller jag 17 och här sitter jag på en busshållplats med min hund, skolväska och en större väska med lite kläder och grejer. Jag och min styvmorsa har bråkat i flera år och vi fick väl båda nog. Hon sa att jag skulle dra åt helvete och inte sätta min fot i hennes hem igen. Jag sa att jag gärna lät bli. Farsan är en jävla mes och håller sig undan eller så är han på hennes sida när vi bråkar. Så jag drog. 

Jag tänker ta sista bussen som går ut till vårt landställe. Det blir jobbigt att ta mig till skolan i morgon bitti men skitsamma. 

Jag vill egentligen inte prata med någon på skolan om det. Särskilt inte på min födelsedag. Jag har faktiskt aldrig pratat med någon annan än mina lärare på skolan. Men jag antar att jag måste? Vad ska jag annars göra?

• Svar på tråden "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (next step) skrev 2021-10-19 19:22:11 följande:

Det går bra antar jag. Jag åker mellan skolan och landet, pluggar på och har det rätt skönt på sätt och vis . Saknar mina syskon men jag har pratat med dem på facetime. Farmor och farfar var här i söndags med renstek och potatisgratäng och tycker att pappa är dum och borde skärpa sig.

Jag har en fråga om något lite löjligt. Kan man hänga tvätt ute om det är fint väder fast det är kallt? Jag har ett svagt minne att jag läste om en som hängde tvätt i vinbärsbuskarna i januari och det luktade så gott. Men kan det bli torrt?

Jag tycker det är dags för din farmor och farfar att gå från att tycka till handling om dom inte redan gjort det. Dvs dom borde säga det till deras son; att han är dum och borde skärpa sig. Att säga det till dig hjälper ju inte. Dom borde skälla ut deras son.
  • Anonym (next step)

Vad bra att det går bra att hänga tvätt ute även om det inte är sommar. Tvätt som hängt ute luktar så gott. Jag har en torktumlare och torkskåp så det är inte att jag måste, det var bara en tanke.

Jag ska inte göra något särskilt på lovet. Jag ska verkligen fråga om glina vill komma hit, de har aldrig varit här. Jag och min kompis kan fixa halloweenmys för dem. Lillasyrran som är 5 älskar Coraline och Frankenweenie och Nightmare before Christmas och sånt.

Jag tror nog att farmor skällt en del på pappa, så som hon grusade när hon var här.

• EpicF
    Anonym (Teddy) skrev 2021-10-19 19:43:03 följande:

Jag tycker det är dags för din farmor och farfar att gå från att tycka till handling om dom inte redan gjort det. Dvs dom borde säga det till deras son; att han är dum och borde skärpa sig. Att säga det till dig hjälper ju inte. Dom borde skälla ut deras son.

Ts pappa är vuxen och har förhoppningsvis klippt navelsträngen med sina föräldrar. Det ts borde göra är att ta kontakt med soc och få till ett möte med dem och pappan.
  • Anonym (next step)
    EpicF skrev 2021-10-19 20:05:21 följande:

Ts pappa är vuxen och har förhoppningsvis klippt navelsträngen med sina föräldrar. Det ts borde göra är att ta kontakt med soc och få till ett möte med dem och pappan.

Varför? Jag är 17, inte 7.
  • Guldnovan

Omständigheterna är tråkiga men många flyttar vid 16 för att gå gymnasiet på annan ort.
  • Anonym (Teddy)

Jag tycker inte ts pappa verkar vara vuxen. Och navelsträngen till sina föräldrar verkar han ha bytt ut till en navelsträng till sin fru. Jag kanske överdriver men jag känner en enorm motvilja mot vuxna som är för fega för att stå upp för sina barn. Speciellt i fall som detta eftersom ts bara har en förälder kvar i livet. Och han sviker.

Hade jag varit mor till ts pappa hade jag struntat hur vuxen han hade tyckt sig vara; jag hade ställt honom mot väggen och krävt av honom att han ska agera.
  • Anonym (Mamman)

Så bra du verkar klara dig ändå, kanske praktiskt i alla fall. Men att vara 17 och utkastad från sitt hem är inte samma sak som att själv välja att flytta hemifrån för att gå på gymnasium på annan ort! Du behöver hjälp att ta itu med allt. Sök till elevhälsan på skolan eller en ungdomsmottagning. Det är bannimej inte rätt att slänga ut en tonåring sådär, gör ont i mig. Minnen av detta kommer följa dig så sök hjälp i tid. Lycka till!

• EpicF
    Anonym (Teddy) skrev 2021-10-19 20:19:36 följande:

Jag tycker inte ts pappa verkar vara vuxen. Och navelsträngen till sina föräldrar verkar han ha bytt ut till en navelsträng till sin fru. Jag kanske överdriver men jag känner en enorm motvilja mot vuxna som är för fega för att stå upp för sina barn. Speciellt i fall som detta eftersom ts bara har en förälder kvar i livet. Och han sviker.

Hade jag varit mor till ts pappa hade jag struntat hur vuxen han hade tyckt sig vara; jag hade ställt honom mot väggen och krävt av honom att han ska agera.

Han är vuxen men inte till beteendet.
  • EpicF
    Anonym (next step) skrev 2021-10-19 20:12:27 följande:

Varför? Jag är 17, inte 7.

Jaha? Din pappa är fortfarande en vuxen person. Ta kontakt med soc och få till ett möte mellan de och din pappa.
  • EpicF
    Guldnovan skrev 2021-10-19 20:16:35 följande:

Omständigheterna är tråkiga men många flyttar vid 16 för att gå gymnasiet på annan ort.

Och vad har det med ts att göra? Eller hennes pappa?
Svar på tråden "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?